Hoe lang tussen voedingen mag ?

Volgende week gaan we voor het eerst naar het CB, maar ben nogal onzeker (tja, eerste kindje :P) dus drop mijn vraag hier ook even. :wink:



Lynn krijgt vanaf haar geboorte (21 dec.) borstvoeding, in het ZH werd dit na afloop aangevuld met flesvoeding vanwege haar vroeggeboorte (36w3d) en gewicht (geboortegewicht 2710, 2 januari woog ze 2895) nu drinkt ze alles uit de borst. In het ZH moest ze elke 3 uur gevoed worden en kreeg ze dus 8 voedingen per dag.



Nu zijn we 3,5 week verder en laat Lynn er zelf langer tussen. Aan het eind van de kraamtijd mochten we de nachtvoedingen om de 4 uur doen i.p.v. 3 uur. Nu kom ik eigenlijk automatisch al niet meer aan de 8 voedingen per dag, ook doordat Lynn er zelf al langer tussen laat. Meestal zit ik nu op 7, gisteren was een uitzondering van 6 voedingen i.v.m. rare dag en dat ze zelf later komt, maar nu zit ik dus gelijk te stressen of dit wel ‘kan/mag’. :shifty:



Overdag komt ze soms ook pas om de 4 uur. Nu zijn de afgelopen nachten nogal stressnachten geweest. Ik had de wekker gezet voor Lynn haar voeding, Lynn sliep zelf nog diep en ik ben dus een aantal (2) nachten weer terug in slaap getuimeld zonder haar te voeden :doh: waardoor er 2 nachten 7 uur (!) tussen heeft gezeten voordat ze eens kwam. Ik helemaal in de stress, voel me gelijk schuldig en een slechte moeder :frowning: Maar ze is dus zelf in die 7 uur ook niet gekomen…



Weet iemand hoe het zit met hoe lang je wanneer tussen voedingen mag laten ? Hoeveel voedingen moet ze nu nog op een dag ? Moet ik voor de zekerheid haar terug de hele dag elke 3 uur wakker maken om te voeden, ook al ligt ze soms nog te slapen en komt ze zelf soms pas na 4 uur overdag ? Wanneer ‘mag’ een baby doorslapen zonder voeding ? En hoe erg is het dat er 2 x 7 uur tussen heeft gezeten ?



Ik zit echt aardig in de stress/onzekerheid of het wel goed gaat. Voel me zo schuldig dat ik 's nachts door haar voedingen heen ben geslapen (zelf sliep ze ook door) waardoor er 7 uur tussen zat. Ik weet gewoon ook niet in hoeverre er nu na 3,5 week zelf wat geschommeld mag worden met de hoeveelheid voedingen en tijden, omdat het in het begin zo vast om de 3 uur was en dat echt een beetje heilig was. Ben gewoon bang dat ik het fout doe en ze nu niet genoeg aankomt…



Moeten volgende week voor het eerst naar het CB en heb verder even niemand aan wie ik het nu kan vragen… :oops:

Mick krijgt 6 a 7 voedingen dat doet hij al sinds hij uit het ziekenhuis komt en hij groeit er prima op. Snachts laat hij er 6 uur tussen zitten, meestal slaapt hij dan nog, maar ik maak hem wakker ervoor.

Hij is lichter dan jou meisje en hij doet het er prima op, zolang ze tevreden is lijkt mij het prima.

Als ze over het geboortegewicht is (en dat is ze, lees ik), kun je er prima vier uur tussen laten (bij langer zou ik ze wel wakker maken - incidenteel liet k haar wel eens, als ze slecht had geslapen eerder op de dag) en de nacht doorslapen ‘mag’ ook wel.



6 voedingen is misschien niet veel, maar mijn voorkeur gaat ernaar uit om het ritme dat het kind aangeeft zoveel mogelijk te volgen. Wanneer je merkt dat je dan toch te weinig voeding hebt (als ze onrustig wordt bijv, of minder goed gaat groeien), grote kans dat ze dan zelf weer meer voedingen vraagt en anders las je er gewoon weer één of twee extra in.



Overigens geldt het voor mij ook andersom: zo weinig, maar ook zo veel voedingen als ze zelf wil. Met een maand of vier mocht ik van t CB wel naar 4 voedingen, want ze was oud en zwaar genoeg. Zij vroeg er nog 8 per etmaal, dat heb ik lekker zo gelaten. Naar mijn idee weten kindjes heel goed wat ze zelf nodig hebben, dus ik zou haar lekker laten (hmm, misschien niet iedereen mee eens :wink:)

Kijk naar je kindje. Maakt ze een tevreden indruk? Heeft ze voldoende poep en plasluiers? In principe is borstvoeding voeden op verzoek. In het begin doe je dat nog een beetje op de klok om de BV op gang te krijgen. En in jullie geval omdat ze goed moest groeien. En aangezien ze goed is gegroeid in die eerste weken, denk ik dat het nu ook wel goed zit.



Dus voeden op verzoek is mijn advies. En als zij 's nachts 7 uur achter elkaar slaapt, lekker laten gebeuren. Heerlijk lijkt me dat!

lastig he, borstvoeding… Ik ben niet zo’n ervaringsdeskundige als velen mensen hier, maar Thijs krijgt wel al ruim 3,5 maand en ik voed hem wanneer hij dit aangeeft. Over het algemeen is dit om de 4 uur en 's nachts laat hij er vaak 7-10 uur tussen tegenwoordig. Nu schommelt het nogal, maar als hij 19 uur laatste voeding heeft gehad en ik duik er 21 uur in gebeurd het nogal eens dat hij dus niet meer komt tot 6 uur… meestal word ik echter dan wakker in de nacht en maken we hem toch wel wakker ( en dan vooral vanwege mij borsten: in het verleden heb ik op dat moment ook wel gekolfd maar Thijs laten drinken is toch makkelijker )



CB is vaak geen goed ijkpunt voor borstvoeding, hier vertelden ze me dat vaak drinken vooral de eerste weken was, al weet ik dat bij BV dit vaker ook nog wel tot 3 maanden gebeurd… Als je kindje er tevreden mee is, zou ik het gewoon zo laten! Wel af en toe even wegen om te kijken of er genoeg gewicht bijkomt… En vooral je eigen gevoel volgen, al is dat erg moeilijk soms

Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje :inlove: Wat is dat enorm wennen heh, de verantwoordelijkheid voor zo’n klein hummeltje… De onzekerheid, de schuldgevoelens; veel moeders zullen het vast heel herkenbaar vinden. Als ik je bericht zo lees doe je het juist heel goed; je hebt voor elkaar gekregen om je kindje volledig aan de borst te krijgen (super toch!) en je gaat bewust op zoek naar meer informatie :thumbup:



Het is altijd goed om zelf alert te zijn om het aantal voedingen. Voeden op verzoek is een breed begrip; het betekent dat je op verzoek van je kindje voedt. Hele jonge kindjes kunnen nog wel eens moeite hebben om er zelf voor te zorgen dat ze voldoende voeding krijgen. Dan kan het nodig zijn dat je op je eigen verzoek gaat voeden.



Om te kunnen bepalen of je kindje per etmaal voldoende voeding binnenkrijgt, kun je de volgende richtlijnen toepassen:


  • Een jonge baby heeft in ieder geval zeven a acht voedingen per etmaal nodig; meer is ook prima, aan de hoeveelheid voedingen is bij borstvoeding geen limiet gebonden
  • De eerste maanden hoort een baby ongeveer 100-200 gram per week te groeien
  • Het kindje moet flinke plasluiers maken (zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal, de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken)
  • Een een jonge baby moet dagelijks zachte, lichtgekleurde ontlasting hebben; vanaf de leeftijd van vier tot zes weken kan de frequentie gaan veranderen.
  • Het kindje is tevreden en alert



    Het is aan te raden om overdag in ieder geval niet meer dan vier uur tussen twee voedingen te laten verstrijken. Als je aan de hand van bovengenoemde richtlijnen kunt vaststellen dat je kindje voldoende binnenkrijgt, dan kun je het haar 's nachts in principe zelf laten bepalen, mits ze gezond is, je haar goed kunt horen, ze geen fopspeen krijgt en ze niet wordt ingebakerd.



    Ik weet niet waar je kindje 's nachts slaapt? Wellicht kan het rustgevend voor je zijn om haar 's nachts bij jou in de slaapkamer te laten (bijvoorbeeld in een wiegje of door een bedje aan jouw bed te koppelen, een co-sleeper), zodat je ook 's nachts de eerste hongersignalen die ze afgeeft (nog maar licht slapen, smakgeluidjes maken, op vingertjes of knuistjes sabbelen) beter kunt waarnemen. Als je deze signalen opmerkt, neem haar dan gerust bij je en leg haar aan. Huilen is een verlaat hongersignaal.



    Uit je bericht leid ik af, dat je op dit moment nog niet precies weet hoeveel je dochtertje is gegroeid. Bij lichtere kindjes is de groei vaak goed zichtbaar; de vingertjes en wangetjes worden voller en bij de beentjes ontstaan van die lekkere babyspekjes :wink: Is dit herkenbaar voor je?

Wauw Yvonne, dank je voor je uitgebreide reactie ! :mrgreen:



Afgelopen maandag zijn we naar het consutatiebureau geweest voor het eerst. Spannend want ze werd weer gewogen. Had zelf 3100 gram in gedachten (200 gram in 14 dagen), was mevrouw gewoon al 3370 ! :shock: :inlove: + 475 gram in 14 dagen dus, whiehooo :dance:



Hebben gelijk gevraagd hoe het zat met de voedingen. Volgens de CB-vrouw moeten we (max) om de 4 uur blijven voeden, dus toch wel enige vaste regelmaat. Wat je zei over de poepluiers, dat is hier goed aan de gang. Mevrouw had vanaf afgelopen weekend ineens geen poepluier meer voor 2,5 dag. Inderdaad ook te horen gekregen dat dat vaak gebeurt bij BV-kinderen rond de 4 weken (bij Lynn was het alleen 3,5 week dus)…



Gisteren kwam de hele boel los. :frowning: Mevrouw lag in de kinderwagen en had zichzelf HELEMAAL ondergepoept. Het stroomde letterlijk haar luier uit (zat een hele plas poep in gewoon) en zat tot in haar nekje, rugje, voetjes, dwars door alle kleertjes etc… :frowning: Ze heeft overigens wel zo’n 6 natte plasluiers per dag, dus dat lijkt me prima. Ze is ook super aangekomen, dus ben weer wat geruster. :thumbup:

:clap: Helemaal super! :thumbup: En die soms enorme poepluiers zijn idd ook heel normaal, kijk hier maar eens: bv.com-ontlastingspatroon van borstgevoede baby’s :mrgreen:

Oh jak die enorme poepluiers, die mis ik niet haha!

We hebben onse dochter meerdere keren helemaal moeten verschonen.

En meestal gebeurd dat als je op tijd staat. :wink:



Maar wat is ze goed gegroeid zeg! Lijkt me een hele geruststelling!

Heel handig topic, en Yvonne: wat fijn dat je zoveel mensen hier (onder wie dus ondergetekende) helpt met info over BV :thumbup: