Hoe lang zwanger?

Ik loop met deze vraag een beetje op de feiten vooruit, maar ik wil het toch graag weten.



Ik zit in mijn eerste ronde en ben momenteel aan het wachten om te kunnen testen. Dat zou volgens mij volgende week maandag kunnen. Uit nieuwsgierigheid heb ik op een aantal sites de gegevens ingevuld om te bekijken wat dan de uitgerekende datum zou worden. Mijn laatste menstruatie was 10-12-08, mijn cyclus zou op 40 dagen moeten zitten want waarschijnlijk heb ik 5-1-09 mijn ei gevoeld.



Maar steeds als ik dit alles invul komt er een uitgerekende datum uit (28 of 29 september) maar ook een zwangerschapsduur. En dat vind ik heel gek, want daar staat steeds 2 weken en 6 dagen. Ik zou dan zeggen dat het nog geen week kan zijn, want je rekend toch vanaf je eisprong?



De de vraag: vanaf wanneer moet je gaan rekenen? Eisprong of laatste menstruatie? Of ergens tussenin? Ik snap het niet…



… en nou maar hopen dat het ook echt raak blijkt te zijn! :mrgreen:

Die berekening is gebasseerd vanaf je eerste dag van je laatste menstruatie toch?

@Sweet-Love wrote:

Die berekening is gebasseerd vanaf je eerste dag van je laatste menstruatie toch?




Maar dat is dan toch raar, je bent toch pas zwanger vanaf de bevruchting?

Je krijgt 2 weken kado! :mrgreen:



Eerste 2 weken - vanaf menstruatie naar eiersprong - en na je eierersprong 2 weken.



Normaal als je een zwangerschaps test doet ben je ongeveer 3/4 of misschien 5 weken zwanger.

Maar is dan de periode die ze berekenen 9 maanden en 2 weken? Hmmm… nou ik blijf het maar vaag vinden hoor. :?

@Naatje wrote:

Maar is dan de periode die ze berekenen 9 maanden en 2 weken? Hmmm… nou ik blijf het maar vaag vinden hoor. :?


Er was een redenatie voor en een uitleg… maar volgens mij moet je berekenen op weken en niet op maanden dus.

Je zwangerschap wordt inderdaad berekend op de laatste dag van je menstruatie.

Dit wordt niet alleen gedaan door dat soort sites maar ook door de verloskundige, de gyn en huisarts.

Je krijgt tijdens je zwangerschap alijd 2 wkn kado :slight_smile:

Ben je 6 wkn zwanger dan ben je dus “eigenlijk” 4 wkn zwanger.

Dit wordt gedaan omdat de duur van de zwangerschap heel moeilijk te voorspellen is aangezien lang niet iedereen weet wanneer zij haar ei heeft gehad en er een bevruchting heeft plaats gevonden.

En bij lang niet iedereen zit de ei sprong netjes in de 2e week van de cyclus.

Vandaar dat er berekend wordt vanaf de laatse dag van de menstruatie omdat je zo dan toch een betrouwbare uitgangspositie hebt.



En inderdaad in de volksmond praten wij over 9 mnd zwangerschap, maar in de medische kringen wordt er gepraat over het aantal wkn.

Officieel duurt een zwangerschap gemiddeld 280 dagen of te wel 40 wkn.

Ja idd, 40 weken en niet 9 maanden eigenlijk. Maar goed, als ik mijn ei op 5 januari heb gehad zou dat de maandag van week 2 van dit jaar zijn. Tel daar 40 weken bij op en je komt op de maandag van week 42; 12 oktober. Dus niet 29 september zoals al die berekeningen aangeven. Dus moet ik hieruit opmaken dat je dus eigenlijk maar 38 weken echt zwanger bent? (tenzij je overtijd loopt natuurlijk) Of kloppen de berekeningen niet?

Dragon, zag je reactie pas na mijn berichtje. Nou snap ik het! Dank je wel. :wink: Dus het is ‘maar’ 38 weken… :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Valt best mee dan. :lol:

38 weken zwanger inderdaad.

40 weken rekenen is makkelijker en bijna iedereen weet de eerste dag van de laatste menstruatie, eisprong is moeilijker te berekenen.

Ik moet toch rekenenen want mijn cyclus is sinds het stoppen met de pil veel langer dan 28 dagen geweest. Gelukkig heb ik een redelijk idee wanneer mijn ei is geweest. Nou maar hopen dat het klopt.

Als je precies weet wanneer je eisprong was, reken je terug naar je eisprong en tel je er twee weken bij op. Dan heb je de totale zwangerschapsduur.



Maar omdat de meeste mensen niet weten wanneer de eisprong was, wordt er gerekend vanaf de 1e dag van de laatste menstruatie. Omdat niet iedereen een cyclus van 28 dagen heeft, heb je dan al snel afwijkingen wat betreft de zwangerschapsduur. Maar daarvoor is de termijnecho weer in het leven geroepen, zodat je uitgerekende datum precies uitgerekend kan worden aan de hand van de echo.