Hoe moet ik maiskolven bereiden met boter en honing, heb dit nog nooit zelf klaar gemaakt, maar vind het wel heel erg lekker :drool: maar heb geen idee hoe ik het zelf kan maken.
-Moet de mais eerst gekookt worden… en hoe lang dan… en hoe kan ik dan zien dat het gaar is…
-Daarna in de oven… maar hoe lang moet het in de oven of moet het in de grill… en op welke stand… en hoe warm/heet moet de oven…
-En waneer moet ik er dan honing en boter overheen doen… als het de oven/grill in gaat… of pas daarna…
Nou zoals jullie kunnen lezen heb ik eigenlijk gewoon geen idee, dus wie kan mij helpen aan een duidelijk en lekker recept voor maiskolven met boter en honing, zodat wij vanavond er heerlijk van kunnen genieten :drool: :drool:
ik ken het recept niet, zoals jij het omschrijft, maar ben wel een enorme maiskolfliefhebber (het is helaas een van de weinige dingen waar mijn zoon niet van houdt). Ik kook de kolven altijd een kwartiertje, tot de korrels wat dieper van kleur worden. en dan met boter besmeren en met peper en zout bestroien. als jouw variant uit de oven komt, zou ik denk ik dikke vijf minuten koken, en dan nog kwartier in de oven (onder gril, met ronddraaien?)
Of gewoon een half uurtje koken, tot de maiskorrels lekker zacht zijn, dan in alufolie rollen met een flinke klont gezouten (room)boter :drool:
En géén zout in het water doen, want anders krijg je heel stugge korrels!!
bodempje water in een schaal (speciale magnetronschaal of glazen schaal), dan 3 a 4 minuten in de magnetron, water eruit gieten, boter erover laten smelten, beetje zout erover en smullen maar!!!
Zoals jij het beschrijft met honing ken ik het niet… maar het lijkt me dat je het net als de boter over de mais kan uitstrijken en dat het dan vanzelf smelt. Denk dat over of gril niet eens nodig is eerlijk gezegd.
Ok, bedankt voor de tips tot nu toe, kan ik wel wat mee.
Ik vond dit op het http://www….
Bereidingswijze van Maiskolven met honing en boter
Breng een pan met water met de boter de suiker en wat zout aan de kook. De buitenste bladeren en het uiteinde van de mais verwijderen. De maiskolven in het kokende vocht leggen, in circa 10 minuten gaar koken en het vocht af laten koelen. Voor gebruik de maiskolven afdrogen en dan licht met olie bestrijken. Op een matig vuur de maiskolven rondom goudbruin grillen, dit kan in een grillpan of een pan van gietijzer. U kunt de kolven van te voren in stukken verdelen en dan grillen of de maiskolven direct uit het hete vocht serveren. Samen met de gesmolten boter en honing.
Lekker met ciabatta of een lichte stokbrood in grote stukken gesneden.
oh wacht…misschien handig als de ingredienten er ook bij staan (en dan vooral de hoeveelheden…
4 middelgrote maiskolven
2 eetlepels suiker
grof zeezout
2 eetlepels boter
een bakje gesmolten boter
een bakje heldere honing
Ok dank je wel deb, dat is erg duidelijk, ik denk dat ik ze inderdaad eerst maar ga koken zoals beschreven, en daarna in folie met boter wikkel en dan even ga grillen, al weet ik ook niet of dat wel nodig is, maar doe het maar gewoon kan weinig kwaad toch… en daarna besmeer met honing, en daarna :drool: :drool: gaat vast wel lukken.
Er zijn zoveel manieren om te koken maar wat nu het beste is… ik denk dat ik de zout maar weg laat, en me voor de rest maar aan de beschrijvingen hou, in de magnetron… gaat het deel wat niet in water zit dan niet poffen… lijkt me een beetje eng eigenlijk, dan hebben we popcorn :mrgreen:
@nette wrote:
Er zijn zoveel manieren om te koken maar wat nu het beste is… ik denk dat ik de zout maar weg laat, en me voor de rest maar aan de beschrijvingen hou, in de magnetron… gaat het deel wat niet in water zit dan niet poffen… lijkt me een beetje eng eigenlijk, dan hebben we popcorn :mrgreen:
Nee, pof mais is anders qua structuur en ook doordat je de maiskolf in een laagje water doet, wordt de mais gestoomd.
@jet wrote:
Of gewoon een half uurtje koken, tot de maiskorrels lekker zacht zijn, dan in alufolie rollen met een flinke klont gezouten (room)boter :drool:
doe ik ook alleen doe ik er ook nog knoflook en basilicum bij!
Of als het snel moet, klont boter met knoflook en basilicum laten smelten in schaaltje in de magnetron, dan 2 blikjes maiskorrels er bij en nog even door laten warmen. Mjam!
of ipv basilicum en knoflook: koriander en chilipeper… Ook zo lekker. Zelfde manier met boter etc.