Hoe lang aan tafel met peuter

Ik vroeg me zo af hoelang jullie aan tafel zitten tussen de middag?

Ik heb nogal een trage peuter en ben zelf een snelle eter.

Vandaag ging het weer eens heel traag en na meerdere keren te hebben gevraagd of hij een hap wilde nemen heb ik na 30 minuten maar zijn bord weggehaald. Hij heeft maar een kwart boterham op en krijgt pas weer wat met het avond eten. Geen koekje of snoepje dus vanmiddag.

Word er soms wat moedeloos van, het eeuwige gezeur of hij een hapje wil nemen.

Soms gaat het ook wel goed hoor, dan gaan er zo 2 boterhammen naar binnen…

Het wisselt zo, maar ik heb zelf geen zin om een uur aan tafel te zitten met 1 kind.

Hoe doen jullie dat? Halen jullie het bordje eten weg? Laten jullie kindje alleen aan tafel zitten tot zijn bord leeg is?

bij mij proppen ze het naar binnen.

maar in jou geval zou ik het zelfde doen, soms heeft levi wel een treuzel dag en haal ik het boord ook weg. ik zou ook geen uur aan tafel zitten.

ik zou ook geen drinken geven vlak voor het eten hierdoor kan het maagje ook van vol raken.

succes :-*

Ik vraag ook of ie nog wat wil, treuzelt ie daarna nog, haal ik het weg. De ene keer begint ie dan wel goed te eten (en blijf ik ook nog ff zitten die laatste happen :wink: ) de andere keer was het blijkbaar genoeg…

Hij hoeft van mij zijn bord niet leeg te eten, maar ik blijf ook niet een uur aan tafel zitten. Wel ben ik ervoor dat iedereen blijft zitten tot ook iedereen uitgegeten is…

Geeft hij antwoord als je het vraagt? Dan ben je toch al snel klaar met je vraag?

Als hij antwoord dat hij nog wil eten zou je kunnen zeggen dat hij wel wat op moet schieten met de happen, en als hij zegt dat hij klaar is, dan bordje weg.

Wat je zou kunnen proberen (ik weet niet of je daar achter sta hoor) is z’n broodje bewaren, en die dan ook als tussendoortje geven. Zo krijgt hij toch een tussendoortje die hij nu niet meer krijgt zo te lezen (waarom weet ik niet???) en eet hij toch z’n boterhammetje op.

wij eten een half uur.

heeft ie dan niet alles op, jammer dan

langer aan tafel zitten heeft hier geen zin,

hij wordt er alleen maar vervelend van.

heeft ie honger, dan eet ie ook goed en dan heeft ie alles op binnen het half uur

ik zit daar zelf ook mee te hannessen…hoewel die van mij juist het ávondeten met alle liefde koud laat worden. Ik heb het één keer gedaan dat ik er zó krankjorum van werd, dat toen hij het zelfs niet at tussen de middag (ik had bedacht dat hij misschien moe zou zijn 's avonds), ik hem met het ienieminiehapje groente in zijn mond in de kinderwagen zette en uit pure frustratie en boosheid anderhalf uur lang rond gelopen heb in mijn dorp.

Na twee uur in totaal gelopen te hebben was ik kapót, ik liep naar huis, haal mannetje uit zijn wagen en…hij had nog stééds het muizehapje groente in zijn mond alleen kwijlde het zijn mond uit (hij kwijlt dus nóoit).

Ik heb toen een les geleerd: ik verlies het ALTIJD van hem, wat avondeten betreft. Ik geef hem nét zo veel tijd als ik heb, ik praat met hem over van álles behalve eten. Maar als ík klaar ben, is hij ook klaar. In principe krijgt hij wel zijn toetje máár als hij met zijn eten heeft lopen klieren dan óók geen toetje! Keihard misschien maar de sfeer aan tafel is een stúk relaxter :dance:

waarom zeuren om een hapje :think:

als ie trek heeft pakt ie wel wat en zo niet zo niet…

winnen doe je het toch niet, en als je uk doorkrijgt dat het je frustreert, wordt niet eten een machtsmiddel …en dan ben je nog verder van huis.

gewoon bord neer zetten…zeggen: eet smakelijk.

5 minuten voordat jij van tafel wilt zeg je: over 5 minuten haal ik je bord weg want dan zijn we klaar met eten

en dat dan ook doen.

maar niet bedelen, niet vragen om te happen, en niet praten over eten.

wel groot applause bij wél een hapje, en lekker positief en gezellig aan tafel zitten…elk klein ding positief benaderen

meer kan je niet doen :hug:

ik zet zijn eten op de salontafel zodra wij van tafel gaan, omdat hij gewoon zo traag eet. maar dat is mijn keuze…omdat het hier voor ons werkt :shifty:

We zitten zo’n 10 minuten/kwartier aan tafel. Als het dan nog niet op is, dan mag ze uit de stoel en stop ik de laatste stukjes brood haar nog toe terwijl nog even boekje lezen oid.

Hoeft ze niet meer, dan niet en gaat het bordje van tafel.

'S avonds zitten we zo’n 20 minuten/ half uur aan tafel en dat houd ze eigenlijk best goed vol. Ze eet zelf goed (meestal dan) en als ze niet meer wil dan krijgt ze vast haar toetje, die mag ze zelf eten en dat gaat nog niet zo makkelijk dus doet ze ff over. Ze gaat dan pas van tafel af als wij allemaal klaar zijn. Bord hoeft wederom niet leeg.

Maar goed die van mij is nogal aan de stevige kant, dus maakt het niet veel uit als ze een paar dagen minder eet. Wanneer je kindje al dunnetjes is, lijkt het me lastiger al blijf ik van mening dat eten iets leuks en gezelligs moet zijn en niet een strijd.

ik maak geen strijd van het eten…

Wil je niet eten… prima… dan haal ik het bord weg.

Als wij het warmeten op hebben en nog een toetje nemen, dan mag wesselmet 2 autootjes aan tafel spelen.(maar hij blijft wel zitten).

Toetje eten mag ook… maar niet spelen en eten tegelijk.

Ik geef dus geen vervanging van warm eten als ie dat niet wil. En ook geen boterham oid tussendoor.

Wij zitten denk ik een half uur aan tafel.

Maar soms zit ze ook in de kinderstoel bij de salontafel en ik op de bank.

Of in de kinderstoel voor de TV.

Ik vraag haar altijd of ze klaar is.

Als ze dat is dan geeft ze het bord.

ALs ze niet klaar is neemt ze meestal wel weer een hap.

Ik ga niet zitten wachten.

Als ze traag dooreet ga ik vast opruimen.

Ik laat haar dan dus wel alleen zitten.

En dan zegt ze het vanzelf als ze wel klaar is :wink: .

Ik heb geen zin om er een uur bij te zitten maar als zij dat wel wil zou ik niet in zien waarom dat niet zo mogen als daar wel tijd voor is.

Ik laat Joy altijd dr gang gaan met eten. Tussendoor is een hapje helpen als ze loopt te klooien. Maar verder ziet ze maar. 9/10 x eet ze al heel goed dan.

En als ik klaar ben dan help ik dr dan nog eventjes paar happen afhankelijk wat al op is. En als ze slecht gegeten heeft moet ze 10hapjes van me. Of ze wilt of niet. Maar dat weet ze al lang dus ze neemt ze gewoon even streng kijken en mevr eet smakelijk hahaha. :lol:

O ja en ik laat altijd Joy als eerste eten heeft ze wat voorsprong (bijv met warm eten verwarmen, of met brood eerst smeren voor haar)

Al met al zijn we meestal met brood maaltijd zo 15 min plus extra 5 a 10 minuten voor de extra hapjes. En met avondeten bij elkaar 30 a 40 min.

Hey Boef! Ik heb het antwoord voor je: we zetten onze peuters samen aan tafel en gaan zelf shoppen. Misschien hebben ze “het” op als we terugkomen. :wink:

Zonder dollen, onze peuter eet ook nog steeds niet. En bij ons thuis nooit dwang op het eten gezet, ze komt altijd gezellig aan tafel zitten. We hebben alles al geprobeerd, bord weghalen, kookwekker zetten. Niets helpt, mevrouw interesseert het voor geen meter. Dan maar geen eten, zij vindt het prima. Op advies van het cb hebben we enkele weken geleden een beloningssysteem geintroduceerd, dat hielp een week en nu zijn we verder teruggevallen dan ooit. Vóór de avondmaaltijd wordt ons al medegedeeld dat mevrouw geen eten hoeft. Onze peuter leeft soms op een boterham per dag. Drinken is ook abominabel, soms maar 200 cc op een dag. En niemand die helpen kan of überhaupt maar geinteresseerd is.

Maar het antwoord op je vraag: ja, wij zitten XXL aan tafel, zolang zij nog aan haar boterhammetje knaagt, krijgt ze de tijd om te eten.

ik zie je!