hoe maak je een groente/fruithap

Hallo allemaal,

ik heb een vraag: ik ben een beetje aan het uitproberen met de groente en fruithap.

Fruit vindt Lars helemaal lekker (uit een potje dan). Groente niet vies, maar ook niet echt lekker volgens mij.

Hoe maken jullie je verse groente en fruit klaar?

Fruit: ik heb al alleen meloen geprobeerd en meloen met banaan. Niet echt een succes.

Groente: bloemkool. Beide keren zijn ze gegeven door mijn man. Hij gaf aan dat Lars niet echt lekker aan het eten was.

Welke fruitcombinaties geven jullie?

Ik heb trouwens alles helemaal fijn gepureerd met de staafmixer. Is het een idee om liga 1e stap toe te voegen? Zodat het wat steviger wordt.

Henrike

Hai meis,

sowieso moeten baby’s aan de smaak wennen dus geef het vooral niet op en probeer een aantal dagen achter elkaar hetzelfde smaakje.

Qua klaarmaken, je kan natuurlijk blijven pureren en dan gewoon één fruitsoort/groentensoort per keer (voor het wennen zou ik persoonlijk niet mengen)

Potjes voegen ze vaak nog suiker aan toe dus dat zou kunnen verklaren waarom je baby dat lekkerder vind.

Wat je ook kan proberen (dat was hier namelijk een hit) is Rapley, dat wil zeggen dat je gewoon een hele sperzieboon of een stuk banaan (met een stuk schil voor de grip) in het handje geven, zo kan je baby zelf proeven en merk je meteen of een kindje aan voeding toe is.

Kauwen gaat prima zonder tandjes en het geeft minder rommel dan je in eerste instantie zou denken :slight_smile:

Hallo naamgenootje :mrgreen:

Onze dame wilde eerst ook geen vers, maar elk hapje is meegenomen :wink: Een tijdje potjes geprobeerd, dat ging beter en ineens ging ze vanzelf steeds beter eten! Fruit ging zowiezo direct goed, dus nu door elkaar vers / potjes, groente vind ze vers nu weer lekkerder. Maar aangezien het bijvoeding is, is een hapje al voldoende en ze gaan vanzelf meer hapjes eten (of heel hard nee schudden als ze echt niet willen :lol: )

Groetjes Henrieke

Fruit heb ik nog niet vers gemaakt, maar groente wel.

Ik pureer de groente met de staafmixer en eventueel wat kookvocht erbij. Dan doe ik er wat opvolgmelk en/of rijstebloem doorheen om het romiger te maken. Onze zoon vindt het heerlijk :drool:

Je zou het boek Opperdepop van AH eens kunnen bekijken. Daar staan hele eenvoudige recepten in voor kindjes van 0 tot 4 jaar en ook heel duidelijk uitgelegd :thumbup:

banaantje gewoon prakken tot hij echt app wordt, evt met wat sinaasappelsap van een vers sinaalappel erdoor.

Appel en peer kook ik , en soms doe ik daar dan een paar gewelde gedroogde abrikoosjes doorheen ,

Een mango pureren valt hier ook enorm in de smaak.

En de pit afsabbelen ohhh, wat een feest vooral als je van die rottanden hebt die niet door willen komen

het opperdepop boek is een goeie suggestie,

Maar als je die niet aanschaft kom je er gaande weg ook uit hoor, Ik deed het voor Joost nooit,maar ik vind het toch ineens iets gezelligs hebben nu met pieter want hij snóept er echt van

succes en eet smakelijk!

mag ik hier ook even een klein vraagje aan toevoegen?

sommigen doen een beetje melk door bv het groentehapje om het wat smeuiger te maken,maar stel nu dat je voor meerdere dagen wil maken en je dit wil invriezen in porties.kan dat dan wel met de melk er door of moet je dan de melk later toevoegen wanneer het ontdooid is? :think:

Sinaasappel zou ik nog niet echt doen. Citrusvruchten zijn nog vrij scherp voor de darmen.

Hier is perzik met banaan favoriet, en sinds gisteren verkruimel ik er liga 2de stap door, zodat hij wat meer ‘stukjes’ heeft.

Vandaag heeft hij ook een partje banaan uit het vuistje gegeten.

En inderdaad, de smaken verschillende dagen achter elkaar proberen.

Soms moeten ze gewoon even wennen.

@merel33 wrote:

sommigen doen een beetje melk door bv het groentehapje om het wat smeuiger te maken,maar stel nu dat je voor meerdere dagen wil maken en je dit wil invriezen in porties.kan dat dan wel met de melk er door of moet je dan de melk later toevoegen wanneer het ontdooid is? :think:

Melk mag je er al bij doen als je het in wil vriezen, dan is het nog 4 tot 6 weken houdbaar. Zag ik heel toevallig op een andere site staan.

@Tamara30 wrote:

@merel33 wrote:

Melk mag je er al bij doen als je het in wil vriezen, dan is het nog 4 tot 6 weken houdbaar. Zag ik heel toevallig op een andere site staan.

dank je wel :thumbup: :smiley:

Fruit: halve peer met halve banaan en dan staafmixer erop: groot succes

Groente: brocolli of bloemkool, of sperzieboontje of worteltjes, eventueel met een aardappel: koken en pureren met wat kookvocht. Mijn zoon eet het allemaal!

@Mellie wrote:

Wat je ook kan proberen (dat was hier namelijk een hit) is Rapley, dat wil zeggen dat je gewoon een hele sperzieboon of een stuk banaan (met een stuk schil voor de grip) in het handje geven, zo kan je baby zelf proeven en merk je meteen of een kindje aan voeding toe is.

Kauwen gaat prima zonder tandjes en het geeft minder rommel dan je in eerste instantie zou denken :slight_smile:

Jaaaa was hier ook een hit… I LOVE RAPLEY… :inlove: