Hoe laat gaat jouw bijna 3-jarige naar bed?

Ik heb een dochter van 2 jaar en 3 maanden, zij gaat iedere avond tussen 19.00 en 19.30 tegelijk met haar oudere zus van 4 naar bed. In de middag slaapt ze niet meer (als ze dat wel doet, zit ze 's avonds tot 21.30 in haar bedje te spelen en te zingen :wink:)

Wat heel goed helpt zijn toch (al lijken ze ouderwets) de 3 R-en (rust, reinheid en regelmaat) zo hebben wij een heel scala aan rituelen. Kleertjes uit, wassen, pyama aan, tandjes poetsen, water drinken, verhaaltje lezen (al is het maar 2 minuutjes) in bed leggen, iedere avond zelfde liedje zingen met hun favoriete knuffels, kusjes geven en welterusten wensen… klinkt misschien beetje raar zo’n vaste volgorde maar ik merk dat als ze heel druk zijn van te voren ze door het ritueel heel rustig worden. Als ik iets verdraai is er meteen meer onrust.

Tycho is van zijn middagdut af omdat hij anders te laat in slaap viel sávonds…

Hij gaat nu om 7 uur naar bed en slaapt door totdat wij eruit moeten die ochtend…

romay gaat vaak een half uurtje later naar bed…maar vaak ook gelijk met tycho…ze zijn beide erg actief dus zijn ook wel moe in de avond…

Met mooi weer willen we nog wel eens een uitzondering maken …

Rhodé slaapt om de dag een middagtukkie, en dan gaat ze 's avonds om 20.00uur naar bed.

Als ze niet slaapt ligt ze er vaak al rond 18.30/19.00uur in. Dan is ze echt zoooo moe!

Eerst had ik het hele middagslaapje afgeschaft, omdat wij tot 22.00uur een wakker kind hadden, maar dat trekt ze echt nog niet. Dus om de dag is een goede deal hier :wink:

19.00 is ze boven en dan wordt er nog even voorgelezen en gezonden en dan lekker slapen.

@Marda wrote:

Ik heb een dochter van 2 jaar en 3 maanden, zij gaat iedere avond tussen 19.00 en 19.30 tegelijk met haar oudere zus van 4 naar bed. In de middag slaapt ze niet meer (als ze dat wel doet, zit ze 's avonds tot 21.30 in haar bedje te spelen en te zingen :wink:)

Wat heel goed helpt zijn toch (al lijken ze ouderwets) de 3 R-en (rust, reinheid en regelmaat) zo hebben wij een heel scala aan rituelen. Kleertjes uit, wassen, pyama aan, tandjes poetsen, water drinken, verhaaltje lezen (al is het maar 2 minuutjes) in bed leggen, iedere avond zelfde liedje zingen met hun favoriete knuffels, kusjes geven en welterusten wensen… klinkt misschien beetje raar zo’n vaste volgorde maar ik merk dat als ze heel druk zijn van te voren ze door het ritueel heel rustig worden. Als ik iets verdraai is er meteen meer onrust.

Doen we dus, al vanaf ze baby is. We hebben wel sinds kort bij het ritueel toegevoegd dat we nog even met elkaar de dag doornemen, als ze in bed ligt. Ze mag dan vertellen wat ze gedaan heeft. Dat doet haar in ieder geval 's nachts veel goed, ze slaapt nu lekker door, waar ze eerder 1 of 2 keer per week wakker werd.

Julin & Jokkum liggen er rond 18.30 in en slapen de klok rond.

Esmee gaat meestal rond 19.15 naar bed, soms iets eerder soms iets later, maar normaal gesproken niet later dan 19.30.

Hier tussen 20.00uur en 20.30uur in bed. Meestal rond 20.00uur naar boven, tandjes poetsen, plasje doen op de wc en een verhaaltje voorlezen. Tja dan is het al gauw 20.30uur. :mrgreen:

Tussen de middag slaap ze zón 1 1/2 uur.

Ze wordt meestal zo tussen 7.00uur wakker.

Gr. Claudia

Arwen is 2 jaar en 7 maanden en gaat rond 20.00 uur naar bed. Soms ligt ze er dan in, soms gaan we pas naar boven. Dat ligt er een beetje aan hoe lang ze 's middags heeft gedut. Dat kan varieren van 3 kwartier tot (in zeldzame gevallen) 3 uur. Ze is altijd vroeg wakker, meestal tussen 6.30 en 7.30 uur. Maar ook vaker al om 6.00 uur, en een enkele keer pas om 7.50 uur of zo.

Mik slaapt n iet meer altijd tussen de middag.

Meestal is hij 'sochtend’s tussen 8-9 uur wakker als we vrij zijn.

Slaapt hij tussen de middag dan laat ik hem max 1 1/2 uur slapen anders word het 'savonds nachtwerk.

Als hij dus geslapen heeft ligt hij rond 20.00 in bed.

Als hij niet geslapen heeft varieert het van 18.30 tot 19.30 al naar gelang hoe moe hij is.

Stein ligt voor 19 uur in bed en valt dan meteen in slaap (en als ik niet hoef te werken de dag erna slaapt ie wel tot een uur of 8)