hoe lang blijft de toeschietreflex pijn doen?

Ik geef nu een week of 2 weer bv en het doet me nog steeds zo’n pijn bij het aanhappen. :frowning: Ik weet dat het pijn mag doen, maar het wordt toch minder? Ik moet nog steeds mijn tanden op elkaar bijten… dat houdt toch wel een keer op? Ik heb 12 maanden geleden mijn 1e zoon nog bv gegeven, maar ik weet het toch niet meer… :think: :slight_smile:

:mrgreen: ik zat ruim een jaar geleden toevallig met dezelfde vraag:



http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=76313&highlight=



Maar :think: durf niet te zeggen per wanneer dit nou minder werd… heeft nog best een poosje geduurd, maar langzamerhand werd 't wel minder!

Wat ik me ook nog goed herinner is dat de TSR bij de borst die niet ‘in gebruik’ was ook zo’n zeer deed :?







:eh: lees nu je post nog 'ns goed door, daar heb je 't over het aanhappen… da’s toch niet hetzelfde als de TSR? Of doet 't gewoon allebei zeer? :?

@Jiska wrote:

:



:eh: lees nu je post nog 'ns goed door, daar heb je 't over het aanhappen… da’s toch niet hetzelfde als de TSR? Of doet 't gewoon allebei zeer? :?




Tja, wat bedoel ik nou… :? Ik denk het TSR. Want het aanhappen op zich doet geen pijn, totdat hij begint te zuigen en de boel begint te stromen… :evil:

Bij de oudste had ik in het begin ook heel veel tepelkloven en ander gedoe, dus toen deed het sowiezo zeer. Gelukkig gaat het nu heel wat soepeler. :inlove:



Ik zal jouw topic eens door gaan lezen. Bedankt.

TSR is dus pijnlijk! Echt echt echt: dat gaat over!!

( :oops: al realiseer ik me heel goed dat je daar nu niets mee opschiet; het doet NU pijn… :hug: maar 't is misschien een troost dat 't herkenbaar is…)

Haha, ja het troost zeker dat het herkenbaar is én dat het over gaat of in ieder geval minder pijnlijk! Nu maar hopen dat dit niet lang meer duurt… :pray:

Bij mij is de tsr ook nog steeds wel pijnlijk :eh:

Yara is nu ruim 10 weken en idd ook in de borst die niet gegeven wordt

Ik had niet echt pijn, meer een oncomfortabel tintelend gevoel bij de TSR, had het ook meerdere keren per voeding. Denk dat het na een paar weken wel weg was? Ik weet het niet meer… 2 maanden ofzo?



Ik weet wel dat voeden tijdens de zwangerschap me veel zeerder doet! :cry:

Ik voel het ook altijd nog en soms is het nog pijnlijk. En ik geef nu 6 maanden bv.

@Meggie wrote:

Ik voel het ook altijd nog en soms is het nog pijnlijk. En ik geef nu 6 maanden bv.




mmm :? , dan heb ik nog even te gaan :frowning:

Maar dat is dan echt de toeschietreflex hè! Dus dat je voelt dat de melk gaat stromen. Dat je borst volstroomt. En dan in het begin bij beide borsten tegelijk. Pffff ik wist niet wat me overkwam. Nu is het niet altijd maar soms wel. Maar het is ook zo weer weg hoor.

Ik weet nog wel dat ik dan ergens was, nog geen voedingstijd, tenminste ons meisje had nog geen dorst, en ohhhh wat deed het dan zeer zeg. Pffff. Borsten snapte het nog niet helemaal hihi.

Het aanhappen zelf doet niet meer zeer hoor maar moet zeggen dat ik daar de eerste weken zelf ook nog wel last van had. Inclusief kloofjes. Maar ons meisje had zo’n zuigkracht en zuigbehoefte. Echt ongelofelijk… Ondanks perfect aanhappen hoor… Maar heb nu inmiddels eelt op m’n tepels :lol:

Bij mij deed het aanzuigen pijn (ik schoot bijna tegen het plafond van de pijn). De TSR voelde ik een lichte tintel, maar dat was bij mij verder niet pijnlijk. Bij mij was het na 3 weken niet meer pijnlijk, terwijl de kraamverzorgster tegen mij zei dat ik na 1 week geen pijn meer zou hebben :snooty:

Bij mij heeft het de eerste keer 6 weken geduurd, de 2e keer was het na een week of 3 voorbij, dus er is echt hoop :wink: helemaal aangezien het ook voor jou de 2e keer is :slight_smile:

a ik ben niet de enige sinds vandaag loopt de bv ik heb zelfs teveel

maar het doet zeer en ze ligt echt goed alles na gekeken alles is echt goed

ik heb hele gevoelige tepels en de ene kant doet nog zeerder wss omdat ik daar een

tepelpiercing heb gehad 3 jaar geleden



Poeh wel bikkelen bv en iedereen maar zeggen dat geen pijn doet nee als je het

langer doet niet nee nu wel nog

Bianca het kan ook zijn dat je kloofjes krijgt, goed met zalf insmeren en je tepels zoveel mogelijk laten opdrogen zonder kleren erop.

En echt straks krijg je eelt op je tepels hoor :mrgreen: :lol:

@Meggie wrote:

Bianca het kan ook zijn dat je kloofjes krijgt, goed met zalf insmeren en je tepels zoveel mogelijk laten opdrogen zonder kleren erop.

En echt straks krijg je eelt op je tepels hoor :mrgreen: :lol:




zalf doe ik en kloofjes ja maar deed de aller eerste keer al mega zeer

en wat ik er wel niet over heb eelt erop

ik vond altijd heerlijk als hüb eraan zat of likte tijdens de sex maar

daar voel ik straks dus niks van :wink:

gaat die eelt ooit weer weg als je gestopt ben?

Hihihi ik bedoelde het een beetje als een grapje meid :slight_smile:

Je krijgt echt niet eelt erop hoor :slight_smile: je kunt er vanuit gaan dat die gevoeligheid blijft hoor :smiley:

Ik bedoelde meer dat je tepels hier aan moeten wennen.

Ik heb echt wel een dikke 2 weken last ervan gehad. Dat aanhappen ging perfect maar oh die kloofjes, die zuigkracht, man man man…



Ik dacht ook “Maar dat hebben ze me niet verteld”.

En die toeschietreflex pfieuw echt pijnlijk dat ik dat vond.



Je bv komt nu pas goed op gang dus geef het de tijd meid :slight_smile: echt het wordt beter! Daar kunnen we hier allemaal over meepraten :slight_smile:



Ikzelf heb heel veel aan het boek van Stefan Kleintjes gehad. Dit gaat over borstvoeding en er wordt vooral veel aandacht besteed aan die eerste dagen. Misschien kun je het ergens lenen van iemand.

@Meggie wrote:

Ik bedoelde meer dat je tepels hier aan moeten wennen.

Ik heb echt wel een dikke 2 weken last ervan gehad. Dat aanhappen ging perfect maar oh die kloofjes, die zuigkracht, man man man…


Ik breek even in hoor :wink:

Als er sprake is van kloofjes, gaat er absoluut iets niet goed met aanleggen. De baby moet zijn mondje wagenwijd open hebben, waarbij het tongetje iets uitsteekt. Dan pas haal je je kindje naar je toe en leg je hem aan de borst. Het is niet de bedoeling dat een kindje de tepel als het ware naar binnen slurpt, dan kan de zuigkracht je idd parten spelen. Als een baby een grote hap borst neemt, komt de tepel helemaal achterin het mondje te liggen. Daar is het alleen maar zacht en zal de tepel dus niet pijnlijk worden of zelfs beschadigd raken.

Waar tepels vaak even aan moeten wennen is het uitrekken van het weefsel. Dit kan de eerste momenten van het voeden gevoelig zijn. Na enkele minuten moet dit echter verdwijnen (en na enkele weken helemaal). Pijn die gedurende de gehele voeding aanhoudt, duidt in de meeste gevallen op een aanlegprobleem.

@bianca&? wrote:

de ene kant doet nog zeerder wss omdat ik daar een tepelpiercing heb gehad 3 jaar geleden


Een piercing kan littekenweefsel veroorzaken, wat het uitrekken van de tepel kan bemoeilijken en pijnlijk kan maken. Ook zou het kunnen zijn, dat de doorstroming van de melk daardoor niet optimaal is. Ik herinner me dat Affie hier ervaring mee heeft. Je zou haar eventueel een pb kunnen sturen?

@ Yvonne: die kloofjes heb ik idd de eerste dagen opgelopen in het ziekenhuis (ondanks een redelijk goede begeleiding (sommige verpleegkundigen snapten niet waarom ik geen fles wilde geven oh wat kon ik daar boos om worden). Toen is er misschien iets niet goed gegaan met het aanleggen. Dat kan ik me nu niet meer helemaal voor de geest halen (hoewel wat jij schrijft over zuigkracht en naar binnen slurpen, dat zou het gerust geweest kunnen zijn). Ik ben toen ook overgegaan op combi aan de borst, kolven en fingerfeeding omdat ik echt zo’n pijn had. Alleen die kloofjes gingen dus niet zo snel weg omdat ik ons meisje vaak aan de borst had thuis.



Ik had ook niet de hele voeding pijn hoor. Inderdaad de eerste minuten. Maar moet wel zeggen dat dit me best wel tegenviel ondanks de cursus van het VBN, naar mijn idee kwam dit niet echt aan de orde. Ik was echter zeer geobsedeerd door het laten slagen van de borstvoeding dus heb het er allemaal voor over gehad.

Ik heb ook nog 2x contact gezocht met de cursusleidster omdat ik echt wel tegen dingen aanliep. Gelukkig nam ze echt de tijd om me gerust te stellen, echt een topmeid!



Ik moet ook wel zeggen dat bv ook al is het iets natuurlijks ook wel iets is wat je moet leren met elkaar (mamma en baby). Als ik zie hoe ze nu drinkt, zo mooi dat mondje, tsja in het begin (als ik nu terugdenk) was dat toch wel iets anders.



Maar nogmaals… het blijft iets moois en wonderlijks dat ons meisje groeit op iets wat uit mijn borsten komt. Prachtig toch.



Brengt mij op iets anders Yvonne… kan een kind op een gegeven moment onderscheid maken tussen de verschillende borsten? Ik heb namelijk het idee dat ons meisje dit dus wel heeft. Het is me al vaker opgevallen dat ze dan de borst niet meer wil (ondanks dat er nog melk uit komt) en pas tevreden is als ik de andere borst aanbiedt. En dit is me al vaker opgevallen en deze dagen valt het me ook weer op.

@Meggie wrote:

Brengt mij op iets anders Yvonne… kan een kind op een gegeven moment onderscheid maken tussen de verschillende borsten? Ik heb namelijk het idee dat ons meisje dit dus wel heeft. Het is me al vaker opgevallen dat ze dan de borst niet meer wil (ondanks dat er nog melk uit komt) en pas tevreden is als ik de andere borst aanbiedt. En dit is me al vaker opgevallen en deze dagen valt het me ook weer op.


Het komt idd vaker voor dat kindjes een voorkeur ontwikkelen voor een bepaalde kant :slight_smile: Zolang alles verder goed gaat (qua melkinname, maar ook m.b.t. het verloop van de voedingen), is het in principe niet nodig om daar iets mee te doen. Tenzij je het als een probleem ervaart?