Hoe laat bijvoeding geven?

In overleg met de kinderarts ben ik bij mijn zoontje afgelopen dagen begonnen met bijvoeding. Nou vind ik het erg lastig om een nieuw ‘voedingsschema’ te maken gezien de slaaptijden. Het verbaasde me dat meneer met smaak de banaan meteen at. Ik ben maar gestopt met geven toen hij een half potje op had, omdat ik niet goed weet hoeveel ik mag geven? :think:

Nu is zijn patroon

7.00u fles 180cc, om 9.00 slapen tot 11.30

12.00 fles, om 14u slapen tot 16.30

17.00u fles, om 19u slapen

22.00u fles met rijstebloem

Welk tijdstip vinden jullie geschikt voor de fruit- en ook de groentenhap want daar wil ik ook binnenkort mee starten? En hoeveel mag ik geven? Mag hij eigenlijk al naar 3 flessen (want misschien heeft ie minder honger met de bijvoeding)

Sorry voor de hoop vragen, maar ik vind het nu even zo;n gepuzzel :oops:

Ik zou zeker nog niet naar 3 flessen gaan.

Vind eigenlijk 4 al erg weinig gezien de leeftijd en ook gezien de tijdstippen. Vind de tijd ertussen vrij lang.

Ik zou pas een fles gaan minderen als de bijvoeding goed gegeten word en het een flesvoeding kan vervangen.

Mijn zoon is nu ruim 8 maanden en zit nog maar net op 3 flessen, daarbij 1 boterham, een fruithap en avondeten met yoghurt.

Dit is zijn schema, de tijden zijn ongeveer want alleen de begin- en eindtijd zijn vrijwel altijd hetzelfde.

• 07.30 fles 200 cc
  • 09.30 fruithap
  • 12.30 boterham en fles 200 cc
  • 15.00 diksap (als hij wakker is, als hij slaapt en hij word tegen 16.00 uur wakker dan krijgt hij niks ivm avondeten)
  • 17.00 avondeten en schaaltje yoghurt
  • 19.00 fles 200 cc

Lianne zat al erg vroeg op 3 flessen.

Denk ook zo rond de 4 maanden.

Maar ik ben nog eerder begonnen met bijvoeden dan dat jij bent begonnen.

Ik zou persoonlijk eerst ervoor gaan fruit goed??

Dan pas groente en als dat goed gaat pas een fles eraf.

Want anders krijgen ze echt te weinig binnen!

Aangezien je kindje van 09:00 slaap tot 11:30 zal ik gewoon om 9:00 uur het fruithapje geven voor het slapen gaan.

En ze mogen zo’n klein potje van 4 maanden gewoon helemaal hebben.

Toen mijn dochter 5 maanden oud was ben ik ook begonnen met de warme hap.

Die gaf ik om 16:30 ik gaf dus die warme hap zoveel als die wilde ( natuurlijk niet meer als 1 potje ), en daarna nog wat Yoghurt na of danoontje met opvolgmelk of wat je ook wilt geven als toetje.

En daarna nog een flesje van 100 cc

Je zult zien dat ze steeds minder van het flesje gaan drinken, en hem na een week of 2 weigeren, en dan ook ong wel het potje helemaal op eten.

Ik had gister inderdaad besloten om ook de fruithap naar de ochtend te verplaatsen, maar hij kreeg de ochtendlfes om 7.00u pas en het duurde lang voordat hij hem redelijk dronk. Om 8.30 was ie al moe dus naar bedje. ik vond het daarom te vroeg om weer fruit te geven. Nu ligt ie alleen nog te slapen :shock: . Waarschijnlijk moet ik hem dus weer wakker maken (ik wil liever niet dat ie meer dan 3uur achtereen slaapt overdag) en dan is het alweer tijd voor de fles! En als ik hem eerst fruit geef drinkt ie zijn fles weer niet. Ik heb het gevoel dat mijn zoontje zoveel slaapt dat ik geen tijd heb voor de bijvoeding :lol: :mrgreen:

Wat vinden jullie?

Trouwens, hij drinkt 4 flessen niet eens leeg (180cc+6), het is echt een heisa de laatste weken om hem in ieder geval 140cc te laten drinken. Ik vind het ook vroeg om flessen te laten vallen, maar hij drinkt de melk slecht en ik vraag me eigenlijk ook af wat de minimale hoeveelheid is die hij moet hebben :think:

jade is even oud als jouw zoontje…

dit is haar schema

07.00u fles

09.30u fruit

13.00u fles

16.30u groente

18.30u fles

23.00u fles

na haar fruit gaat ze slapen tot 12.30

na de fles van 13.00u gaat ze slapen tot 16.00

na de fles van 18.30u gaat ze slapen

ze mag nu tussendoor een beetje sap en een 4mndliga

haar fles is 180cc+6 + bambix

Mijn zoontje is ook ongeveer even oud en dit is zijn schema:

8.00 (soms eerder, soms later, ligt eraan wanneer hij wakker wordt)

fles 200 cc

slapen als hij moe is, anders gaat hij na de fruithap

10.00 fruithap 125 gram (als hij slaapt laat ik hem liggen en maak hem wakker als hij om 10.45 nog niet wakker is maar dit gebeurt vrijwel nooit)

slapen als hij na de 1e fles nog niet heeft geslapen

13.00 fles 200 cc

slapen van 14.00 tot ongeveer 15.30

Als hij wakker is en is een beetje zeurderig/hangerig, geef ik hem ongeveer 50 cc diksap.

17.00 groente 125 gram + flesje (ik kijk meestal hoeveel honger hij heeft en meestal zit ik tussen de 90 en 120 cc)

19.30 - 20.00 fles 210 cc (deed eerst ook rijstebloem maar heb het idee dat hij er niet beter van slaapt)

Ik laat straks als hij opvolgmelk krijgt de fles van 17.00 vervallen en bouw dit langzaam af. Ik kijk dus even hoe het gaat als hij opvolgmelk krijgt en dit zal binnen nu en een week zijn. Ook krijgt hij dan grotere potjes dus dit zal ook makkelijker zijn om de fles te laten vervallen.

Ik vind dus de tijdstippen die ik nu heb echt ideaal. Fruit maakt in principe niet zo heel veel uit, maar ik vind wel dat je groente het beste kunt geven als je zelf ook ongeveer gaat eten. Je geeft je kindje als hij wat ouder is en met de pot mee eet toch ook rond etenstijd? (wij geven altijd groente voor wij gaan eten anders zit ie ons eten uit onze mond te kijken:))

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes Noor