wie heeft voor mij de tip om vuur/weer uit witte kleding te krijgen??
wij hebben een carnavalsmuts die per ongeluk nat is geworden. nu zit er vuur in.
heb zelf aan chloor zitten denken, maar misschien heeft iemand anders nog een tip…
vuur??
Het " weer" erin bedoel je ? Van die zwarte soort schimmel vlekjes ?
Ik heb ook geen idee wat je bedoeld, “het weer” misschien?
denk het wel. iedere regio noemen ze het anders. maar inderdaad zwarte plekjes
Van “vuur” in je kleding heb ik ook nog nooit gehoord :think:
Zijn het van die kleine zwarte plekjes (het weer oftwel schimmel)? Daar heb je speciaal spul voor van HG (vlekweg voor weerplekken in textiel).
het weer? Volgens mij krijg je dat er niet uit. Is mij nog nooit gelukt in elk geval…dus geen tips voor je helaas
Ik heb eens gegoogled, weet wel dat er iets voor is, maar wist effe niet meer wat t was.
Maar als t goed is is het de
HG vlekweg voor weerplekken in textiel
Andere tips die ik vond…
Vlekkentovenaar voor vocht en inkt van dr.beckmann
Weervlekken zijn uiterst moeilijk te verwijderen en ze verdwijnen maar zelden helemaal. Er zijn verschillende manieren om ze aan te pakken.
Leg het witte goed in een oplossing van karnemelk en keukenzout (1 eetlepel zout op 1 liter karnemelk) en laat het daarin een dag en een nacht staan. Uitspoelen in lauw water en wassen in een sopje. Veel gevaar voor het weefsel is er bij deze methode niet, maar het resultaat is ook niet altijd bevredigd. Proberen kan geen kwaad.
Als deze manier niet helpt, kunt u het proberen met een radicale aanpak door de (witte) stof uit te koken in een mengsel van gelijke delen water en bleekwater. Maak het mengsel, doe het goed erin en breng het langzaam aan de kook. Een poosje laten doorkoken, spoelen in warm water, spoelen in koud water en daarna laten drogen, liefst in de zon. Is het goed droog, dan doet u het nog een keer in de was. In de meeste gevallen zullen de weervlekken zijn verdwenen, maar voor uw linnen is deze aanpak natuurlijk niet zo best.
Hoop dat je er wat aan hebt
karnemelk ga ik eens proberen… koken… heb ik mijn bedenkingen bij en ze zit ook een klepje aan… weet niet of die tegen koken kan…
maar ga het eens proberen
Ik vond dit nog:
Weervlekken in ongekleurde kookechte katoenen en linnen stoffen verwijdert u met een verdunde oplossing van water (95%) met bleekwater of chloorbleekmiddel (10%). Dep de weervlekken met de oplossing en spoel de stof daarna goed uit in koud water. Eventueel nog een extra wasbeurt volgens de wasvoorschriften om de laatste restanten te verwijderen. Gekleurde katoenen, linnen, wollen, zijden en synthetische stoffen dept u royaal met een oplossing van water met zout (5%) en spoelt u vervolgens na in een handwarm sopje. Weervlekken op muren verwijdert u met een verdunde oplossing van water (95%) met bleekwater of chloorbleekmiddel (10%). Dep de weervlekken met de oplossing en spoel de daarna goed na met koud water.
Ik heb een laatst een mega weer plek verwijderd door er bleek op te doen.
Heb gewoon WC-eend gepakt…
Kan alleen bij wit, anders bleek je er een plek in.
Maar daarna moet je het wel uit kunnen wassen, weet niet of dat mogelijk is?
Inderdaad… ik krijg “weer” ook echt niet meer uit de kleding. Heb het wel eens met verschillende goedjes behandeld, chloor etc… maar als er al lang inzit dan ben je te laat vrees ik.