hoe kun je zorgen dat taxateur zo laag mogenlijk taxeert

Hoi

klinkt misschien raar, maar over enkele weken komen we weer terug na renovatie in ons huurhuis. We willen het huis graag kopen.

De makelaar van de woningbouw heeft aangegeven dat de woning ongeveer 160.000 kost maar de taxateur komt over enekele weken langs om dan hethuis samen met ons te taxeren.

Nu is het zo dat vriendlief zelf in de bouw werkt die de renovatie doet en dus heel veel extyra;s heeft laten maken aan de woning.

Dit maak ik ook kenbaar zodat de taxateur de woning taxeert zonder alle extra’s.

Want de hypotheek krijgen we net rond op mijn vriends salaris alleen we gaan dan dik 100 euro minder betalen aan hypotheek als dat we aan huur betalen. En daarnaast heb ik ook een goed inkomen wat niet mee berkend is in de hypotheek.

Dus mijn vraag is hoe kan je ervoor zorgen dat zo’n taxeteur de woning zo laag mogenlijk taxeert ? Zou ie vatbaar zijn voor de vraag of ie zo laag mogenlijk wil taxeren :think: :pray:

Toen wij ons huis kochten, stond de taxatiewaarde los van de hoogte van de hypotheek. Die was gebaseerd op het koopbedrag.

Wel was de NGH van invloed op de taxatiewaarde en uiteraard de OZB.

Als je vriend zelf mee gerenoveerd heeft, kent ie misschien ook wel alle gebreken. Zou ik zeker kenbaar maken en denk dat je verder alleen met de beste man ff in gesprek kan gaan, situatie uitleggen en er het beste van hopen.

Succes ermee :-*

Als het een goede taxateur is is hij daar niet vatbaar voor :wink: Hij gooit nl zijn naam te grabbel als hij met de cijfertjes gaat knoeien.

Hij kan altijd in jullie voordeel taxeren, maar of hij dat doet??? :think:

De aanpassingen/vernieuwingen in de woning, zijn die gemaakt op kosten van de woningbouw zelf of hebben jullie daaraan mee betaald?

Ik denk dat je vnl heel hard moet duimen :wink:

Je kan het proberen, maar het ligt aan wat voor extra’s je hebt laten aanbrengen. Niet alles is waardeverhogend namelijk.

Mochten jullie echter de prijs van de woningbouw al hebben gekregen, dan maakt het niet zo veel uit en is een hogere taxatie alleen maar gunstig omdat de hypotheekverstrekker dan meer onderpand krijgt voor de hypotheek.

Verder is de WOZ ook bepalend voor de waarde, het is echt niet zo dat als alle huizen naast jullie zeg maar voor 160 verkocht gaan worden, de woningbouw dan ineens jullie 170 mag gaan vragen.

Oei… moeilijk want als je de verkeerde treft die daar absoluut niet voor te porren is gooi je misschien je eigen glazen in :think:

Daarbij werkt een taxateur altijd gewoon volgens een vast puntenlijstje waardoor ze op een bep. waarde uitkomen.

Als je zelf meeloopt zou je dingen nog een beetje “omlaag” kunnen halen, maar geen idee of dat werkt.

Mss in de trend van; “ja, de kranen zien er mooi uit, maar zijn goedkoop hoor! Goed gedaan he” :liar:

Wha ha ha! :smiley:

Ben benieuwd hoe anderen hierover denken en of het je lukt! :thumbup:

Wij wonen in Etten-Leur en hebben vorige week omdat we onze hypotheek over gingen sluiten een taxatie rapport laten maken. En we hebben de goedkoopste in de regio gevonden dus als je zijn gegevens wil hebben moet je maar pb-en. Want taxaties laten maken is ook best wel prijzig.

Maar ik denk niet dat een taxateur zomaar een “foute” taxatie zal doen omdat het voor de mensen beter uitkomt, hij gaat ook uit van de gegevens die hij aangerijkt krijgt zoals de WOZ waarde en als hij daar te ver van af wijkt zal dat ook niet geloofwaardig overkomen en wie weet moet er dan een her-taxatie gedaan worden door een onafhankelijk persoon en ik denk niet dat een taxateur daar op zit te wachten. Want dat schaadt natuurlijk zijn goede naam.

En ik denk dat 160.000 al heel erg laag geschat is voor een huis in Breda.

@#puk# wrote:

Als je zelf meeloopt zou je dingen nog een beetje “omlaag” kunnen halen, maar geen idee of dat werkt.

Mss in de trend van; “ja, de kranen zien er mooi uit, maar zijn goedkoop hoor! Goed gedaan he” :liar:

:
helaas heeft de waarde van kranen en andere “vaste” dingen in je huis geen invloed op de waarde. Wij hebben vorig jaar een nieuwe keuken laten plaatsen en dat had niet eens invloed op de prijs, het gaat er gewoon om wat er in het huis aanwezig is dus bijvoorbeeld een douche + een bad geeft wel een waardeverhoging dan bijvoorbeeld alleen een douche in de badkamer.

Um…water over de muren gooien vlak voor hij komt, en zeggen dat je vocht overlast hebt?

Ik denk idd niet dat een goede taxateur met de feiten gaat rommelen.

Hoi

De makelaar van de woning heeft al aangegeven dat het huis 160,000 waard is als we geen verbeteringen door de woningbouw laten aanbrengen dit hebben we dan ook niet gedaan.

Mijn vriend heeft wel zelf een hangtiolet gemaakt en heeft geregelt dat de werklui wat beter hun best doen in onze woning.

Maar de makelaar denk niet dat bde waarde gestegen zal zijn en dat we er gewoon van uit kunnen gaan van 160,000.

We hebben dalijk inderdaad een nhg hypotheek en kiezen echt voor veiligheid.

kwa lager taxeren bedoel ik niet dat ie met cijfers moet rommelen maar dat ik hoop dat ie door de extra;s heen kijkt die mijn vriend gemaakt heeft want dit mag hij niet mee nemen in zijn raport.

Ben gewoon een piekeraar en bang dat het huis ineens flink gestegen zal zijn en we het ineens niet meer kunnen betalaen kwa hypotheek :oops:

@Nefarious wrote:

Um…water over de muren gooien vlak voor hij komt, en zeggen dat je vocht overlast hebt?

denk niet dat dat gaat anagezien de muren gestript zijngeweest en opnieuw gestuct zijn :lol:

Wat je idd zelf al had gezecht hoor, maar dingen die je zelf in je huurhuis heb aangebracht, mogen ze niet meenemen in hun rapport. Alleen wat door de woningbouw zelf gedaan is.

Zou wel mooi zijn voor de woningbouw zeg, je bent zuining op je huurhuis, maakt er voor jezelf aanpassingen aan en dan mag je er uiteindelijk ook zelf nog eens extra voor gaan betalen!

@ilsederooy wrote:

@Nefarious wrote:

denk niet dat dat gaat anagezien de muren gestript zijngeweest en opnieuw gestuct zijn :lol:

:lol:

vindt het gewoon zo spannend en dit is de kans die we niet kunnen laten schieten.

We gaan dalijk zelfs 100 euro minder betalen aan hypotheek dan dat we aan huur betalen en dat is inlcuief overleidens risico verzekering :shock:

Daarnast werkt mijn vriend in de bouw en kan alles zelf dus deze kans kunnen we niet laten schieten.

Daarnaast is na de koop de woning al gestegen naar zeker 200,000 omdat ze nu langs onze straat een pynixwijk aan het bouwen zijn aan het water en onze buurt 200 woningen compleet gereoveert zijn naast het feit dat de gemeente miljoenen pompen in onze wijk.

Dus na aankoop is onze woning al flink gestegen in waarde.

Maarja wat ik zei ben een piekeraar en pas als alles getekent is heb ik helaas pas rust :oops:

100 euro minder lijkt mooi, maar ik zou dat geld wel gewoon apart leggen voor reparaties en gewoon onderhoud zoals schilderwerk :shifty:

verder zijn de kosten van een eigen woning tav belastingen hoger enzo dus reken je niet rijk …

verder: extra’s in huis maken niet zoveel uit op de prijs: een hangtoilet of niet maakt geen verschil, wel of je 1 of 2 toiletten in huis hebt.

de lokatie van het huis en algemeen groot onderhoud zoals dak en lekkages, wel of geen bad, hoe groot het woonoppervlak is is… dat soort dingen tellen harder mee.

Los je dan ook af, met 100 euro minder? Anders ben je het huis nog steeds aan het huren, maar dan van de bank i.p.v. de woningbouw;-)

Onze vaste lasten zijn hoger dan de hypotheek, wij hebben ook een eigen huis. Dus wat Guusje zegt, is wel van belang, krijg je straks meer onderhoud en vaste lasten die je met huren niet hebt?

Wij hebben in 2006 ook ons huurhuis gekocht. Er is toen getaxeerd op hoe het “vroeger” is opgeleverd.

Dit hield voor ons in dat hij verbeteringen aangebracht door ons zelf niet zijn meegenomen in de taxatie.

Als je dan ook kijkt waarvoor het bij ons getaxeerd is toendertijd zou je dat niets verbazen…

Bij ons in het dorp is het wel heel gebruikelijk op het moment dat huurhuizen boven een bepaald huurbedrag te koop worden aangeboden, dus ze hebben er hier al veel ervaring mee.

O ja nog iets, reken jezelf niet al te rijk…

Suc6 ermee!

@cathyanne wrote:

Los je dan ook af, met 100 euro minder? Anders ben je het huis nog steeds aan het huren, maar dan van de bank i.p.v. de woningbouw;-)

Onze vaste lasten zijn hoger dan de hypotheek, wij hebben ook een eigen huis. Dus wat Guusje zegt, is wel van belang, krijg je straks meer onderhoud en vaste lasten die je met huren niet hebt?

We hebben straks een hypotheek deesl sparen deels rente dus we lossen na 10 jaar de helft in. En dan met de nieuwe hypotheek gaan we nog meer sparen maar aangezien in deze fase met kids de kosten wat hoger zijn hebben we ervoor gekozen om het laagste bedrag te spraen en das dan 54 duizen op 135,000.

Kwa onderhoud zoals ik al eerder vertelde de woning is compleet geronoveert van binnen uit buiten de woning is helemaal kaal geweest nieuwe muren, elkectiriciteit,leidingen, spouwisolatie enz enz

Daarnaast werkt mijn vriend in de bouw en kan dus ook alles zelf.

Dus over het onderhoud maak ik me geen zorgen.

Als het huis vies of slecht onderhouden oogt, daalt de waarde al vrij snel (dit omdat de taxateur zich dan laat leiden door een algemene indruk).