hoe krijg je antibiotica binnen?

Onze zoon van ruim 10 maanden heeft nu zijn 5de kuur, maar voorgaande keren was hij wat jonger en ging het ‘redelijk’…



nu spuugt hij alles weer uit, ik krijg het niet doorgeslikt, hij wekt het dan ook gewoon weer op en spuugt het dan alsnog uit (5 minuten later)



Kinderpoli en apotheek zeggen: gewoon doorzetten, in zn wang spuiten en dan hopen en pushen om te slikken…



nou wij hebben waarschijnlijk een temperamentvol kereltje, want hij doet het gewoonweg NIET…

nog 4 doseringen… pfff iemand nog ideeën??



Door de yoghurt eet hij niet, alles op een lepeltje weigert hij nu dus ook :roll: enige wat hij op dit moment eet (drinkt) is borstvoeding.

En als je borstvoeding via flesje geeft en het daar doorheen doet ?



En in allerergste geval zou je nog kunnen proberen, als hij echt alleen aan de borst wil drinken, via zo’n bijvoed slangetje te geven. Misschien dat hij het dan niet door heeft :-s

hij vertrouwt niks, dus ook de fles niet :shifty: als we hem wat anders geven, zonder a.b. dan moeten we hem eerst in de houtgreep nemen en dan laten proeven dat hij wéét dat er niks doorheen zit… echt frustrerend want fruit en groente hoeft hij nu dus ook niet meer. de eerst volgende keer ga ik pillen vragen en die malen ofzo, dat smaakt minder vies en is met 1 hap weg, die vloeistof is ontzettend vies (geproefd…) en 2 ml!

Ik zou het eerlijkgezegd niet met BV proberen te combineren zoals Clair eerder zei. Het klinkt namelijk nogal alsof dat het enige is wat hij nu wél eet, dus dat zou ik zeker zo houden.



Verder helaas geen tips voor je, veel succes/sterkte ermee.

als hij niet wil kunnen ze bij de apotheek en kinderpoli zoveel zeggen. gewoon weer bellen en zeggen dat het niet gaat en dat je je kind geen trauma wilt opleggen doordat zij zeggen DOORZETTEN !



laat hen maar met een andere oplossing komen .



:hug:

Ik gaf het Isabelle met behulp van een spuitje, achter in haar mondje. Dan hebben ze die smaak minder…

:hug: Ik herken je frustratie… hier ook 2 monsters die absoluut geen antibiotica wilden hebben. Vooral de oudste; die moest echt door ons beiden vastgehouden worden en dan nog, net als bij jou, kótste (kan 't geen spugen meer noemen :wink: ) ze het letterlijk weer uit, soms ook na een paar minuten nog.

Och en dan de opmerkingen en 't ‘advies’ van huisarts en apotheek: niet zeuren, jíj bent de baas, je zorgt maar dat ze het binnenkrijgen.



Gelukkig lukt 't de oudste nu om de pillen door te slikken (oei, nu klinkt het net alsof ze iedere maand een kuur heeft :wink: dat valt wel mee hoor!) en de jongste wilde de laatste keer gewoon zelf het spuitje in z’n mond doen en het dan zelf zo opdrinken :shock:

Uiteraard wel met een snoepje na :wink: maar dat werkt bij jouw ventje natuurlijk nog niet.



Kortom; ik snap dat je hier wanhopig van wordt, en helaas: geen tips… zou 't wel via zo’n spuitje (blijven?) geven, alles wat binnenblijft is dan mooi meegenomen en het risico op knoeien is minder groot (lepeltjes vlogen hier nog wel de kamer door :silenced: )

Zou 't niet gaan mengen met BV, net wat je zegt: dit is het enige dat ie nog wel wil… Wij hebben 't ooit met Danoontje gemengd, nou dat hoefde ze een hele poos daarna dus ook niet meer…



Heel veel succes met de laatste 4x, en beterschap voor je ventje!

Idem als Han en dan hebben ze ook minder ruimte om het uit hun mond te werken.



Emma, je kan natuurlijk altijd de apotheek bellen en om advies vragen, misschien hebben ze nog andere dingen. Maar volgens mij is de enige andere optie een infuus…

Succes, enorm rot dat het zo’n strijd moet zijn he :hug:

Zoals je het uitlegt kun je inderdaad beter het risico niet nemen om het met de BV te mengen, anders eet hij dadelijk niets meer en dan ben je nog verder van huis.



Ik zou het spuitje blijven proberen en terug bellen voor andere oplossingen.

Is er geen andere ab, die het zelfde werkt, maar lekker smaakt?

Iris moest het ook en die had héle zoete, dat vond ze super lekker.

Zou het ook niet gaan mengen met iets vertrouwds, maar misschien wel belonen als hij het op heeft, met iets wat hij kent. Bv borstvoeding erachter aan, troost en lekker??

Ik spoot het spuitje niet in een keer leeg, maar langzaam in haar mondje, wat verder naar achter inderdaad. Maar dat ze wel de tijd had om het weg te slikken.

Succes!

Zonder gelezen te hebben wat anderen adviiseren, in een fruithap. Niks werkte hier, toetje iet, melk niet, het erin drukken eniet, maar met veel fruithap gewoon uit potje at ie het zo op.

Ariëlle neemt tweemaal daags 3 ml antibiotica. Zij vindt deze wel lekker. In totaal geven we 8 verschillende spuitjes met medicatie per dag.

Bij 1 van haar andere medicatie gaf ze steeds aan dit niet lekker te vinden en ze spuugde dit ook vaak uit. Ik heb een paar weken geleden gevraagd of er een andere smaak aan gegeven kon worden. De andere medicijnen smaken veelal naar anijs en dat vind ze lekker. Het medicijn waar het om ging was ‘smaakloos’ volgens de apotheker, maar ze hebben flesjes met verschillende smaken olie. Ze heeft 2 druppels hiervan door het medicijn gedaan en nu wil Ariëlle het zonder problemen.



Dat is dus mijn tip; vraag of er een andere smaak aan gegeven kan worden. Onze apotheek had iig 3 flesjes met verschillende smaken. O.a. aardbei en anijs dus.



Verder geven wij alle medicijnen met een oraal spuitje. Wij spuiten het achter in de mond, bij de tongaanzet, tussen de tong en de wang. Hierdoor moet ze het wel doorslikken en kan ze het minder gemakkelijk weer uitspugen, omdat het zo lastiger is om met de tong naar voren in de mond te werken.



Succes!

Mss niet heel erg gezond maar voor het smaakje is het mss mengbaar met pure Roosvicee? Het is maar tijdelijk (hopelijk) en wie weet kan dat toch de smaak maskeren? :hug:

bier heel veel amoxelline gegeven zonder problemen, maar daar ben jij niet mee geholpen.



heb geen tips. alleen sterkte zeg…!!!

Bedankt voor het meedenken allemaal!!



Helaas, hij doet nog steeds verwoede pogingen tot alles-door-de-kamer-smijten zodra hij het spuitje alleen maar ziet…

nog 2 keer, maar gewoon via spuitje geven… zit niks anders op denk ik. Vermengen werkt gewoon niet en tijdens de borst gaat hij bijten :mrgreen: kon het hem dit keer niet kwalijk nemen :wink:



We hebben nitrofurantoine, dat is volgens mij ook een van de vieste en bitterste smaakjes… heeft te maken met de bacterie die in de urine zit dus we konden helaas geen amoxiciline geven (vorige keer namelijk wel gedaan en konden daarna weer overnieuw beginnen omdat het niet geholpen had, amox. werkt voor 1 soort bacterie en hij heeft er 2, iets wat niet vaak voorkomt bij zo’n kleintje volgens mij)



Wat ik trouwens wel heel vreemd vind, normaal gesproken moet je bij blaasontsteking een kuur voor 7 dagen bij een jongetje. Dat is protocol, wat ik begreep in het zh.

Nu heeft hij er een voor 5 dagen (zoals normaal bij meisjes)

dus ik belde gister om te vragen of dat goed is, kreeg ik als antwoord: dan heeft hij nu waarschijnlijk een hogere dosering en als de dokter dat zegt is het goed, dus 5 dagen geven…



máár de dokter is nogal verstrooid én vorige keer had hij dezelfde dosering… en nu istie alweer bijna 3 kilo zwaarder dan vorige keer :eh:

Ik vind het prima natuurlijk, liever 5 dan 7 dagen, maar hopelijk werkt het dan wel afdoende en hoeft hij straks niet wéér te beginnen :shifty:

Heeft je zoontje nu voor de 5e keer ab voor blaasontsteking? Wat is nu het vervolgtraject dan? Want jongens en blaasontsteking is absoluut niet normaal.



Mijn beide jongens hebben urineweg problemen gehad. De oudste heeft ongeveer 3 jaar lang elke dag Trimethroprim ofzo gehad. Dat ging zonder problemen en de jongste heeft het ook ongeveer zolang gehad en ook geen enkel probleem.

eerst keer was ab voor wat anders, net klaar daarmee begon zijn urine te ‘stinken’ en kwamen we erachter dat hij een uwi had. Daar een kuur voor (amoxiciline) maar aan de hand van de kweek werd duidelijk dat dat de verkeerde was en jawel, urine is even schoon geweest maar was met een week weer 'vuil’dus weer een keer, derde binnen 2 maanden. Dit was nitro. Toen is het weer een maandje goed gegaan en hadden we afgesproken dat we geen vervolg onderzoeken zouden doen als het goed bleef gaan, maar niet dus. Weer een kuur en toen onderzoeken. Echo had hij trouwens wel meteen gehad, na de eerste keer, dat zag er goed uit, geen afwijkingen.

Ook het blaasonderzoek met contrastvloeistof ofzo, geen afwijkingen…



nu horen we volgende week donderdag de uitslag van de kweek NA de ab-kuur en eventueel vervolg, maar de arts had eigenlijk zoiets van: domme pech dat hij het zovaak heeft. Als er op beide onderzoeken geen bijzonderheden te zien zijn zal het wel goed zitten van binnen. Oorzaak wordt niet altijd gevonden en dat zal bij ons knulletje dan ook het geval zijn volgens de ka.

maar vreemd is het wel en als er nu geen onderzoeken plaats vinden én hij het nog een keertje krijgt vraag ik een second opinion aan in een ander ziekenhuis…

Ik herken het zo erg… Katie kreeg ook 2x AB… Ik heb de laatste x (dat was vorig jaar in de herfseizoen) het gecombineerd met herfstvla. Dat overheerste en kreeg ze gelukkig volledige AB binnen. Maar ipv lepeltje met spuitje? Dat kreeg ik bij Katie ook wel binnen!

De kuur is gelukkig klaar, maar hij weigert dus echt elk ander voedsel dan borstvoeding… flesje drinken, fruit, groente… alleen de broccoli ging er uiteindelijk wel in, maar eerst echt doorzetten want hij draait zn hoofd om en sputtert alles er weer uit.

@Emma wrote:

De kuur is gelukkig klaar, maar hij weigert dus echt elk ander voedsel dan borstvoeding… flesje drinken, fruit, groente… alleen de broccoli ging er uiteindelijk wel in, maar eerst echt doorzetten want hij draait zn hoofd om en sputtert alles er weer uit.
omdat ie denkt dat ie dan vieze spul krijgt. Moeilijk moeilijk! maar toch doorzetten.