Hoe leren van de trap af te gaan

De titel zegt het al. Bram kan goed de trap op klimmen, maar hoe moet ik hem leren om de trap af te gaan?

haha ik heb charity voor gedaan hoe ze op haar billen de trap af moet.

dus naast haar gaan zitten en dan voor doen. ze vind het trouwens geweldig om het samen te doen haha.

dus voetjes op 1 tree billen op die erboven dan de billen bij de voetjes en dan de voetjes 1 tree lager zetten.

ja dat vroeg ik me dus ook al af

en wat ik me ook afvraag: vanaf wanneer kun je ze zoiets leren?

we oefenen hier wel met van de bank afgaan

maar da;s toch anders dan zo’n enge trap

en zeker met zo’n rauwdouwer die overal het goede van inziet

Britt deed het een aantal maanden geleden opeens vanzelf. Eerst heeft ze het op haar billen gedaan maar de laatste gaat ze achteruit de trap af op haar knietjes.

Succes.

Annamarie

We hebben Fleur geleerd om gewoon vooruit de trap af te lopen en dan goed de leuning vast te houden, het gaat supergoed!!

Ik heb Bart het aan het einde van de zomer buiten geleerd. We hebben een sport- annex speelterrein achter ons huis liggen, en daar hebben ze een hele grote brede trap met 5 treden.

Bart vond het zowiezo al mega interessant…dus eerst handje vasthouden en het woord “afstapje” eindeloos herhalen. Daarna leren op de billen te gaan zitten met 1 duidelijk woord “billen”. Toen hij dat na een aantal dagen vlekkeloos deed…ben ik het thuis ook toe gaan passen.

Na een aantal maanden is een volleerd traplopertje. Naar boven heeft hij helemaal geen hulp meer nodig. Naar beneden nog een kwestie van soms handje vasthouden…maar vaak heeft hij daar geen tijd voor en “vliegt” hij van de trap af. Vanzelfsprekend mag hij niet alleen de trap op en af…

Oh ja…Bart was ongeveer 17/18 maanden toen we begonnen met “trap op” en 22 maanden met “trap af”. (Hij is nu ruim 25 maanden)

Je kunt het een kind leren wanneer het eraan toe is. Trap op ontdekte mevrouw zelf met tien maanden. Trap af wilde ze eerst totaal niet, ze wou alleen omhoog. Toen rond een maand of twaalf, dertien had ze wel belangstelling, ik heb haar dus geleerd om achteruit de trap af te klimmen. Dat is even goed gegaan en met vijftien maanden wou ze dus net als papa en mama vooruit de trap af lopen. En dus ook op onze stijle betonnen buitentrappen. Doodeng vond ik het, zeker omdat ze haar voet al verzette terwijl ze de spijlen achter zich nog vasthield. Dat duurde onheveer anderhalf , twee weken en toen had ze het door. En ik mocht dus haar handje niet vasthouden, gelukkig wou ze als ik mijn hand aanreikte die wel pakken.

Zodra Kars kon klimmen, kon hij overal op en af, dus ook de trap. Hij deed dat natuurlijk alleen als wij erbij waren, omdat hij op een leeftijd van 7 maanden natuurlijk nog geen gevaar ziet.

Mijn vriend heeft hem geleerd dat hij over achteruit vanaf moet en dit paste hij ook toe bij de trap. Dat is eigenlijk heel vanzelf gegaan, hij weet niet beter. Dus ik zou gewoon een aantal keren met hem oefenen. Achter hem gaan staan en hem achteruit de trap af laten gaan. Het is namelijk zo dat een kind minder ernstig ten val komt als hij achteruit de trap af gaat (bij vallen zal hij dan naar beneden glijden, in plaats van voorover buitelen).

Doordat wij Kars altijd hebben geleerd dat hij over achteruit vanaf moeten, heb ik buiten op straat ook nog eens vreselijk gelachen. Hij liep op de stoep en ging opeens op de stenen liggen. Ik vroeg me af wat er aan de hand was, totdat ik zag dat hij achteruit de stoeprand afwilde… :lol:

ja da’s een beetje het punt…

hoe weet je of ie eraan toe is

kijk, nu laten we altijd het traphekje ervoor

en alleen als we weg gaan dan mag hij met 1 van ons erachter de trap op klimmen

maar er van af… dat heeft ie nog nooit gedaan

hij is sowiezo nog erg onvoorzichtig met klimmen en klauteren

dus ik denk dat hij er dan nog niet aan toe is he?

Aniek hebben we met ongeveer 20 maanden geleerd achteruit met behu lp van haar knieen de trap af te gaan en hoewel we nu even gelijkvloers wonen, verleert ze het niet want laatst bij een vriendin ging ze zonder pardon mee met vriendinnetje suhaila de trap af.

Peter kan prima klimmen en klauteren, hij is zelfs zo behendig dat hij zelf een krat onder ons bed vandaan trekt om zo op ons 76 cm hoge bed te klimmen :mrgreen: Maar trap af zal moeten wachten, we hebben nu even helemaal geen trap… :shifty:

Maaike liep de laatste weken zelf vanuit haar kamertje naar de trap en wilde dan handjes vasthouden en zo proberen zelf de treden af te stappen.

Nou dat vond ik dus wel aangeven dat ze er aan toe was :wink: :mrgreen: .

Dit doet ze nu iedere dag.

Ze wil nu ook zelf met 1 handje de leuning vasthouden maar dat werkt nog niet helemaal goed. :inlove:

Achteruit of zittend leek mij ook beter maar dan gaat ze huilen.

Dus nu maar zo ik ben er toch bij.

Isabel kon al snel de trap op komen, erg handig aangezien ik BI had.

Toen Jasmijn geboren was zou het toch wel erg makkelijk zijn als Isabel ook zelf de trap af zou kunnen en C heeft het haar binnen twee dagen geleerd.

Nu kan ik dus met twee kids tegelijk naar beneden en naar boven, wel zo handig :wink:

Ik moet wel zeggen dat wij bekleding op de trap hebben, waardoor ze niet zo snel uitglijd en ze mag nooit alleen!

Wij laten haar boven omdraaien en ze gaat dan met haar knieen achteruit naar beneden (in het begin kan je dan de billen ondersteunen of tegenhouden) Ik vind dit overigens veiliger als op de billen vooruit, want inderdaad als ze vallen glijden ze zeg maar naar beneden. Nu laat ze zich ook wel eens glijden (vind ze leuk :mrgreen: )…maar ze kan het dus wel redelijk gecontroleerd.

Ik zou dus gewoon een keer proberen, snappen ze het echt nog niet of durven ze niet dan maar even wachten…

Groetjes Alex

Mees gaat ook achter uit de trap af op zijn knieen dit heeft hij uit zich zelf gedaan.

@Xanna! wrote:

Mijn vriend heeft hem geleerd dat hij over achteruit vanaf moet en dit paste hij ook toe bij de trap. Dat is eigenlijk heel vanzelf gegaan, hij weet niet beter. Dus ik zou gewoon een aantal keren met hem oefenen. Achter hem gaan staan en hem achteruit de trap af laten gaan. Het is namelijk zo dat een kind minder ernstig ten val komt als hij achteruit de trap af gaat (bij vallen zal hij dan naar beneden glijden, in plaats van voorover buitelen).

Zo doen wij het ook.