Hoe maak ik....

…van die bollen voor vogels? Waarvan maak je dat eigenlijk?Lijklt me leuk om te doen, en om de vogels te helpen natuurlijk :mrgreen:

of als alternatief pinda’s rijgen!

Pindas, gedroogde vruchten/cranberries, vetblokjes maken in ijsblokbakjes met zaad en gehakte noten.

Mooi lange slingers ervan maken en tussen bomen hangen.



Of een muffin tin met muffin papiertjes bekleden en daar het vet/zaad/noot mengsel in doen.

Wij hebben het vroeger eens in plastic bekertjes gedaan en die smolten toen, dus zo’n muffinvorm is wel handig.

Leuk Idee Julia :inlove:



Hier hebben onze buurvrouwen het allemaal.



Ik rijg vaak pinda’s of koop van die bollen.

@marloes vip wrote:

een blok frituurvet smelten in een pannetje

daar doorheen vogelzaad roeren

een touw in een plastic beker doen en daar het vetzaadmengsel overheen gieten



Goed af laten koelen, met dit weer kan je het buiten zetten en als het goed koud en hard is ophangen en foto’s maken voor ons van smullende vogels.




Hoe krijg ik dat pannetje weer schoon? Dat weerhoud mij altijd om het zelf te maken en koop ik ze maar :oops:

pannetje krijg je in de vaatwasser gewoon weer schoon.



Goed leegscheppen met een stuk keukenrol oid en dan in de vaatwasser

Bij mij zakte al het voer naar beneden gister :think:

@M&J wrote:

Bij mij zakte al het voer naar beneden gister :think:




Als je het laagje bij laagje doet, en het vet iets laat afkoelen voordat je het zaad erin doet, moet het lukken.

@Nefarious wrote:

@M&J wrote:
Bij mij zakte al het voer naar beneden gister :think:




Als je het laagje bij laagje doet, en het vet iets laat afkoelen voordat je het zaad erin doet, moet het lukken.


Morgen even proberen, thanks! :thumbup:

Waarschijnlijk dus gewoon te snel alles erin gegooid :oops:

En geen oud frituurvet gebruiken, daar zitten teveel zouten in!

een blok frituurvet smelten in een pannetje

daar doorheen vogelzaad roeren

een touw in een plastic beker doen en daar het vetzaadmengsel overheen gieten



Goed af laten koelen, met dit weer kan je het buiten zetten en als het goed koud en hard is ophangen en foto’s maken voor ons van smullende vogels.

Gewoon heet water in de pan doen, en flink spoelen en daarna met de rest van de afwas in de teil plempen.