Ik kreeg dit via een mailtje en het is precies hoe ik me de laatste tijd voel.
Ook hoor ik veel andere mensen vertellen dat ze zo moe zijn.
Ik vind dit wel een goed artikel om hier te plaatsen omdat er veel mensen zijn die niet weten dat je moe kunt worden door deze dingen.
Ik voel me de hele dag moe. Als ik ’s morgens opsta, lijkt het wel alsof ik helemaal niet geslapen heb. Ik sleep me door de dag en wil niets liever dan slapen. Hoe kom ik van die verschrikkelijke moeheid af?
Antwoord
Moeheid, een gebrek aan energie, slaapproblemen,… Tegenwoordig zijn er heel wat mensen die met deze klachten kampen.
Zelfs na een nachtrust van 8 uur of meer, zijn ze nog steeds enorm moe. Ze hebben een gebrek aan energie, creativiteit en kunnen amper functioneren. Maar wat is de oorzaak van deze moeheid?
Wel, het antwoord is heel wat ingewikkelder dan de vraag, want er zijn heel wat oorzaken van een gebrek aan energie en moeheid:
Uitdroging: wanneer je te weinig water drinkt, kunnen je spieren en lichaamsfuncties niet normaal functioneren. Uitdroging (of een begin daarvan) is waarschijnlijk de grootste oorzaak van je moeheid. Als je daarnaast moeite hebt om je te concentreren, moeilijk omgevingsgeluiden kan verdragen, vaak hoofdpijn hebt en een slecht humeur hebt, kan je maar beter water beginnen drinken. De kans is immers heel groot dat je lichaam onvoldoende vocht heeft.
Misschien lach je dit weg, maar geloof me: als je onverklaarbaar moe bent en je drinkt 1,5 liter water, zal je vlug merken dat je energiepeil omhoog gaat.
Chemische stoffen in voedingsmiddelen: je zal het met me eens zijn dat voedingsmiddelen niet meer zijn wat ze ooit geweest zijn. Vroeger kwamen voedingsmiddelen recht van het veld op het bord.
Tegenwoordig worden er ontzettend veel chemische stoffen toegevoegd aan je voeding: bewaarmiddelen, geur- en smaakstoffen, enz… Deze stoffen hebben allemaal aan invloed op je gezondheid en je energieniveau.
Het beste voorbeeld van schadelijke stoffen zijn toch wel de kunstmatige zoetstoffen. Aspartaam bijvoorbeeld, is zeer slecht voor je lever. Je lever heeft ontzettend veel moeite om deze stof te verwerken, waardoor je je moe en futloos voelt (daarnaast zorgt aspartaam voor depressies, maagproblemen, gasvorming,…).
Als je één zaak toepast van deze hele website, zou het het volgende moeten zijn: blijf ver weg van alle zoetjes en kunstmatige zoetstoffen! Als je toch koffie wil drinken met suiker in, kies dan voor een klein klontje (natuurlijke) rietsuiker.
Het gebruik van koffie en alcohol: deze producten drijven vocht af, waardoor je je moe gaat voelen. Koffie zorgt even voor een stijging van je energieniveau door de cafeïne maar al snel daarna voel je je weer moe. Waardoor je nog meer naar koffie snakt en je al vlug in een vicieuze cirkel terecht komt.
Een slechte nachtrust: een versleten matras of hoofdkussen kunnen ervoor zorgen dat je helemaal niet uitgeslapen wakker wordt. Ga daarom even langs bij een slaapcentrum en laat je adviseren.
Sommige mensen willen besparen op een goede matras, maar ik begrijp dit niet. Je bed is de plaats waar je het meeste van je tijd vertoeft, toch wordt het belang van een goede matras of hoofdkussen weggelachen.
Te weinig beweging: hoe minder actief je bent, hoe minder fit en energiek je je voelt. Beweging maakt energie en stoffen in je hersenen vrij. Deze stoffen doen je meteen goed voelen.
Als je je moe en futloos voelt, trek onmiddellijk je schoenen aan en ga een half uurtje wandelen. Je merkt al vlug dat je meer energie krijgt en de moeheid ebt weg.
Sommige mensen geloven dit niet. Jij misschien ook niet.
Daarom daag ik je uit: de volgende keer als je je moe voelt, ga iets actief doen. Onmiddellijk. Zonder nadenken. Trek je schoenen aan en ga voor een wandeling. Als je terug thuis komt, is je energieniveau enorm gestegen. Geloof me maar.
Overgewicht: als je last hebt van overgewicht, voel je je al snel moe en futloos. Je hebt nergens zin in. Bewegen gaat misschien al moeilijker, waardoor het nog moeilijker wordt om de cirkel te doorbreken.
Begin daarom met gewoon rustig wandelen. Als je dit dagelijks doet (in combinatie met de richtlijnen in de gids op http://www.vermageren.com), merk je al snel dat je gewicht afneemt en je energieniveau stijgt.
Blijf niet langer in je cirkel zitten, maar neem meteen actie! Er is nog nooit iemand geweest die niet kan vermageren indien hij/zij het echt wil. Iedereen kan vermageren en zijn energieniveau opkrikken.
Moeheid kan verschillende oorzaken hebben. Maar denk er aan: hoe meer je slaapt, hoe meer moe je wordt. Dit klinkt gek, maar het is wel de waarheid. De beste remedie tegen moeheid is om je vochtbalans te regelen (water drinken) en actief worden. Indien je overgewicht hebt, raad ik je aan om zo snel mogelijk actie te ondernemen! Je hebt maar één lichaam, draag er zorg voor.
vermageren.com is trouwens een site die verteld waarom diëten slecht is en hoe je anders kunt afvallen.
Dat geloof ik ook echt he… Dat wanneer je moe bent, en actief moet gaan doen. ( dan sleep ik me naar de stofszuiger ofzo :mrgreen: ) Ff rondje huishouden en wandelen met de kids en ik kan er weer even tegenaan.
Dat van het vocht ga ik eens proberen. Want ik heb er erg last van, de vermoeidheid. Maar ik geef BV en het zal idd wel voorkunnen komen dat ik niet genoeg drink… :think:
IIG thanks… ik ga het proberen…
Ik heb dat ook al vaker gemerkt dat ik na een flink stuk wandelen opeens zin heb nog veel meer te doen bijv. dweilen enzo :eh:
Drinken doe ik veels te weinig en fruit eet ik bijna niet :roll:
En veels te veel chocolade :oops:
Meer bewegen moet ik ook!!
Niet gezond eten word je ook futloos van dus genoeg voor mij om aan te werken :oops
Ik eet zo op zich wel gezond aardappels,vlees en veel groente.
Als ik te weinig water drink, krijg ik ook vaak hoofdpijn, dus er zit zeker een kern van waarheid in.
Ik wil nu ook weer wat kilo´s kwijt (nog steeds zw.kilo´s’) en misschien werkt deze methode beter.
Ik had gehoopt dat ze op de site al echte voedingsmiddelen had genoemd die ‘goed’ voor je zijn, maar helaas.
Gaat iemand dat boek bestellen of heeft iemand dit boek al in huis?
Dat had ik dus ook :roll: ik dacht yes en goede site gevonden want ik denk ook zo over diëten :oops:
Moet je dus een boek kopen :roll:
Hier ook vaak heel moe en een erg slechte drinker.
Kom er soms eind van de dag achter dat ik nog maar 2 glaasjes drank op heb,…veels te weinig dus.
Heb sinds kort een kan water op het aanrecht staan en die moet leeg aanhet eind van de dag.
Lukt me niet altijd maar probeer het nu wel,…hopelijk werkt het een beetje bij mijn vermoeidheid
Ik heb het boek gekocht, tijdje geleden al, ben begonnen met het telezen, maar kreeg zo de indruk dat ik alles moest veranderen dat ik het maar weer opzij heb gelegd. (ik denk op zich een goed boek, maar niet voor mij) Dus als iemand interesse heeft…
@dromer wrote:
Ik heb het boek gekocht, tijdje geleden al, ben begonnen met het telezen, maar kreeg zo de indruk dat ik alles moest veranderen dat ik het maar weer opzij heb gelegd. (ik denk op zich een goed boek, maar niet voor mij) Dus als iemand interesse heeft…![]()
Kan je mij aangeven wat je in grote lijnen moest wijzigen.
Mag je nog wel gewoon brood eten ed? 's Avonds je normale prak, pasta, rijst etc?
Bij sommige dieeten moet je 's middags ook dingen warm maken etc. en aangezien ik 3 dagen per week werk, is dat helemaal niet haalbaar en ook 's morgens moet het niet zoveel rompslomp zijn.
Dus misschien heb ik wel interesse in het boek, maar wil eerst wat meer weten

Dat is het dus, het is geen dieet, maar het boek verteld je per hoofdstuk wat wel en niet verstandig is, het legt uit hoe je metabolisme werkt.
De hoofdstukken:
1 Waarom heeft enkel de mens overgewicht
2 Dieten werken niet
3hoe kan je veilig en permanent lichaamsvet verbranden
4 gezonde voeding en het effect op je lichaam
5 beweging en je metabolisme
6simpele richtlijnen om je metabolisme te verhogen
7 ook jou metabolisme word een super metabolisme
8 hoe blijf je op het juiste pad
extra bonus rapport 14 voedingsmiddelen die als basis voor je super metabolisme dienen
bonen,bosbessen,broccoli,havervlokken, sinaasappelen, pompoenen,zalm, soja,spinazie,thee,tomaten,kalkoen, walnoten,yoghurt.
In dit laatste hoofdstuk word per voedingsmiddel aagegeven wat er nou zou goed aan is, (ter bevordering van hart en bloedvaten, tegen kanker enz)
Als ik hem zo weer doorblader vind ik het toch wel weer een leuk boekje…
als je nog speciefieke vragen hebt, dan hoorik het wel…
groetjes Jolanda
Dus je kan wel gewoon je aan je 3 maaltijden houden?
De voedingsmiddelen die je noemt, vind ik over het algemeen allemaal lekker…
Hoeveel bladzijdes heeft het boek…heb nl. niet zoveel tijd om te lezen, vandaar…
Ga je het nu toch zelf weer proberen aan de hand van het boek of wil je het nog kwijt?
groetjes Miranda
Ik dacht al dat schept verwarring, maar nee, voor mij is het niet wat. Het boekje telt 251 bladzijden. Het geeft je inzicht in hoe het werkt, dus bv dat meerdere maaltijden op een dag beter zijn omdat je je stofwisseling dan bezig houd.
Maar ik ga nu weer weg, dus reageer of vanavond of morgen weer, moet weer werken… (mijn korte pauze van anderhalf uur zit er op, zucht…)
Ik ben inderdaad niet vooruit te branden als ik 8 uur of meer slaap. Met 7 uur slaap voel ik me een stuk fitter altijd!
Maar er staan goede tips tussen!
Hé zus, zulke boekjes kopen en mij niet vertellen… :naughty:
Mag ik het es doorbladeren?
dat klinkt toch helemaal niet gek, iets gaan ondernemen als je moe bent ipv te gaan slapen of hangen?
Ik merk het ook wel aan jongeren, de klacht dat ze zo moe zijn.
En maar cola-light drinken, slecht eten en weinig bewegen.
Meestal adviseer ik ze om te gaan sporten, desnoods alleen fietsen of met de hond te lopen als ze die hebben, gewoon actie. Die inspanning levert alleen maar energie op, betere energie dan zogenaamd bij te slapen.
Daar zit zeker wel wat in, in die tips.
Ik heb het zover laten komen dat ik burnout ben geraakt.
Ik ben bij de huisarts, fysiotherapeut, mesoloog, osteopaat en psycholoog geweest.
Ik kreeg vrijwel dezelfde tips. Veel water drinken, het liefst anderhalve liter per dag. Niet meer als 2 glaasjes light drank per dag. Ik drink nog maar heel weinig koffie, ben maar liefst 14 kilo afgevallen en ben gaan sporten. En echt waar. Ik voel me stukken beter als eerst.
Ben ik nu niet meer moe? Helaas wel, maar dat hoort er ook wel een beetje bij met twee kids van 1,5 en 3. Dat werd mij ook aangegeven. Moe zijn is heel normaal. Te moe zijn niet.
Wat ik trouwens ook een goede tip vond is regelmatig leven. Dus dag in dag uit dezelfde routine. Zelfde tijd op en zelfde tijd gaan slapen. Dat werkt niet alleen voor kids goed, maar voor ons volwassenen ook.
groetjes Judith
Dromer, welk bedrag had je in gedachte als je het wilt verkopen?
Judith, ben je enkel door te sporten en meer water te drinken afgevallen of heb je er ook een dieet bijgevolgd?
Nee, ik heb geen speciaal dieet gevolgd. Ben gewoon gezond en regelmatig gaan eten.
De meeste mensen eten zelfs te weinig. Ik moest zelfs meer gaan eten om af te vallen. Maar dan wel allemaal heel gezond natuurlijk.