Ik ben ondertussen sinds een week begonnen met een fruit en groentehapje. Meneer at de eerste keer direct bijna een heel potje banaan, maar daarna hield het helaas op. Zowel de groente als het fruit zijn hooguit een paar kleine hapjes. Hij vindt het vooral een interessant spel, maar al snel heeft ie het weer gezien en kliedert vervolgens alleen maar zodat werkelijk overal eten zit, behalve in zijn mond :mrgreen:
Hoe snel lukte dit bij jullie kindjes? Want ik wil er geen ‘moeten’ van maken (zeker niet omdat het niet zijn hoofdvoeding is voorlopig).
En gaven jullie vers of potje, want het lijkt me zo;n gedoe om groenten te maken voor die paar hapjes :shifty:
(mmmm…voel me af en toe zo onhandig met die voedingen, alweer een topic geopend hierover :oops: :roll: )
Geeft niks hoor
Ik geef vanaf het begin potjes en vers door elkaar. Fruit heeft hij het liefste uit een potje en groente vers. Maar ik wissel het gewoon af.
Misschien lukt het eten beter als zoonlief zelf het eten in de hand krijgt? Dus bijvoorbeeld een broccoliroosje of een stukje banaan?
Misschien kun je het tijdstip veranderen? Ik gaf het fruit in het allerbegin net voor de fles, maar dan was zoonlief veel te hongerig om er goed van te eten. Hij snapte nog niet dat het eten ervan ook voor verzadiging zorgt. Dus daarom heb ik het in het begin ongeveer 1 tot 1,5 uur na de fles gegeven. En dat ging goed :thumbup:
Het was hier in het begin ook niet echt een suc6 hoor.
Maar gewoon blijven aanbieden zou ik zeggen.
Uiteindelijk gaat ie het wel eten.
Na een week of 2 ging het hier eigenlijk pas beter.
In begin gaf ik fruit altijd uit een potje.
Dat wissel ik nu af ( geef dan vers dan een potje ).
Groente geef ik eigenlijk altijd vers alleen als ik ergens heen moet ofzo dan geef ik een potje.
Maar ik zal je kindje gewoon laten knoeien met een banaan gewoon in zijn handjes geven en wat ie der mee doet mag ie zelf weten.
Dat kun je ook zo doen met een hele rijpe peer.
Meestal vinden ze het leuker om het zelf te doen en dan eten ze het wel.
Gewoon heel veel geduld hebben…
Tycho wou ook absoluut geen groente en fruit. Deed zijn mond niet open. Maakte niet uit wat ik hem gaf of het nou vers of uit een potje kwam. Ook rapleymethode wou hij niet.
Ik ben op een gegeven moment hem een week lang dezelfde groente gaan bieden. Geen fruit geven maar alleen groente. Op het cb zeiden ze zelf om hem dan maar 2 keer per dag gronete te geven.
Ik kookte groente en dan pureren en in ijsblokjesbakes invriezen.
Zo kon ik steeds 1 blokje pakken om Tycho te geven.
Op een gegeven moment had hij het door. En binnen 3 weken at hij groente, fruit en kreeg hij nog maar 3 flessen. Nu sinds 2 weken eet hij ook brood.
Nu hapt hij alsof hij dat al jaren doet.
Dus gewoon heel veel geduld hebben. Komt allemaal goed.
Wij hebben gewoon vanaf een half jaar de kinderen bij ons aan tafel in een stoel gezet en op het bretje (is volgens mij een gronings woord, maar ik bedoel dat plateautje van de kinderstoel) eten gelegd. Stuk banaan, ring peer, halve aardappel, worteltje, boontje etc.
Gewoon wat wij ook aan het eten waren (wel rekening houdend met wat een kind van een bepaalde leeftijd al wel of niet mag hebben natuurlijk)
Gewoon altijd vers, wel zo makkelijk vind ik zelf. Zien ze tenminste wat ze eten (a la Rapley dus)
Ik/ we hebben hier gewacht tot na 6 maanden en ze at vanaf dag 1 alsof ze nooit anders heeft gedaan, zo bizar! Lepeltje, happen, doorslikken… ze zet het zowaar op het schreeuwen als het haar niet snel genoeg gaat :mrgreen: Wat ook leuk is, is dat zij mama’s kookkunsten WEL kan waarderen! Ze zit echt te smullen! Lotte wilde er het eerste jaar niets van weten. Nu eet ze pas echt met de pot mee, sinds een maand of 3-4. Daarvoor wilde ze echt alleen maar potjes.
Vandaag voor het eerst een vruchtenshake gemaakt en gedronken uit een bekertje. Heerlijk vond ze het!
Vandaag broccoli gegeven. Gister vers gemaakt, voorraadje diepvries.
Tot nu at hij altijd wel een aantal hapjes tot 100 gram leeg van wat ik gaf.
Tot nu toe worteltjes, peer, bruine bonen uit een potje, vers bloemkool.
Broccoli vandaag, gelijk vies gezicht, en kokhalzen.
Zo grappig die gezichtsuitdrukkingen dan :mrgreen:
Hij moet ook wennen aan de smaak. HIer in het begin ook vaak de eerste (paar) dagen een vies gezicht, maar daarna at hij het met smaak op. Gewoon een paar dagen achter elkaar hetzelfde geven.
Om te voorkomen dat er weer een nieuw topic wordt geopend, schrijf ik hier maar even mee!
Mijn dochtertje is nu 7 maanden. Toen ze 6 maanden was, wilden we beginnen met bijvoeding. We hadden gehoord dat je het beste met groenten kon beginnen omdat ze dan niet meteen aan de zoete smaak van fruit wennen. Dus vol goede moed begonnen met een potje wortel. Nou dat was geen succes. llse bleef net zo lang kolhalzen tot alles eruit was. Vol goede moed verder gegaan en na een week had ze 2 hapjes wortel op en that’s it… We hebben wel meer geprobeerd… Wortel uit het vuistje ala Rapley, gepureerde wortel, wortel uit een potje, banaan uit een potje, banaan uit de hand… Niets niets niets. Op een gegeven moment was het zelfs zo erg dat ze al begon te kolhalzen zodra ik met de lepel naar haar wees! Echt heel erg…!
We hebben het toen maar even laten rusten en een week later ben ik opnieuw begonnen. Via via hoorde ik dat peer vaak wel geaccepteerd werd, dus ben ik daar maar mee begonnen. Ik heb het haar van mijn vinger laten sabbelen (ging ze tenminste niet kolhalzen) en wonder boven wonder trok ze een paar vieze bekken, maar hield ze het binnen! De volgende dag weer van mijn vinger laten sabbelen, maar halverwege overgestapt op een lepeltje. En dat ging goed! De dag erna alles met een lepeltje gegeven en sindsdien eet ze peer!
Maar dat groente-verhaal spookte nog steeds door ons hoofd…
Peer lust ze nu, dus dan maar sperzieboontjes uit een potje proberen… Nou weer niets dan kokhalzen. Ik heb het 4 dagen geprobeerd, maar ze blijft kokhalzen en de boel naar buiten werken. Zo zielig.
Vandaag had ik geen boontjes meer (vergeten te kopen…) en dacht ik: dan maar eens kijken of je nu wel banaan wilt…
En ja hoor: de eerste hap was nog even wennen, maar daarna ging dat mondje braaf open en dicht voor iedere hap en vond ze het heerlijk!
Maar hoe nu verder…??? Gaat ze ooit groenten eten? Over de smaak van peer heeft ze 2 dagen gedaan, banaan 2 minuten… Sperziebonen wou ze na 4 dagen nog niet…
Wie heeft er tips/adviezen/ervaringen?
Ellentje, ik heb nu hetzelfde probleem. Ik ben gelijk met fruit en groenten begonnen. Fruit ging vanaf het begin redelijk goed (dwz nu 1/3e potje ongeveer, soms half). Maar groenten gaan er vanaf het begin niet in. Begint te huilen als ie de smaak proeft en weigert door te slikken waardoor er een half uur later nog steeds broccoli in zijn mond zit (hij is blijkbaar niet slim genoeg om het uit te spugen )
Ik heb geen idee wat nu werkt, maar ik blijf gewoon aanbieden telkens 2-3 dagen een andere soort groenten en kan telkens na een paar hapjes helaas de boel weer wegkiepen. Vers, potje, gemengd met fruit, het maakt geen bal uit hier.
Oh ja, ik heb een keer geprobeerd om banaan te geven vlg Rapley, maar hij verslikte zich vrijwel meteen en daarna krijsen en weigerde nog een hap dus geen succes. Misschien is ie daarvoor nog te klein. Liga uit het handje vind ie wel geweldig, vooral het smeren :mrgreen:
Bij mij gaat het net zo; ze blijft gewoon met eten in haar mondje zitten en slikt het niet door, maar spuugt het ook niet uit! Soms geef ik haar even mijn vinger om op te zuigen en dan slikt ze het per ongeluk door :?
Wat ik me trouwens afvraag is of ik de hoeveelheid flesvoeding niet moet minderen :think: Ik weet dat het de hoofdvoeding is hoor, maar ik geef mijn zoontje nu 4 flessen van 210cc water met 7 schepjes HA. Ik heb ergens gelezen dat je met opvolgmelk minder moet geven en hier moet ie binnenkort naar over. Het is namelijk zo dat mijn zoontje helemaal geen honger lijkt te hebben tussen de flessen door. Het is vooral interesse in de bijvoeding. Mogelijk dat het bijvoeden wat beter gaat als ik iets van de flesvoeding afhaal, bijv. 4x180cc met 6 schepjes. Of mag ik dat niet doen omdat het de hoofdvoeding blijft voorlopig :think:
Ik zou gewoon steeds dezelfde smaak blijven geven…
sommige kindjes die moeten eerst een week proeven voordat ze het werkelijk lekker vinden.
Bruine bonen van olvarit 4+ was hier een suc6 was lekker zoet omdat er een appeltje tussen zat.
Geef gewoon elke dag een week lang 2 a 3 hapjes en eens kijken hoe dat dan gaat.
Uiteindelijk gaat ie vanzelf meer hapjes nemen !!
@Ellentje: Ik zou me in eerste instantie niet al teveel zorgen maken, echt het gaat goedkomen! Ik zou sowieso als ik jou was bij elke nieuwe smaak die je introduceert weer starten met eerst op de vinger, als dat goed gaat klein beetje op lepeltje en dan echt met lepeltje verder. Blijkbaar werkt dat goed bij jouw kleine :thumbup:
Wat je ook nog kan proberen, is zelf je groenteprutje maken en dan bijvoorbeeld peer (wat ze al wel goed eet) pureren en daar een gekookte wortel (wat ze nog niet goed eet) door doen. Zo langzaamaan meer wortel en minder peer doen. Kan ze langzaam wennen aan de groente smaakjes.
Succes!