hoe laat naar bed?

Lara gaat al sinds ze geen middagslaapje meer doet om half 8 naar bed. Ging altijd prima, snel slapen, 's morgen goed weer op. Maar nu is ze altijd best lang wakker 's avonds, klaagt dat ze niet moe is en zich verveelt in bed. 's Ochtends om 7 uur gaat haar lampje aan ten teken dat ze op mag staan en 30 seconden over 7 staat ze dan ook uitgeslapen aan mijn bed.

Zal ik haar later naar bed doen?

Hebben jullie de bedtijd al eens verschoven sinds ze naar school gaan?

Wat is een ‘normale’ bedtijd voor een kind van 5?

Er zijn kinderen die minder slaap nodig zijn.

Max is 10 en gaat tegen 20.15 op bed en Victor van 6 rond half 8. Tegen half 8 maken we ze weer wakker.

Persoonlijk vind ik half 8 voor een kind van 5 best een mooie tijd. Sterker nog Max lag vorig jaar ook nog rond half 8 op bed.

Je kunt het allicht proberen om haar later op bed te doen.

Gaat ze in de weekeinden ook 19.30 naar bed? Misschien daar af en toe testen of ze het iets langer volhoudt?

Hier hebben ze hun slaap echt nodig en zelfs dan nog is Jo na 12 uur slaap niet wakker te krijgen. Eli is een stuiterbal,dus die gaat wel.

In principe liggen ze er elke dag om 19.00 uur in,maar soms tegen 20.00 uur. Merk als we ze 2 dagen achter elkaar later naar bed doen,dat ze daar de dag erna wel tegenaan gaan lopen. Ook Eli.

Dan is het een beetje schipperen.

Iets later, bijvoorbeeld 20.00 uur kan misschien wel,maar zou dat half uurtje zoveel verschil maken?

Ik weet niet hoed laat jullie eten,maar misschien als dat niet heel vroeg is,dat ze gewoon nog te hyper is van het volle maagje?

Hier kunnen ze ook wel eens nog lang wakker liggen,maar ze blijven in ieder geval wel in bed. Dan rusten ze ook. Niets mis met even lezen of spelen in bed als ze nog niet moe zijn. Zo geeft hun lichaam zelf aan wanneer ze slaap hebben. De ene dag is dat al binnen 5 minuten en de andere dag hoor ik ze na 30 minuten nog steeds kletsen. Als ze maar blijven liggen.

Dat is ook nooit een probleem.

Jo is echter nog wel eens heeeel lang wakker en baalt daar zelf van. Wij horen hem niet,maar soms moet ik wel eens boven zijn en zit meneer weer rechtop. Die dagen zit zijn hoofd te vol om goed te kunnen slapen.

Even samen praten en alles eruit gooien helpt dan wel eens…

Gwen en Dean gaan tegelijk naar bed, allebei om 7 uur. Gwen is nu 5 en had het echt nodig om eerder naar bed te gaan, toen ze haar middagslaapje over ging slaan. Ze zijn hier meestal tussen 7 en half 8 wakker door de week en Gwen mag ‘uitslapen’ in het weekend (lees: lekker nog liggen in bed en om half 9 eruit komen :lol: )

Ze komt niet uit bed, maar ze verveelt zich wel dus op haar manier heeft ze er last van.

Maar misschien goed idee om idd even na te gaan of er iets is dat haar bezighoudt en dat even praten helpt.

Het jammere van alles wat je doet om te helpen is dat het veel gezeur oplevert op dagen dat je het niet doet. Dus breng ik haar wat warme melk als ze na een uur nog wakker is, dan wil ze dat elke dag en begint ze na 2 minuten al te piepen dat ze niet kan slapen en melk wil…

Ze kan nu al een paar dagen niet goed in slaap komen en nu merk ik ook 's ochtends dat ze niet wakker wordt en 's avonds dat ze moe is.

Eten doet meestal niet 's avonds, of in ieder geval niet een buikje vol, dus daar zal het niet aan liggen. Ze klaagt wel soms over honger, maar daar kan ik ook niks anders op verzinnen dan dat ze dan morgen maar wat meer moet eten…

hier gaan ze alle 2 om 19.00 uur

en dan slaapt de jmiddelste tussen de middag van half een tot 15.00 ongeveer

de jongste heeft nog geen vaste tijden :wink:

Als je nu merkt dat ze toch wel moe is en moeilijk wakker wordt lijkt het me niet dat ze teveel slaapt/te vroeg in bed ligt.

Hier gaan ze nog steeds meestal om 19.30u naar bed, de oudste (bijna 9) leest dan nog een half uurtje en soms wat langer in bed, de andere twee (6 en 7) soms eventjes. Wij maken ze om 7u wakker.

Hier staan de kinderen rond 7 uur op en voor 7 uur 's avonds liggen ze meestal weer in bed (in het weekend niet altijd). ze zijn bijna 3,4 en 6.

Ze hebben hun slaap hier ook echt wel nodig en vallen meteen in slaap behalve de oudste soms.

Allebei de kinderen gaan om 19.00 uur naar bed en zijn uit zichzelf wakker om 7.00 uur.

J. gaat rond 19.30 naar bed, de ene keer valt hij meteen in slaap, de andere keer is het drie uur lang emmeren voordat hij blijft liggen. De dagen dat we op pad zijn, veel buiten, gaat het prima.

Moet ze misschien wat meer energie kwijt op een dag? Na school of voor het eten een (half) uur laten razen buiten, zou zoiets helpen?

mijn dochter gaat om 7 uur naar bed.

ze heeft het nodig en slaapt tot ongeveer 7.15.

ieder kind verschilt en de een heeft meer slaap nodig dan de ander.

ik zou zeggen probeer het gewoon eens.

denk dat je vanzelf wel merkt of ze slaap te kort komt of niet.

Anne slaapt in de middag niet meer sinds ze 2 jaar is. Ze gaat om 18:45uur naat boven (af en toe zelfs eerder) en slaapt voor 19uur. Haar wekker gaat om 7:15uur op schooldagen en daar slaapt ze doorheen, om 7:30uur maak ik haar wakker. Anne is een erg actief kind die dus blijkbaar wel veel slaap nodig heeft, dus per kind verschilt dat nogal. Sommige vriendjes/vriendinnetjes van anne staan om 6 uur in de ochtend al langs het bed van hun ouders, dus tja.

Mijn dochter valt soms ook moeilijk in slaap terwijl ze wel moe is. Hier helpt het als ze nog 20 minuutjes mag lezen zelf. Daarna slaapt ze meestal vrij snel. Misschien is ze gewoon nog wat te actief om in slaap te vallen en helpt het haar ook als ze even iets rustigs in bed doet zoals zelf lezen?