Hoe krijg ik mijn mannetje zover dat hij durft te poepen??

Hey meiden,



Nou de titel zegt het al:



Mijn mannetje van 3,5 is overdag helemaal zinnelijk maar hij durft niet op de wc te poepen.



Hij poept 's morgens als hij net wakker is in zijn luier die hij 's nachts nog aan heeft maar verder niet.



En nu heeft hij al 2 dagen niet gepoept en ik ben bang dat hij het aan het ophouden is, met natuurlijk alle gevolgen van dien.



Wie heeft er tips voor me???



Alvast bedankt voor het lezen!!!



gr, Renata

Hoi,



Misschien vind hij het een eng idee, of is de wc te groot?

kan hij nog niet aabgeven waarom hij het niet kan/wil ?





gr mel

Hier hetzelfde verhaal, al heeft Jasper duidelijk gezegd dat hij het eng vindt omdat hij bang is om op zijn handen te poepen :think: (hij houdt zich met zijn handen vast aan de WC bril omdat hij de brilverkleiner niet lekker vindt zitten …) Van ons mag hij gewoon een luier om als hij moet poepen, al heb ik hem de afgelopen 2-3 weken toch iedere keer op de WC gezet en dat ging goed. Iedere keer erop gewezen dat zijn handen schoon zijn… En nu gaat het in eens. Bij hem is’t duidelijk een geval van de angst overkomen.

Hey meiden,



Ik weet niet of het angst is, hij wil gewoon niet en zegt dat: mama het lukt niet…



Vanmorgen heeft hij dus weer in zijn luier gepoept dus hij heeft gelukkig weer gepoept maar ik weet echt niet wat ik hiermee moet…



Eisblume, wat fijn dat het bij jouw over lijkt te zijn!!

ik zeg uit ervaring: laat t los…



Olivia durfde ook niet, vroeg om een luier. In het begin probeerde haar over te halen

naar de wc te gaan, maar dat had alleen een averechts effect.

Ze was zindelijk, want ze kon het prima ophouden als ik haar geen luier kon geven.



Toen ging ze naar school. En daar zag ze andere kinderen wel poepen op de wc

(je wilt niet weten wat ze allemaal delen met elkaar 8) )

En na 2 mnd ofzo zei ze: nu ga ik ook op de wc poepen. En zo geschiedde.

:mrgreen:



Het schijnt veel vaker voor te komen …

oow ja, als ze had gepoept in de luier, gooiden we samen de drol in de wc en mocht

ze doortrekken. Zo raakte ze toch gewend aan de wc, poep in de wc en doortrekken.

Loslaten idd…



Kaylee deed het ook niet, die wachtte tot de nachtluier en als ze die vijf min. aan had ging ze poepen. Was standaard, je kon er de klok op gelijk zetten :lol: En opeens zei ze “ik hoef geen luier meer om te slapen, ik ben al groot”. Luier uit gelaten en toen ging ze ook op haar potje poepen. Voor ze op de wc durfde heeft het nog wat langer geduurd.



Jayden vindt het nu ook eng en die houdt het idd op… Dan begint hij “doete pijn” en dan weet ik hoe laat het is. Meestal gaat hij dan zitten op zijn potje en ga ik er bij zitten met een boekje. Af en toe wil hij een knuffel tussendoor omdat het pijn doet. Na een kwartiertje is hij er dan meestal vanaf. Ook hij wil alleen op het potje en niet op de wc. En ook bij hem denk ik dat het vanzelf wel goed komt.

Loslaten, zoals hiervoor al een paar keer gezegd.



Mijn oudste durfde ook niet op de wc te poepen en deed het in zijn onderbroek. Pushen hielp echt averechts. Elke keer gingen we de boel in de wc gooien en de onderbroek schoonspoelen (voorspoelen voor in de wasmachine). Uiteindelijk 2 maanden voordat hij naar school ging, was hij ineens helemaal zindelijk.



Van de wijkverpleegkundige kreeg ik nog de tip om poep op te vangen, dit in een plastik zakje te doen en in de pot te leggen. Dat ging mij dus veel te ver en heb ik nooit geprobeerd :sick: .

Bij de jongste hebben we het trouwens opgelost door afleiding. Hem op de wc gezet en we zijn samen een aantal boekjes gaan lezen. Ook het proberen waard, maar bij onze oudste werkte dit dus echt niet.

Ik heb het wel zo gedaan. Als ik zag dat hij moest en het op ging houden toch op de wc gezet, soms huilend en wel. Erbij gebleven, afleiden, tot het kwam. Meestal heel snel want ook hij hield op.

Ik vind het echt niet nodig eigenlijk, een luier geven wanneer ze het wel kunnen… Maar ja, daar ben ik dan misschien hard in.

tygo poept ook niet op het potje

hij vraagd dan ook een luier… vind het geen probleem en hij gaat dan ook rustig ergens in een hoekje zitten om zijn behoefte te doen

soms komt na een plasje op het potje meteen een grote boodschap erachhteraan en dan prijzen we hem natuurlijk uitbundig dat hij op het potje heeft gepoept

we brengen altijd het potje naar de wc en legen die samen en dan mag doortrekken en zwaaien



het werkt hier trouwens alleen nog wanneer ik vrij ben en hij in zijn blote billen loopt

hij snapt nog niet echt het broek uit en dan op het potje gaand

dan plast hij nog gewoon in zijn broek…

maar dat komt vast wel goed voor hij 18 is :mrgreen:

vanaf eind oktober ben ik een hele maand vrij en willen we er wat meer mee bezig gaan… kijken of het dan wil lukken om hem overdag zindelijk te krijgen ook als hij een broek aan heeft.

denk dat het dan makkelijk is om een aantal jogging broeken te hebben zodat hij die makkelijk uit en aan kan doen?

@Lune wrote:

Ik vind het echt niet nodig eigenlijk, een luier geven wanneer ze het wel kunnen… Maar ja, daar ben ik dan misschien hard in.


Ik vind dat een kindje het best stapje-voor-stapje mag leren. Dus eerst aangeven dat ie moet poepen en in de luier poepen en dan, als dat goed gaat pas op de WC poepen.



Je verwacht toch ook niet dat een kindje dat net z’n eerste stapjes zet meteen gaan rennen :think: :wink: al is dit misschien niet de beste vergelijking :think:

gewoon luier geven en in die luier laten poepen , niek heeft dat 4 maanden volgehouden nadat hij overdag en snachts zindelijk was.

nooit een probleem van gemaakt , mama ik moet poepen , broek uit , luier om , ff in de gang poepen , klaaaaaaaaar !! , luier uit , drol in de wc , luier in de afvalbak en zomaar van de een op de andere dag , mama ik moet poepen op de wc !! nou daar gingen we hoor , gelijk naar de wc , we hebben een dik feestje van gemaakt toen hij had gepoept op de wc , hij mocht oma bellen , papa op het werk bellen , kind was in de 7e hemel.



niet pushen , blijf adem halen , geen problemen van maken , het komt goed :thumbup:



:-*

@eisblume wrote:

@Lune wrote:
Ik vind het echt niet nodig eigenlijk, een luier geven wanneer ze het wel kunnen… Maar ja, daar ben ik dan misschien hard in.


Ik vind dat een kindje het best stapje-voor-stapje mag leren. Dus eerst aangeven dat ie moet poepen en in de luier poepen en dan, als dat goed gaat pas op de WC poepen.



Je verwacht toch ook niet dat een kindje dat net z’n eerste stapjes zet meteen gaan rennen :think: :wink: al is dit misschien niet de beste vergelijking :think:




Ik zie gewoon niet echt een reden om dit stapje voor stapje te doen (behalve dan natuurlijk niet in een keer zonder luier de hele dag weggaan als een kind net zindelijk is, in die zin wel dus stapje voor stapje).



Ik denk dat je een kind dat poepen op de wc eng vindt alleen maar een bevestiging geeft als je hem vervolgens in een luier gaat laten poepen (blijkbaar is er volgens mama dus ook een reden om in die luier te doen en niet op de wc) tot ze zelf eens een keer gaan aangeven op de wc te willen…

Ik werd absoluut niet boos ofzo, maar was wel resoluut en duidelijk. Poepen doe je op de wc, als je het aan kunt geven en daar is niets engs aan.

@Lune wrote:

@eisblume wrote:
@Lune wrote:
Ik vind het echt niet nodig eigenlijk, een luier geven wanneer ze het wel kunnen… Maar ja, daar ben ik dan misschien hard in.


Ik vind dat een kindje het best stapje-voor-stapje mag leren. Dus eerst aangeven dat ie moet poepen en in de luier poepen en dan, als dat goed gaat pas op de WC poepen.



Je verwacht toch ook niet dat een kindje dat net z’n eerste stapjes zet meteen gaan rennen :think: :wink: al is dit misschien niet de beste vergelijking :think:




Ik zie gewoon niet echt een reden om dit stapje voor stapje te doen (behalve dan natuurlijk niet in een keer zonder luier de hele dag weggaan als een kind net zindelijk is, in die zin wel dus stapje voor stapje).



Ik denk dat je een kind dat poepen op de wc eng vindt alleen maar een bevestiging geeft als je hem vervolgens in een luier gaat laten poepen (blijkbaar is er volgens mama dus ook een reden om in die luier te doen en niet op de wc) tot ze zelf eens een keer gaan aangeven op de wc te willen…

Ik werd absoluut niet boos ofzo, maar was wel resoluut en duidelijk. Poepen doe je op de wc, als je het aan kunt geven en daar is niets engs aan.




kan het daar echt niet mee eens zijn , die gedachtegang hadden wij in hetbegin ook zoals jij , de uitwerking ervan was waardeloos , hij vond het zo vreselijk eng om te poepen op de wc dat als we hem erop zette hij hysterisch werd en helemaaaaaaaaaaaaaaal niet meer naar de wc durfde te gaan.

wij dachten toen , of hij gaat zonder angst zn plasje doen op de wc en ziet de wc als “normaal”, of we creeeren zon grote angst bij hem dat hij voorlopig niet op de wc uberhoubt durft te komen omdat de wc angst opwekt.

@Kroes wrote:

oow ja, als ze had gepoept in de luier, gooiden we samen de drol in de wc en mocht

ze doortrekken. Zo raakte ze toch gewend aan de wc, poep in de wc en doortrekken.


Dit vind ik wel een slimme, zo koppel je beiden toch aan elkaar.

Ga ik proberen, thnx voor de tip!

@nathaliehvdominique wrote:

@Lune wrote:
@eisblume wrote:
@Lune wrote:
Ik vind het echt niet nodig eigenlijk, een luier geven wanneer ze het wel kunnen… Maar ja, daar ben ik dan misschien hard in.


Ik vind dat een kindje het best stapje-voor-stapje mag leren. Dus eerst aangeven dat ie moet poepen en in de luier poepen en dan, als dat goed gaat pas op de WC poepen.



Je verwacht toch ook niet dat een kindje dat net z’n eerste stapjes zet meteen gaan rennen :think: :wink: al is dit misschien niet de beste vergelijking :think:




Ik zie gewoon niet echt een reden om dit stapje voor stapje te doen (behalve dan natuurlijk niet in een keer zonder luier de hele dag weggaan als een kind net zindelijk is, in die zin wel dus stapje voor stapje).



Ik denk dat je een kind dat poepen op de wc eng vindt alleen maar een bevestiging geeft als je hem vervolgens in een luier gaat laten poepen (blijkbaar is er volgens mama dus ook een reden om in die luier te doen en niet op de wc) tot ze zelf eens een keer gaan aangeven op de wc te willen…

Ik werd absoluut niet boos ofzo, maar was wel resoluut en duidelijk. Poepen doe je op de wc, als je het aan kunt geven en daar is niets engs aan.




kan het daar echt niet mee eens zijn , die gedachtegang hadden wij in hetbegin ook zoals jij , de uitwerking ervan was waardeloos , hij vond het zo vreselijk eng om te poepen op de wc dat als we hem erop zette hij hysterisch werd en helemaaaaaaaaaaaaaaal niet meer naar de wc durfde te gaan.

wij dachten toen , of hij gaat zonder angst zn plasje doen op de wc en ziet de wc als “normaal”, of we creeeren zon grote angst bij hem dat hij voorlopig niet op de wc uberhoubt durft te komen omdat de wc angst opwekt.




Lune, ik snap wat je bedoelt als je schrijft dat je met het geven van een luier indirect aangeeft dat er wat jou betreft kennelijk ook een reden is om het in de luier te doen in plaats van op de wc. Vaak is het inderdaad zo dat je zelf onbewust bepaalde boodschappen meegeeft aan je kind.

En toch…je hoort/leest ook vaak dat het goed is om bij peuterangsten tot op zekere hoogte even met je kind mee te gaan in de angst. Een kind voelt zich dan begrepen en serieus genomen en dat is niet alleen een fijn, veilig gevoel voor je kind, maar ik denk dat je kind daardoor ook meer geneigd is mee te gaan in de manier waarop jij probeert te helpen. Eerst even volgen om daarna te kunnen leiden, zegmaar. Want als je kind zich niet begrepen voelt en dichtklapt kun je er zéker niets meer mee bereiken.

Angst om te poepen op de wc is iets dat veel voorkomt en (in tegenstelling tot hoe wij het zien) voor sommige kleintjes een reële angst.

Je kunt je behoorlijk ellendig voelen als je niet serieus genomen wordt in wat voor jou heel echt voelt.



Daarbij hoor je toch ook regelmatig over kinderen die uit angst om op de wc te poepen dan maar liever helemaal niet poepen. Gevolg; de boel wordt hard en droog en is er niet meer pijnloos uit te poepen; obstipatie dus.

En da’s natuurlijk ook niet wat je wilt bereiken…

Dat is ook waar ik bij Isa nu een beetje tegenaan loop.

Voorheen poepte ze meerdere keren per dag, nu ze zonder luier loopt zit ze op 1x per dag, maar dan wel als ze (met slapen) haar luier om heeft, want alleen dan durft ze het. Het is wel steviger nu (het was altijd een vieze brij :sick: ), dus in dit geval heeft het ook een voordeel, maar het moet niet harder worden dan dit, want ze heeft er nu wel veel meer moeite mee om het eruit te krijgen…



Lastig dus, wat nou wijsheid is…

hoi,



mijn oudste van 3,5 is zindelijk en plast op de wc (al is het staand). Maar een drol wil hij dus niet doen. Hij houdt het net zo lang op tot potje er staat en dan gaat hij gelijk. Ik weet echt niet wat ik nu moet doen, over 2,5 maand gaat hij al naar de basisschool…



gr marina

Hoi Marina,





Hier is heeft het probleem zich inmiddels helemaal zelf opgelost. Op aanraden van het CB hebben we het er helemaal niet meer over gehad.



Dus niet meer belonen, niet meer over praten, oma er niet meer over praten etc.



Uiteindelijk was ik het gezeur na 2 maanden zwijgen een beetje beu en heb ik tegen hem gezegd, Justin, je krijgt geen luier meer, vandaag krijg je nog een luier en vanaf morgen ga je op de wc poepen en anders poep je maar niet.



(ik weet het klinkt heel hard, maar de dag erna heeft hij voor het eerst op de wc gepoept en elke dag sinds die dag, zonder mopperen…)



Dus niet meer druk maken, het komt vazelf goed!!!

Ren0t0 bedankt voor de tip, ben het inmiddels aan het toepassen ene keer gaat hij op de wc plassen andere keer op potje, drol nog steeds op het potje…we wachten maar rustig af



gr marina