Hoe leer ik een peuter opruimen

Hoi hoi



Soms word ik er gek van. Al die rotzooi hier in huis. Overal ligt wel wat en Amy schopt tegen al haar speelgoed aan, gooit het weg, etc. etc. Natuurlijk struikelt ze er ook regelmatig over wanneer het in de weg ligt. Inmiddels ben ik het flink zat aan het worden om alles keer op keer op te moeten ruimen dus ik wil het nu ook aan haar leren.



Maar… hoe doe ik dat? Tips graag!!!

Samen opruimen !

Je ruimt op en betrekt Amy erbij.

Ze zal het wel leuk vinden om ook blokken in een bak te gooien of iets anders. Maar je kan niet verwachten dat ze het alleen gaat doen.



Hier is het inmiddels regel eerst opruimen, dan in bad ofzo.

Werkt prima :thumbup:

tom wordt boos als ik dingen opruim…tilt de bak op en gooit alles er weer uit.



ik heb de strijd opgegeven. ik ruim op als hij op bed ligt.

maar dat is echt niet elke dag :oops:



ik denk dat het nog wel een paar jaar duurt voordat hij vrijwillig alles alleen opruimt.

ik geef hem maar de tijd :shifty: en erger me bewust niet meer aan de troep…is verloren energie :shifty:

wij zeggen dan tegen milan, zullen we samen opruimen en dan ga je daarna lekker in badje… en dan ruimt milan keurig alles op!

@Heksje wrote:



ik heb de strijd opgegeven. ik ruim op als hij op bed ligt.

maar dat is echt niet elke dag :oops:




pff gelukkig ben niet de enigste :mrgreen:

Hier werkt het samen opruimen ook goed. Ik begin en hij volgt.

Voordeel is misschien dat hij op maandag bij KDV ook helpt opruimen met de kindjes en leidsters samen. Hij is het dus ‘gewend’

wij doen het samen, anna lijkt het vaak ook leuk te vinden.

zo zet ze ook haar eigen schoenen meteen op de gang… en ook die van mij als ik ze in huis heb uitgetrokken :oops:



echter als anna nog helemaal niet klaar is met haar speelgoed, kiept ze rigoreus de krat weer om, en gaat ze soms ook slaan, knijpen, bijten en krabben…

Vanaf dat ze kon zitten heb ik geleerd dat ze dingen ook moet opruimen.

Zijn we op visite ergens en heeft ze met de blokken gespeeld dan ga ik samen met haar op de grond zitten en leg de ton voro haar neer en leggen we samen de blokjes terug in de ton.

Zo zijn we er al vroeg mee begonnen,maar het werkt wel moet ik zeggen.

Ze ruimt altijd overal de boel op. Dus ook voor het slapen gaan wordt er eerst opgeruimd samen en dan spelenderwijs en ze vind het nog leuk ook en mamma zo ook!

ik heb wel een tip:

geef het op te ruimen spul in de handjes aan

en zeg waar het in moet

bijvoorbeeld: we gaan opruimen, doe maar in de doos



hier werkt het als een trein

ben er ook meteen mee begonnen

en tyg weet precies in welke doos wat moet

en op welke plek welke doos hoort



we ruimen altijd op voordat hij gaat slapen (dus ook 1 keer 's middags)

hoort nu gewoon bij het ritueel

Een liedje eraan koppelen…



bij ons is het “oprui…men, oprui…men… alles in de doos/kast/kist/tas etc. etc.”…

(je mag zelf een melodietje kiezen :lol: :lol: ).



En soms zegt Wessel dan “Sessuh ohruimen niet”…

En dan verleid ik hem om alle gele blokken te pakken (was een tip tijdens een thema-avond spelen) en dat werkt.



En gewoon zelf niet iets anders gaan doen voordat het opgeruimd is… En niet doen alsof het niet leuk is… gewoon… opruimen hoort erbij… is helemaal niet vervelend of zo…

dus : Je MOET niet opruimen… maar… Jeah… We mogen opruimen!!! jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

ziet goede tip om het ook voor het middagslaapje te doen, dat andere doe ik ook al.



gewoon samen op ruimen en hem idd verleiden het leuk te vinden en ik maak er een gek spelletje van als hij soms iets er weer terug uit haalt en tot nu toe heeft hij het dan niet opnieuw gedaan…



Ook ben ik veel aan het positief belonen als hij met een bal aan komt en die dan in zijn mand gooit, terwijl hij eigenlijk alleen de autootjes aan het zoeken was! (ook als hij alleen de autootjes zoekt wordt hij trouwens beloond voor zijn positieve gedrag hoor!)



succes claud, bij de jan mama’s heb ik ook nog even opgeschreven hoe ik het doe en net als heksje, loslaten kost alleen maar energie maar hier dus wel een tussenweg, ik wil wel dat hij leert wat opruimen is ook bij andere mensen doen we het.



natas

Samen opruimen gaat hier op zich goed. Maar… zodra het opgeruimd is roept ze klaaaaaaaaaaaaaaaaa en rukt vervolgens alles weer uit de kast :roll:



Ik ruim dus ook meestal nog maar weer eens alles op als ze naar bed is :mrgreen:

ja dat gebeurt hier ook als ik niet snel genoeg ben hehehe

maar als ie het laatste heeft opgeruimd geef ik hem een luier in zijn handen en dan loopt ie naar de commode



of 's avonds voor het slapen gaan mag ie nog een boekje uitkiezen die we gaan lezen

@Ninanien wrote:

Samen opruimen gaat hier op zich goed. Maar… zodra het opgeruimd is roept ze klaaaaaaaaaaaaaaaaa en rukt vervolgens alles weer uit de kast :roll:




:lol: :lol: :lol:
tsja.... logisch he?

:inlove:

Gooi niet alles los in 1 grote speelgoedkist, maar zorg dat alles in een eigen zakje of bakje zit.



Ik heb verschillende tassen en bakjes. 1 tas voor haar theeservies en snijfruit, een doosje voor de duplo, een soort handtas voor de babyverzorgingsspullen, een koffertje voor haar littje people…enz.



Kim weet precies wat waar in moet en als ze ergens mee gespeeld heeft, ruimen we het samen op. Ze vindt het geweldig. Als ik het tasje voor haar servies openhoud en haar vraag: Wat moet hier allemaal in?? Zoekt ze alles uit de bende op wat in dat tasje moet!!



Zo heb ik haar ook heel duidelijk kunnen maken, dat als ze met het één wil spelen, ze eerst het ander op moet ruimen!!

Hier wel een groot krat waar alles in gaat maar Yuri helpt als hij daar zin in heeft uitstekend. Ruim samen op na het eten voor het douchen. Overdag doe ik het even snel zelf.

Maar eerlijk gezegd maak ik me er niet zo druk om. Ik loop de kamer door en ben met 5 min klaar. Kinderen maken nu eenmaal rotzooi :mrgreen:

Samen boodschappen doen en opruimen … geen probleem meer … samen tafel dekken en opruimen … geen probleem meer … samen speelgoed in de mand doen … geen probleem meer, maar dan moet het er ook wel gelijk weer uit :roll: … dus hier ruim ik altijd nog even na als hij in bed ligt.



Als hij op zijn vader lijkt dan leert hij het overigens nooit :silenced:

whahaha hier nog zo’n papa



maar als we het die kleintjes nou eens goed aanleren,

dan kunnen zij die papa’s misschien eens toespreken over een tijdje

misschien dat ze het van hen wel aannemen :mrgreen:

Hier ook een opruimster!! :mrgreen: En eigenlijk gaat dat heel gemakkelijk: Sita kan jij dat al zelf opruimen?? En trots dat ze dingen zelf kan gaat ze het ook doen. Kan jij dat papiertje al in de prullenbak gooien?? Zo hebben we haar dat geleert. Nu hoeven we niks meer te zeggen want ze doet het automatisch al. Veel complimentjes maken werkt hier erg goed. Goed zo, wat ben jij al een grote meid. En dat zegt ze zelf: Sita is grote meisje :inlove: en dan is ze heel trots! :inlove:

haha Dave vind opruimen leuk :shock: …heeft hij van zijn vader… :roll:



als ik begin gaat hij mee helpen :mrgreen: … veel prijzen als ze meehelpen…scheelt ook