het moet maar eens gebeuren Stijn moet zijn speen gaan inleveren.
Hij is 3 en gebruikt hem alleen bij het in slaap vallen, maar begint er ondertussen bijna een regilieus object van te maken. Om te voorkomen dat wij nog jaren met een speen zitten wil ik hem zo snel mogelijk van de speen afhelpen zonder te veel ellende: iemand tips?
Hier geeft Anique de speen met sinterklaas mee…
Maar ze krijgt natuurlijk wel een mooi cadeau daar voor
Zou ik dat ook al kunnen doen of is ie daar nog te klein voor? Best een idee hier ook alleen met slapen…
Hier waren ze allebei 3 jaar toen de speen de deur uit ging! :thumbup:
Broes had een bijna versleten speen en ik zei hem gewoon, als die kapot is gooien we hem weg en koopt mama geen nieuwe meer.
Toen hij stuk ging heeft hem gewoon zelf in de vuinisbak gegooid en er 's avonds maar 1x om gevraagd.
Senne heeft nu zo’n 2 weken geen speen meer… we waren hem gewoon kwijt!
En ook nu koopt mama simpelweg geen nieuwe speen meer want Senne is toch al een grote jongen, vertellen we hem.
Hij heeft er ook maar een paar keer om gevraagd en nu praat hij er zelfs niet meer van! :thumbup:
Cas heeft geen speen, dat wilde hij van baby af aan niet en dus zijn we hier nu volledig speenvrij! :mrgreen: :dance:
Wij hebben hem uiteindelijk opgestuurd met de post naar een baby (lees opa en oma), want spenen zijn voor babies.
Het heeft uiteindelijk 2 dagen geduurd dat hij er nog om vroeg en toen was het over.
Als hij nu een foto van zichzelf ziet met een speen, moet ie heel hard lachen.
Succes!
Kus Moon
Amy hebben we hem op haar 3e verjaardag in laten leven aan de kabouters. Een aftelkalender gemaakt en afgestreept hoe lang het nog zou gaan duren voor ze en echte grote meid is en haar speentjes naar de babykabouters zouden gaan. In Sprookjeswonderland heeft ze zelf haar speentjes neergelegd en hebben wij het omgeruild voor een “kabouterdoekje” (spuugdoekje) Ze pikte het.
De 1e nacht was ze nog wel verdrietig en wilde ze haar doekje weer ruilen :lol:
Dus misschien een idee om iets te verzinnen waar de speen naartoe kan. Hem zelf zijn speen af laten geven en die stiekem omruilen voor een kadootje.
goede ideeen , bedankt!
ik had zelf op een website van een spenenfabrikant (ja echt waar d!fr@x) een boek gevonden, dat kun je downloaden en daarin staat een 15-dagen systeem waarbij het kind dmv verhaaltjes en spelletjes voorbereid wordt op het wegdoen van de speen, dan krijgt ie daarvoor ook een ander ding in de plaats. Wij wilden hem idd op zijn 3e verjaardag de speen weg laten doen, maar dat kwam niet goed uit omdat hij toen erg bezig was met het overlijden (recent) van zijn opa. we wilden ook liever rond sinterklaas (=spannend voor hem) liever geen veranderingen hebben, dus ik denk dat we morgen gaan beginnen met het voorlezen en het stickervel voor de 15 dagen. hij mag zijn speenkoord houden en we doen er denk ik een lekker zacht doekje aan, dan heeft hij toch iets nog, ( :think: hij heeft ook al een beer, egel, nog een beer, babypop en een zap en een vos in zijn bed liggen… :think: )
iedereen bedankt voor het meedenken en verwijzen ( ik had wel gezocht naar spenen, maar kon het echt niet vinden gisteren!
en ik denk dat bijna 2 niet een raar moment is om de speen weg te doen… voor de twee zou het veel minder ellende geven is mij ooit verteld…
Bij de jongens zijn we er met een maand of 9 mee gestopt. Amy was er goed aan gewend en we konden toen ons bed uit voor de mannen.
Dus ik de boel ingepakt en ingenomen.
Twee zware nachten en nooit meer gehoord :thumbup: Ging wel makkelijker bij ze vond ik.
wij hebben bij Teun ook dat boek van Difrax gebruikt en dat werkte heel goed :thumbup: ben er echt tevreden over.
bij Stijn wordt het nu ook tijd (lees=al te laat) maar volgens mij zou dat boek bij hem niet zo werken. Hij is niet zo van de planning. Ik denk dat we hem zijn speen aan Sinterklaas gaan geven.
Elize was goed een jaar oud toen we stopten met de speen. gezegd dat ze geen speentje meer kreeg met slapen. na twee nachten( vol drama) was het voorbij. ze had/heeft wel een tut in bed en daar sabbelt ze soms op.
Hier gewoon cold turkey. Speen in de vuilnisbak laten gooien. Hoe meer je er mee bezig bent, hoe groter het wordt denk ik.
Hier iig met alledrie geen centje last gehad, niet gehuild, niks. En ze waren alledrie al wat …eeeehm…ouder :mrgreen: :oops:
Voor ons werkte dat dus goed.
Wij zijn ook zo, ineens gestopt! Papa vertelde Tycho dat hij de speen niet kon vinden… samen gezocht op zijn kamertje en beneden, maar nergens te vinden! Tycho is zo gaan slapen, na 5 min jengelen (maar dat deed ie ook vaak wel ff met speen) is hij in slaap gevallen. Paar dagen herhaald en Tycho is er helemaal vanaf! :thumbup:
ook een goed idee,gewoon weg maken die speen. alleen hebben we hier nog een baby MET speen, dus hij ‘leent’ (lees jat) er dan eens van S.ofie. Voorbereiden heeft nu wel effect lijkt het. Gisteren tegen zijn vriendje gezegt dat hij binnenkort zijn speen naar de spenenfee gaat sturen en begonnen in het voorleesboek.
Hij ziet er erg tegenop en is erg gehecht aan zijn normale ritme. voorbereiden werkt hier dus het beste.
ik heb zitten denken om S.ofie ook direct van de speen te halen, maar het is zo makkelijk tegen het ALLEs in de mond stoppen :oops: (ik blijf hier bezig met het uit haar mond vissen van haren, stofjes papier, blokjes, bankstellen, tafels, schoenen, hondenpoten etc etc etc :lol: )
we hebben de speen bij haar nu wel zoveel mogelijk beperkt tot het slapen, en moeten als ze ind e kamer is gewoon wat beter opletten.