Hoe laat naar bed?

Onze dochter is net 5 jaar oud en gaat, samen met haar zusje van 1,5 jaar om 19:00 uur naar bed.

Als onze oudste dochter er wel eens wat van zegt, dat haar kleine zusje tegelijkertijd met haar naar bed gaat, leggen wij haar uit dat die 's-middags ook 3 uur heeft geslapen.

Ze slaapt meestal niet meteen, maar ligt nog een half uur in haar bed te lezen of te spelen.



Pas geleden lag ze al een uur op bed, toen de deurbel ging. Er stond een meisje uit de buurt en uit haar klas voor de deur om te vragen of ze buiten kwam spelen.

Ik vind het persoonlijk wel erg laat om een meisje van 5 om 20:00 uur nog buiten te laten spelen.

Onze dochter werd wakker van de deurbel en was heel verdrietig dat ze al op bed lag.



In de ochtend krijgen we haar nauwelijks in beweging voor school (ze heeft ook niet erg veel zin)

Zijn wij absurt met onze bedtijden?



Hoe laat gaat jullie kroost naar bed? Hoe oud zijn ze?

Niks absurd hoor. Mijn bijna 4½ jarige gaat tussen 7 en 8 naar bed. Leest of zingt dan nog wat en gaat dan slapen. Om 8 uur nog buiten spelen, hier niet hoor. Of er moet iets heel uitzonderlijks zijn (vakantie, familiefeest etc) maar zeker niet op een schooldag.

hier liggen de oudste 2 tussen 19 en 19.30 uur in bed, beetje afhankelijk van hoe lang het bad/douche gebeuren duurde en hoe lang het voorleesverhaal :slight_smile:



Nummer 3 gaat tegelijkertijd en dat vinden ze prima… zij weten idd ook heel goed dat hij overdag nog slaapt.



Hier was ik laatst even bij de buurvrouw in de avond en om 21.30(!) uur zag ik nog een klasgenootje van nummer 2 fietsen… en dat meisje is net ingestroomd in groep 1, dus net 4.

En dat was niet op vrijdag of zaterdag, maar gewoon op een dag dat ze daarna weer naar school moest… en toevallig was ik die ochtend op school helpen en kon ik zien dat het meisje een halfuur te laat werd gebracht. Vast niet zonder reden :oops: .

hier ligt n ook tussen 7 en half 8 in bed. Volgens mij is dat volgens westerse gewoontes een heel normale tijd.



Het ligt natuurlijk ook een beetje aan het kind (en de cultuur!!), dus het verbaast me niks dat er ook kinderen zijn die om 8 uur nog wakker zijn. Maar om 8 uur nog bij andere kinderen van 5 aan te bellen om te komen spelen, dat verbaast me dan weer wel :angel:

We brengen onze kinderen (4 en 2) rond een uur of 8 naar boven. en liggen rond kwart over 8, half 9 in hun bed. Vooral mijn dochter is een echt avondmens maar ik zou haar nooit om 8 uur 'savonds ergens laten aanbellen om te vragen of iemand kwam spelen of om half 10 op een schooldag op straat laten fietsen. Al ging ik vorig jaar zomer toen het zo warm was 'savonds nog een stukje met haar fietsen om af te koelen. Maar toen ging ze nog niet naar school. Mijn dochter moeten we 'sochtends wel om 7.45 wakker maken als ze naar school moet maar ze wordt dan wel uitgerust en vrolijk wakker.

Sinds een maandje of 3 gaan de meiden nu na elkaar naar bed. De oudste was er ineens aan toe, die lag wel een uur te keten in haar bed. Nu gaat ze dus ietsjes later en slaapt veel sneller in. De jongste (bijna 4)ligt er zo rond zevenen wel in, de oudste (ze wordt in aug 6) zo tussen 19.15 en 19.30.



Ik denk dat het ook erg per kind kan verschillen hoeveel slaap ze nodig hebben. Onze oudste heeft altijd meer geslapen dan haar zusje op dezelfde leeftijd.

Lasse ( 5 1/2) en Nena (3) gaan om 19 uur naar boven. Ze slapen tussen 19 uur en 20 uur. Lasse maakt er geen probleem van dat Nena gelijk met hem gaat. Ze willen beide volgens mij ook niet anders (Nena eerder naar boven brengen - wil ze toch bij haar broer zijn).



En dat kinderen om 20 uur aan je deur komen is blijkbaar van alle tijden. Meer dan 30 jaar geleden verweten wij onze moeder dat wji al in bed lagen terwijl andere kinderen nog buiten speelden maar daar had mijn moeder geen boodschap aan 8)



Ik zeg niet dat het nooit gaat gebeuren maar het zal toch wel met hoge uitzondering gebeuren - als ze wat ouder zijn iig.

Anne ging tot aan voor de mei vakantie nog om 18:45uur naar boven en voor 19uur sliep ze. Toen we merkten dat ze moeilijker in slaap kwam hebben we het wat later gemaakt, en aangezien ze graag Lingo kijkt (tja vraag me niet waarom, maar ze vind het super leuk) gaat ze nu na Lingo naar boven (19:20uur) en slaapt ze ongeveer een 15-20 minuten later.



Dus echt geen gekke tijd dat jou meid op bed ligt.

mijn jongste van 1,5 gaat 18:30 uur naar bed en m’n oudste van 4 jaar om 19:00 uur en na het eten buiten spelen doe ik nog niet gewoon lekker in bad, filmpje kijken en lekker slapen.



gr marina

Zelfs mijn oudste zou ik echt nooit om 20u ergens aan laten bellen :shock:

Er wordt op schooldagen na het eten niet meer buitengespeeld. Straks in de vakantie ws wel hoor, maar nu niet.

Ze gaan nu ietsjes later, maar op die leeftijd lagen ze om 19u ook gewoon in bed.

Bas van 4 1/2 gaat om 19.00 uur naar bed, met een uitloop naar 19.30 uur. Meestal gaat Lara als eerste te bed net voor 19.00 uur en dan Sanne en Bas. Meestal helpt papa mee in bed leggen en dan gaat de ene met Sanne mee en de ander met Bas. We proberen in het algemeen dat ze alle drie binnen een kleine 20 minuten te bed liggen. Als ze van te voren in bad gaan, dan gaan we al om 18.30 uur naar boven. De kids weten niet beter en als Bas aangeeft dat hij net wat later naar bed zou willen, dan vind ik op schooldagen 19.30 uur de max.



Ik moet er ook bij schrijven dat we 7 dagen in de week de 19.00 uur aanhouden en per uitzondering ervan afwijken, bv logeren bij opa’s en oma’s of als we bezoek hebben waar de kinderen veel schik mee hebben.

Hier gaan alle 2 de kids rond 18.30/19.00 naar bed.

Alleen in het weekend of vakantie als het mooi weer is mag M langer naar buiten en dan kan het ook wel 21.00 worden maar dat is zelden en vaak ben ik dan ook buiten :mrgreen:

En ja hier gebeurt het ook wel hoor dat zijn klasgenootje om 22.00 nog buiten is :shock: vind ik veel te laat.

Mijn kinderen liggen niet vroeg op bed. Vooral de oudste heeft weinig slaap nodig. Op die leeftijd hoefden we haar om 7 uur niet op bed te leggen, zelfs om 8 uur nog niet. Maar geen haar op mijn hoofd die er ooit aan gedacht heeft haar 's avonds nog (alleen) buiten te laten spelen en al helemaal niet aanbellen bij anderen.

De jongste moet voor 8 uur in bed liggen. Soms is ze heel moe en ligt ze er om 7 uur al in, soms wordt het 8 uur. Maar zij speelt vals, 's middags slaapt/ rust ze op school altijd een half uur :mrgreen:

Hier liggen beide kids er tussen half 7 - kwart over 7 in bed, het ligt er meestal aan hoe laat we klaar zijn met eten.



Vooral Y.eline heeft veel slaap nodig, anders is ze niet te genieten de dag erna…

Jason is bijna 4,5 en gaat zoals de meeste kinderen tussen 19u en 19.30 naar bed toe.

Ik zie hier ook regelmatig kinderen van een jaar of 4 a 5. Die tot een uur of half negen buiten spelen op een door de week se dag. Ik vind dat absurd. Bij ons gebeurd dit enkel in de vakantie en dan. Of niet eens elke dag,

Onze kinderen van (bijna) 5 en 6 liggen er tussen 19:00 en 19:30 in…

Cas en Senne gaan rond 19u à 19.30u naar bed en Broes telkens een halfuurtje later aangezien Broes en Senne een kamer delen en er anders feestjes worden gebouwd :wink:

Cas slaapt apart.

Rond 20u nog aanbellen om buiten te komen spelen vind ik wel erg laat voor een kleuter van 5 jaar oud!

hier gaan ze er beide ook rond 19.00 in hoor. Wil wel eens later worden als we nog even naar de speeltuin zijn, maar na 18.30 wordt er nergens meer aangebelt, en als ze rond 18.30 aanbellen dan is het bij de kids waarvan ik de ouders ken en zijn we er vaak bij.

Mijn beide meiden liggen tussen 19.00 en 19.30 in bed als ik werken moet de volgende dag…



als ik niet hoef te werken is dat tussen 19.30 en 20.00