Kaasfondue: Ik heb het wel eens ergens gegeten. En ik vond het heel erg lekker.
Maarre…hoe maak ik het zelf? En wat heb ik dus nodig?
Wie kan me helpen aan de ingredienten en recept?
Alvast dank!
Je kunt volgens mij kant en klare kaasfondue in de supermarkt kopen.
En anders zijn er recepten te vinden op internet (google: kaasfondue recept) waarbij je verschillende soorten kaas mengt.
Zo even uit het hoofd hoor;
ik gebruik ongeveer een pond kaas, geraspt. Lekker is bijv. emmenthaler mixen met gruyere en noordhollands belegen.
Wrijf een pan met dikke bodem in met knoflook en gooi daarna de kaas in de pan.
2 dl droge geen zoete witte wijn gebruiken om met 1 eetlepel maizena een papje te maken. Beetje citroensap toevoegen.
Toevoegen aan de kaas.
Vuur aan en blijven roeren. Het mag eigenlijk niet koken. Blijven roeren tot het de juiste dikte heeft en de kaas helemaal is opgelost.
Ik heb een keer kaasfondue bij iemand gegeten die de kaas 50/50 mengde met tomaten. Dat was erg lekker en een stuk minder zwaar. Zij deed er ook nog nootmuskaat in, knoflook, andere kruiden (geen idee welke).
Hier eten wij ook het tomaten kaas fondue, gebruik het recept van receptenweb.
Mmmm erg lekker afgelopen vrijdag nog gegeten :drool:
In de nieuwe Allerhande staat een recept van kaasfondue, kan het nu
helaas even niet overtikken. Jongste zoon had het blad te pakken en het
ligt nu aan flarden in de kliko :mrgreen:
@Brigitte wrote:
In de nieuwe Allerhande staat een recept van kaasfondue, kan het nu
helaas even niet overtikken. Jongste zoon had het blad te pakken en het
ligt nu aan flarden in de kliko :mrgreen:
de allerhande is ook digitaal te lezen

Kijk, dat wist ik weer niet :thumbup:
Je hebt daar ook heerlijke varianten met geitenkaas staan, of met blauwe kaas … mmmmm
En gewoon serveren met niet alleen brood, maar ook bv worteltjes, paprika, bleekselderij, tomaatjes en verschillende soorten ham als rolletje
:drool: :drool: :drool:
Dank voor de tips! Ik ga achter de allerhande aan en even struinen op het web.
Ik heb in de kaaswinkel gestaan…
En de lekkerste kaasfondue die ik ooit gegeten heb…
Een boerenkaas met goudse kaas ( wel allemaal pikant )
En dan italiaanse kaas erdoorheen ( goh weet ff niet meer hoe die heet :shifty: ) en een scheutje witte wijn…Je heb speciale kaasfondue wijn maar een droge witte wijn doet het ook prima!
Daar zit dan gedroogde tomaat, knoflook en olijf doorheen. :drool: :drool:
Pannetje inwrijven met knoflook en kaas erin!!
Als je naar een kaaswinkel ga ( wat ik je echt aanraad ) zou ik vragen of ze alles voor je willen raspen. Scheelt enorm in de tijd en word je kaas mooi glad!
hmmm ga ik van de week maar eens even doen.
de echte kaasfondue is natuurlijk met Gruyere en Emmenthaler
maar kan dat gewoon in een gewone pan?? ik dacht altijd dat je daar een fondue stelletje voor nodig had :think:
je heb er een fondue voor nodig.
Net als de chocoladefondue
Dus in het onderstel steek je het vuurtje aan en daarbovenop zet je het pannetje met kaas!
@knipoogje1983 wrote:
maar kan dat gewoon in een gewone pan?? ik dacht altijd dat je daar een fondue stelletje voor nodig had :think:
je kunt het in principe in elke pan maken (met dikke bodem), maar op tafel is het wel zaak de saus warm te houden. maar dat kun je dus bv ook doen met een theelichtje waar je normaal je theepot op zet oid.
En als er kinderen mee-eten kan je wijn ook vervangen door witte druivensap.
ow en als je het dan geen dikke bodem heb. Zou ik proberen met au bain marie te verwarmen.
Zo brand je kaas niet aan en je pan niet
Of je roert gewoon continu en zet het vuur niet te hoog.
Officieel mag het niet koken dus verbranden hoeft niet.