Ik vind koken echt heerlijk om te doen, maar een goede, lekkere jus maken kan ik niet. Heeft iemand een lekkere tip of een bekverscheurend recept?
En hoe lang kan je jus in de koelkast bewaren?
ik maak jus gewoon van het bakvet dat ik over heb …
En dan 2 glazen water erbij een een zakje JUSmix van de AH…
Overheerlijke jus is dat trouwens :mrgreen:
jus met uitjes uit een zakje van maggie :lol:
Ja Heks, die heb ik ook altijd.
Ik maak m dan alleen met wat water aan, dan laat ik m iets dikker dan moet, dat je een soort sausje hebt, ipv waterig. (komt omdat ik er geen vet bij doe, dat dikt ook nog iets in)
Als ik bakvet heb (bijv van gehaktballen of kippenpoten) dan gebruik ik geen zakjes.
Beetje water erbij, wat ketjap, ketchup, kruiden et voÃla… jus.
En anders zo’n zakje, maar daar gooi ik meestal ook nog wel wat doorheen.
Ik gebruik nu ook altijd zakjes van Maggi…ik vind ze heelrijk, maar manlief niet zo.
En als ik hamlappen of rollade maak dan hebben we een pan vol jus, maar om dat nou elke week te eten gaat me een beetje te ver.
ik gebruik eig zelden die zakjes vindt eigen gemaakte lekkerdur iihih
idd hete vet afblussen met lauw water…ketjap er bij , wat kruiden erin soms wat uitjes heel fijn … jammie
en dan wel even een poosje op laten staan :drool:
Gewoon Riblappen of Sucadelappen braden in 50 á 75 gram margarine, als ze bruin zijn uit de pan halen en het gas hoog zetten en een kleine hoeveelheid tomatenpuree fruiten.
Dit afblussen met een kleine hoeveelheid water en het aanbaksel van de bodem losroeren.
Vlees terugleggen, 1 á twee blaadjes laurier toevoegen en daarna zoveel water toevoegen dat je vlees nét onder water staat en dit een paar uur laten sudderen (evt op een sudderplaat)
Nu is je jus nog niet op zijn lekkerst, het smaakt wel maar het mooie van een goede jus komt nog:
De volgende dag bak je karbonades bijvoorbeeld, gewoon in de koekenpan terwijl je jus van de dag daarvoor opwarmt, die karbonades leg je in de jus en je blust je koekenpan af en roert het aanbaksel los.
Dit jus’tje gooi je ook in je juspan en zo bouw je het op :drool:
Je jus blijft ook op de langere termijn goed omdat je dit proces steeds herhaalt en je juspan bewaar je gewoon in de koelkast.
(sorry, heb een papa die kok is en wel het één en ander weet van ouderwetse jus)
Hier dezelfde praktijken als bij Mellie…Krijg vaak te horen dat de mensen het maar een goor idee vinden, maar idd… jus kun je echt maaaaaanden goed houden, MITS je hem elke dag 1 keer aan de kook laat komen.
In wezen pasturiseer je hem zo dagelijks.
Mijn oudste jus ooit opgebouwd was een maand of 4 oud… toen ging ik 1 weekend weg, kwam terug en ja dan is ie niet meer…
Maar anders heerlijk hoor, gaan alle smaken zo door elkaar en word hij zo “vol” van smaak.
Hier idd ook de tip van een oom die kok is… doen er meer zo dus :thumbup: :drool:
@Cell wrote:
Hier dezelfde praktijken als bij Mellie…Krijg vaak te horen dat de mensen het maar een goor idee vinden, maar idd… jus kun je echt maaaaaanden goed houden, MITS je hem elke dag 1 keer aan de kook laat komen.
In wezen pasturiseer je hem zo dagelijks.
Mijn oudste jus ooit opgebouwd was een maand of 4 oud… toen ging ik 1 weekend weg, kwam terug en ja dan is ie niet meer…
Maar anders heerlijk hoor, gaan alle smaken zo door elkaar en word hij zo “vol” van smaak.
Hier idd ook de tip van een oom die kok is… doen er meer zo dus :thumbup: :drool:
Tja, zo krijg je jus uit oma’s tijd whoeha, als je het heel goed doet dan lukt dát dus ook :mrgreen: :drool:
:lol:
In theorie is dat mogelijk, maar wat doen je dan? je jus uit logeren sturen als je een weekend weg bent? :lol:
Nah, ik laat Opa aan huis oppassen :mrgreen:
Dus dan kan ik mijn rolladejus nu wel weggooien vrees ik. Wij hebben namelijk vorige week rollade gegeten. En wij eten hooguit 1x per week gekookte piepers…dus misschien zijn zakjes dan echt wel de oplossing voor ons…ik bedoelde namelijk de ouderwetse jus.
Maar goed, ga het van de week een keer proberen met het bakvet van het vlees aanmaken.
@Kers wrote:
Dus dan kan ik mijn rolladejus nu wel weggooien vrees ik. Wij hebben namelijk vorige week rollade gegeten. En wij eten hooguit 1x per week gekookte piepers…dus misschien zijn zakjes dan echt wel de oplossing voor ons…ik bedoelde namelijk de ouderwetse jus.
Maar goed, ga het van de week een keer proberen met het bakvet van het vlees aanmaken.![]()
Mjah, als je het goed gekoeld bewaard kun je heus wel 1 á 2 dagen overslaan en het dan opkoken (echt 10 minuten lang op hoog vuur door laten koken) best kans dat je 3 dagen ook wel red.
Je kunt anders ook je jus invriezen hé.
Maar als je sporadisch piepers eet dan zijn zakjes idd een uitkomst :-*
Maar wat je rollade jus betreft: warm hem op en ruik er aan, als ie zurig of ranzig ruikt flikker je hem in de plee, als ie nog lekker ruikt kun je het nog best gebruiken.
Volgens mijn pa moet je niet zozeer naar data kijken maar je eigen zintuigen gebruiken

Jaja, dus als je naderhand een hele nacht op het toilet doorbrengt kun je concluderen dat de jus niet meer goed was. :lol:
Ik zal het morgen eens onderwerpen aan een geur/smaaktestje.
@Kers wrote:
Jaja, dus als je naderhand een hele nacht op het toilet doorbrengt kun je concluderen dat de jus niet meer goed was. :lol:
Ik zal het morgen eens onderwerpen aan een geur/smaaktestje.
In mijn ervaring is dat dus nog niet gebeurd :lol:
Mijn pa zegt dus steeds: toen ik jong was had je nog niet met ‘uiterste verkoop data’ te maken, toen vetrouwde men ook op hun instinct…
Ik gooi dus ook niks weg, zelfs als het over datum is, je proeft/ruikt/voelt het vanzelf wel als het niet goed meer is.