Hoe leer ik dit af?

Elke keer als we gaan eten gooit Amélie het bestek op de grond of slaat het uit mijn handen. Ik word er zo moe van elke keer! :evil: Ik heb geprobeerd haar een lepel of vork in de handen te geven, haar zelf te laten eten, zeggen dat het niet mag, maar het helpt allemaal niets :?

Vanavond had ik het er helemaal mee gehad. Vooral ook omdat ik net alles schoon gemaakt had. Ik weet dat het met een kind in huis nooit netjes blijft, maar ik baal er wel van :? .



Hoe kan ik haar dit toch afleren?

Heb je een idee waarom ze het doet? :think:

Eet ze zelf of geef jij haar te eten?

Als ze zelf eet en het op de grond gooit, jammer dan. Dan eet ze maar verder met de handen.

Maar als jij haar eten geeft… sorry, dan heb ik geen tips… :?

Misschien zeggen dat het niet mag en dan je eigen eten op gaan eten? En het uiteraard even later weer proberen. :wink:



Groetjes,

Heleen

hier is het heel simpel: weg is pech.



dus gooit hij iets weg, neem ik het in beslag en leg het zo weg dat hij er niet meer bij kan.

ik zeg heel rustig “hier in huis wordt niet met spullen gegooid” en laat het daarbij.



dus als hij met zijn bestek zou gooien: innemen en dan maar met de handen.

gooit hij met eten: pech dan maar niet eten.

eventueel na een paar minuten opnieuw aanbieden met de opmerking “je mag het nu nog 1 keer proberen, maar dan alleen als je netjes eet en niet met eten gooit”.



gooit ie dan weer dan heeft ie maar honger.

hij mag dan wel van tafel, want ik wil geen strijd om eten.



maar meestal doet hij alleen zo baldadig als hij TE moe is :shifty:

en dan stop ik met eten geven, en hup naar bed.(eventueel met fles/borst want met een lege maag slapen lukt niet)

Eten maken dat ze gewoon met haar handjes kan eten?

(pasta, aardappels, peentjes, boontjes etc)

Als ik “een prutje” heb gemaakt (bijv. gehaktschotel) dan is hier lepels uit de hand slaan ook iets wat vaak voorkomt hoor

Ook het eten uit de mond laten lopen is favoriet.

Proberen te negeren en afleiden met liedjes zingen/iets geks doen helpt.

Ook zoveel mogelijk zelf de lepel in de hand houden, ook al lukt dat nog niet echt.



Succes!

Ik heb niet echt een idee waarom ze het doet, althans niet altijd, soms doet ze het omdat ze niets meer wil. Maar het is vaak ook een kwestie van uitdagen denk ik, want dan houdt ze de lepel opzij, buiten de kinderstoel, kijkt mij aan en laat het vallen. Meestal reageer ik er niet op, pak de lepel, leg het op tafel en ga zelf verder eten. Ik laat haar ook wel met haar handen eten, maar dat gooit ze ook weg, soms wil ze het hele bord weggooien. Als ze slecht gegeten heeft geef ik haar altijd pap voor het naar bed gaan, yoghurt o.i.d. geef ik altijd als toetje. Ik maak er ook geen strijd van als ze niet wil eten, maar vind het gewoon vervelend dat ze met haar bestek gooit. Alles wat hier gezegd wordt, doe ik ook wel, waarschijnlijk maar gewoon weer afwachten tot het over gaat…



Bedankt voor jullie reacties!

Pumba: heeeeeeel herkenbaar. Lienke doet dat ook en wat we ook proberen helpt niet. Negeren niet, zeggen dat het niet mag niet, boos worden niet het maakt haar allemaal niet uit ze blijft gooien :evil: . Ze gooit trouwens niet alleen met bestek maar ook speelgoed gooit ze altijd 3 meter verder :wall: . Ik hoop ook maar dat het een fase is want ik het het soms wel helemaal gehad met dat gegooi.



Groetjes Renate

Senne doet het ook, errug irritant!! :hand:

Hij knoeit met zijn boterhammen, haalt ze helemaal uit elkaar en gooit ze dan één voor één op de grond… :naughty:

Ook zijn drinkbeker moet er vaak aan geloven! :wall:

Zijn groentenpap geef ik nog (Senne is nog maar 13 maanden) dus daar kan hij niet mee knoeien, pff, dat wordt ook nog wat! :roll:

Ik vind het gewoon vies op de grond, ik zeg altijd ‘néén!’ wanneer hij het doet maar het helpt gewoon niet! :eh:

Broes deed dat nooit, erg nette jongen! :angel: :mrgreen:

Amélie gooit ook met speelgoed enzo. Als ze haar drinken niet meer wil, gooit ze de rietjesbeker ook op de grond. Ze gooit ook de kussens van de bank, schuift alles van tafel, enz. Ik zei altijd dat ik niets aan de kant zou zetten voor mijn kind en dat ze maar moesten leren er vanaf te blijven. Nou dat werkt dus (nog) niet. Ben blij te lezen dat ze niet de enige is.

heel herkenbaar allemaal.

hier ook het bestek uit handen slaan en met spullen gooien.

nu moet levi wel zijn spullen die hij op de grond gooit op pakken en netjes op tafel leggen en dat gaat nu beter. in het begin werd hij boos maar ik pakte zijn handjes en zijn beker die op de grond lag en zetten het samen op tafel. nu zeg ik nee op pakken en op tafel leggen en nu doet hij het it zich zelf.

brood gooit meneer ook 1 voor 1 op de grond, het is een soort uitdagen maar het wordt wel steeds minder.

als hij het bestek uit mijn handen slaat dan stop ik meteen met eten geven.

de kussens gaan hier ook van de bank en mijn tafel heb ik al leeg gelaten.

de kussens haalt hij weg om dan te kunnen liggen en dan heen weer te gaan met zijn hoofd, vind hij waarschijnlijk lekker voelen :? .

nu hij wat ouder wordt kan ik hem beter op zijn kop geven door boos te worden, in het begin zette ik ook de tafel voor de tv zodat hij er niet aan kon komen, nu doe ik het niet meer omdat hij nu wel weet dat het echt niet mag.

het is wel leuk om te lezen dat ik niet de enige ben met zo`n ondeugend ondernement mannetje :mrgreen:

Voor Amélie is het ook uitdagen, dat zie je gewoon haar blik. Soms moet ik er ook wel om lachen als ze iets doet, maar ja dat moet natuurlijk niet. Ik zet ook vaak de tafel voor de tv-kast, want anders drukt ze steeds de DVD uit of ze drukt op de knopjes van de tv.

Amélie bonkt ook vaak met haar hoofd, maar ze doet dat ook tegen de zijkant van haar bed, met als gevolg dat ze dan blauwe plekken op haar voorhoofd heeft :? Bij het CB zeiden ze dat we daar geen aandacht aan moesten geven en dat werkt wel, ze doet het steeds minder. Ik ga ook maar proberen om samen met haar dingen terug te leggen op tafel, hopelijk leert zij het dan ook.

@Pumba wrote:

Ik ga ook maar proberen om samen met haar dingen terug te leggen op tafel, hopelijk leert zij het dan ook.




ik moet zeggen dit werkt wel hier.

in het begin ging dat natuurlijk niet makkelijk, zich zelf op de grond laten vallen en echt niet pakken wat hij op de grond gooide.

maar nu gooit hij wat en ik zeg pakken dan pakt hij het netjes en zet het dan op tafel of op het aanrecht.

het zat er eigenlijk ook vrij snel in dat hij het zeg maar door had.

succes ermee :-*

@Pumba wrote:

Ik zet ook vaak de tafel voor de tv-kast, want anders drukt ze steeds de DVD uit of ze drukt op de knopjes van de tv.




Ik zat even met jullie mee te lezen want het gooien met eten, bestek en bordjes is hier ook favoriet !

Maar de tafel voor de tv zetten heeft weinig zin, onze dame klimt overal op. De tafel, de bank niets is veilig ! :mrgreen: Elke keer consequent nee zeggen en eraf en d’r dan zelf eraf laten gaan of haar eraf pakken, werkt hopelijk op de lange duur. :wink:

O dat is ook lastig, gelukkig heeft ons madammetje dat nog niet ontdekt :mrgreen: