Hoe leer je een dreumes kauwen?

Ons ventje is bij 13 maanden.

Hij eet geweldig goed! :thumbup:

Maar het valt me op dat hij bijna niet kauwt… :think:

Af en toe zit hij echt te kokhalzen omdat hij een groot stuk eten (bv. korstje brood oid) door wilt slikken, maar dat gaat dus (gelukkig) niet.

In de poepluier van de volgende dag zie ik gewoon wat hij gegeten heeft; stukken wortel, boontjes, rozijntjes etc :?

Kan ik hem leren om te kauwen? Of gaat dit vanzelf?

Of moet ik zijn eten toch maar weer meer gaan prakken?

Groetjes, Marieke

leren ze vanzelf hoor, maar sommige dingen verteren gewoon niet zo goed.

Hier vind ik ook regelmatig krentjes, schil van druifjes, doperwten terug hoor.

herkenbaar. Zoonlief kauwde ook nooit goed. Het liefst slikte hij zijn stukjes brood heel door. Gelukkig is dat gaanderweg beter gegaan en nu kauwt hij goed.

Als hij het niet leert, dan kun je altijd nog naar een logopedist gaan.

Mijn zoontje kauwde ook niet goed. We zijn met hem bij een pre-logopedist terecht gekomen die ons de volgende dingen heeft verteled ( en ze werken)

• brood in kleine stukjes aanbieden tussen de kaakjes, niet te ver achter in de mond, dit stimuleert de zijwaartse beweging van de tong die nodig is voor het beginnen met kauwen

• geef alleen dingen die makkelijk tot brij worden in de mond, dus geen harde koekjes/rozijntjes, maar lu crackertjes, cracottes

• geef zacht fruit, niet gepureerd, maar geprakt

• oefen meermaals per dag met een tandenborstel, die gaat het kindje volgen met zijn tong. Wij hebben voor Thijmen een speciale kauwborstel gekregen en die bewegen wij in zijn mondje van links naar recjts en hij gaat er keurig met zijn tong achteraan.

• geef je kindje vooral tijd om zijn mondje leeg te krijgen, als je te snel bent met een volgende hap dan kan hij daar weinig anders meer mee dan direct doorslikken wat kokhalzen of zelfs spugen tot gevolg heeft

• drinken uit een gewone beker en uit een rietje zijn ook erg goed voor de mondmotoriek

Bij Thijmen werkt dit super, je ziet hem nu kauwen, het gaat nog niet altijd goed, maar de verbetering is geweldig!!

Succes ermee.

Groetjes Marjolein