Hoe leg ik alles aan mijn peuter uit?

Weet even niet hoe ik het met mijn peutertje van net 3 moet doen :frowning: . Hij is helemaal van slag op dit moment. Zo bang dat zijn mama ziek is en hij vindt het verschrikkelijk als ik of mijn man van huis weg gaan zonder hem.



Vorige week maandagavond moest ik met spoed naar het ziekenhuis vanwege mijn schoonmoeder (ze is ongeneselijk ziek en kreeg die avond heel erg slecht nieuws :cry: ). Mijn peuter stond op het punt om naar bed te gaan toen mijn man belde dat ik direct naar het ziekenhuis moest komen. Ineens kwamen opa en oma binnen gestormd. Ik werd door opa naar het ziekenhuis geraced en opa kwam zonder mij terug. Ik heb hem de volgende dag meteen proberen uit te leggen dat beppe weer erg ziek is en dat ik daar naar toe moest, maar hij lijkt het gewoon niet helemaal te begrijpen. Hij vraagt me maar steeds of ik ziek ben en naar het ziekenhuis moet :cry: .



Hoe leg je überhaupt zo’n klein ventje uit dat zijn beppe zooo ziek is en dat hij haar even niet aan mag raken vanwege de chemokuur ??? En dat hij ook niet naar haar toe kan omdat hij verkouden is… Aan het vertellen dat ze dood zal gaan, beginnen we al helemaal niet omdat we niet weten op wat voor termijn dit zal gebeuren.



Wie o wie heeft tips of weet hoe je het goed in jip en janneketaal uit kunt leggen?

Ik zou de bibliotheek induiken voor een prentenboekje over ziek zijn met de nadruk op ‘op bezoek gaan bij een zieke’.

Bij ons in de bieb hebben ze zelfs themakoffertjes voor dit soort onderwerpen, met meerdere boekjes bij elkaar, misschien bij jou ook. Boekjes lijken me in elk geval goed om je wat handvatten te geven.



Verder zoveel mogelijk blijven herhalen dat jíj niet ziek bent en niet naar het ziekenhuis hoeft, en antwoord blijven geven op zijn vragen. En wat ie niet vraagt, is ie ook nog niet aan toe, en hoef je ook nog niet over te praten. Zoals het mogelijk doodgaan.



Sterkte ermee, want het is natuurlijk wel heel moeilijk. En ook sterkte met de ziekte van je schoonmoeder. :hug:

Heb gekeken in de bieb, maar ze hebben alleen een paar boekjes over zelf ziek zijn :? .



Maar nu heb ik hem verteld dat zijn beppe weer thuis is. Alleen dat wil hij nu niet accepteren. Ze MOET van hem in het ziekenhuis zijn en zijn pake thuis.



Verder is hij steeds heel erg druk in zijn doen. Hij kan er op dit moment ook niet tegen dat zijn vader een slaapdienst heeft. Hij zat vanavond te huilen dat zijn papa thuis moest komen :cry: .



Doodgaan weet hij wel wat dat is doordat een paar maanden terug onze poes heel erg ziek werd en is overleden, maar dat dat gaat gebeuren heb ik hem niet verteld.