Hoe maak je een snoephuisje?

Laura is helemaal gek van sprookjes op het moment, dus het lijkt me leuk om zo’n echt Hans & Grietjes snoephuisje te knutselen met haar.

Ik wil er wel eentje die helemaal eetbaar is, dus geen snoepjes op karton plakken oid. Maar, hoe krijg ik dat voor elkaar zonder dat het instort, hoe kun je de boel aan elkaar plakken?

En wat voor koek is handig om te gebruiken als basis?

Ik zat te denken aan liga of zo… ik heb trouwens ook nog een paar van die grote speculaasbrokken liggen (over van sinterklaas).

Ben benieuwd naar jullie tips & creaties!

Volgens mij moet je wel iets kunnen met die (chocolade)wafels. Dat zijn van die grote platte dingen. En ik zou ze plakken met chocoglazuur of poedersuiker mengen met een beetje water.

Of wil je het kind-eet-vriendelijk doen? Omdat je het over liga’s hebt :?

ik denk dat het het makkelijkste is met ontbijtkoek. En dan plakken met poedersuiker aangelengd met water zodat je een soort van lijm krijgt

Heeft de Ikea niet nog een paar eetbare huisjes ? Die hadden ze rond oud & nieuw.

zou je kunnen doen met cake, ontbijtkoek oid

en dan idd wat er al gezegt werd met poedersuiker en een beetje water lijm maken , kan je er eventueel ook nog een kleurtje aan geven met een beetje kleurstof

Wel een foto van het resultaat hé! :thumbup: :inlove:

Dank voor de tips!

Eens kijken of we eraan toe komen dit weekend.

Ik ga in elk geval poedersuiker op mijn boodschappenlijstje zetten, en ontbijtkoek, ben benieuwd of het gaat lukken.

Foto volgt…

Wij hebben ze inderdaad laatst ook bij Ikea gekocht. Maar je moet het huisje dan wel snel opeten, want hij stort vrij snel in elkaar!

Succes ermee!

Viratine

ik heb het wel eens gezien gemaakt van 2 cakes. één gewoon heel laten en de andere er bovenop stappelen maar schuin afsnijden (zodat het een dak wordt).

Glazuur maken (of kopen van oetker :wink: ) en willekeurige snoepjes erop plakken :thumbup: :drool: .

En met kleine koekjes en veters kun je ramen en deuren maken.

Oh ik heb pas bij de bibliotheek een boek gehaald voor tractaties.

als je 1 hotelcake pakt, die in horizontaal en verticaal doorsnijden. Dan heb je 4 gelijke delen, dat zijn dan de muren, kant en klare glazuur gebruiken als lijm, wafels als deksel, of je doet alleen de muren, dan kun je er een kasteel van maken, en dan aan de binnenkant snoepjes, ik zal eens zoeken of ik de foto kan vinden.

snoephuisjes misschien staat hier iets tussen wat je lekker lijkt?

bij ikea kan je een basis kopen voor een euro of 2

Recept peperkoekhuisje

Ingrediënten

500 gram zelfrijzendbakmeel

500 gram bruine basterdsuiker

kopje lauwwarm water

5 eiwitten

poederzuiker, gezeefd

diverse soorten snoep

Meng het zelfrijzendbakmeel en de bruine suiker in de keukenmachine en voeg langzaam het lauwwarme water toe.

Bereidingswijze

Peperkoek

Het deeg wordt plakkerig (niet te plakkerig laten worden), laat het minimaal 4 uur opstijven in de koelkast of iets korter in de diepvries.

Teken vormen op bakpapier en knip deze uit.

Rol het deeg met veel bloem uit tot circa 0,5 cm dikte en bak de peperkoek op 160C in circa 20 minuten.

De peperkoek mag best hard worden om doorzakken van de huisjes te voorkomen.

Icing:

Maak om snoep en alles vast te plakken een goede icing.

Neem circa 5 eiwitten en voeg hier gezeefde poedersuiker door. Ga dit opkloppen in de keukenmachine of met een mixer.

Voeg daarna steeds poedersuiker toe.Waneer het mixen niet meer wil kun je met de hand en een lepel de eiwitmassa gaan mengen.

De icing moet zo stevig zijn dat de pieken blijven staan.

De icing luchtdicht bewaren, tijdens verbruik met een natte doek afdekken.

De icing in een spuitzak doen. Hiermee kan het huisje aan elkaar worden geplakt. Ondersteun zijkanten en dak met blikjes etc.

Met de icing versier je huisje met diverse snoepsoorten, krakelingen, wingegums, tictacts, dropjes, pepernoten, koekjes, dropveters etc.

Ik heb hier nog 4 peperkoekhuisjes van de IKEA liggen.

:mrgreen: Leek me leuk voor de verjaardagen van de kids en alvast voor kerst volgend jaar (houdbaarheidsdatum tot 2011 ofzo!).

Wieweet heeft Ikea ze nog? Of zelf peperkoek bakken natuurlijk!

Of je doet een aantal cake’s tegen en op elkaar,

en dan koekjes/speculaas/biscuitjes er omheen plakken en versieren met snoepjes. Dan krijg je echt een taart. :think:

Ondanks het lekkere recept van Greetje…

… ga ik toch maar eerst even bij Ikea kijken denk ik.

(meteen leuk familie-uitstapje, want Laura heeft nu eindelijk de leeftijd dat ze zelf in de ballenbak mag)

Ik weet niet waar je woont maar anders heb ik er 1 voor je… (maar met de post sturen is denk ik beetje “eng”).

Als je de wanden tegen elkaar zet kan je ook even een touwtje erom heen doen :wink:

Marite, dank je, wat lief aangeboden.

(ik woon trouwens in Apeldoorn)

Maar ik ga eerst zelf wel even kijken of ik ze nog kan vinden hoor. (en dan ga ik ook meteen een hele voorraad inslaan, lijkt me inderdaad wel een topper op kinderfeestjes!)