hoe kom ik er weer vanaf? :-/

1 jaar bv, dat leek me altijd een mooie tijd. Bij mijn zoon was het vanaf het begin elke dag weer spannend of we het vol zouden houden, uiteindelijk de 9 manden gered, maar toen was het klaar. Bij mijn dochter liep het gelukkig heel anders, en op de start na liep het allemaal echt heel gemakkelijk. En zo knipper je met je ogen en zit je alweer 15 maanden te voeden.



Ik merk alleen dat ik het de laatste tijd met een beetje tegenzin doe :shifty: misschien is het omdat ik eigenlijk een jaar wel mooi vind, en ik het neit echt zie zitten een ‘langvoedster’ te worden. Maar het speelt ook mee dat z nog steeds behoorlijk veel drinkt (vooral in de nachten duren de sessies eeuwen), en dat het niet meer echt gezellig is :? Ze draait al maanden mijn hoofd weg als ik haar voed, zodat ik haar niet kan aankijken. Dat maakt het niet echt intiem of zo :roll: en bijten vindt ze ook leuk. ik niet.



mijn masterplan was ooit om te blijven voeden tot onze volgende afrikareis (juli-aug). Daar nog kunnen voeden heeft heel wat voordelen (en mijn aanzien als goede moeder stijgt er ook door, want stoppen voor de 2 jaar, dat doen goede moeders niet, is de geldende opvatting daar). aansluitend daaraan ga ik 4 dagen zonder kids weg. Ik hoop dat dat er voor zorgt dat we cold turkey klaar zijn er mee, na 18 mnd dan. Maar ik word opeens een beetje zenuwachtig dat het misschien niet werkt met dat cold turkey, en hoe dan wel? Ik heb die borsten natuurlijk altijd bij me, heb geen man die het even van me kan overnemen zodat ze niet de hele tijd geconfronteerd wordt met al dat lekkers ( :angel: ), en er zijn heel wat momenten ingeslopen waarbij de borst een onderdeel van het ritueel is geworden (naar bed gaan, terug van werk, ontroostbare momenten, 's nachts wakker worden enz enz).



Ik ben even benieuwd hoe het bij anderen verliep met afbouwen op verzoek van de moeder (en dan bij beetje dezelfde leeftijd, afbouwen als een kind pak um beet 3 mnd is, is natuurlijk een heel ander verhaal).

ik ben gestopt toen mijn dochter ruim 10 mnd was.

is wel iets jonger.

ik ben dus ook zo ineens gestopt.

savonds heeeeel bewust de laatste bv, (veel fotos gemaakt).

en vanaf toen de fles.

ze heeft 2 dagen geen melk en fles aangeraakt,

Ik vond dit heel zwaar, maar volgehouden en uiteindelijk pakte ze de fles en ging het heel goed. moet ik er even bij zeggen dat Juul een flessenweigeraarster was en ik al die tijd dus live heb gevoed

Toen mijn dochter 1 werd ben ik gaan afbouwen van 4 dagvoedingen naar 2. 's Nachts kwam ze vaak ook nog voor voeding.



Ik heb eerst de 3e voeding gestopt. Hiervoor een tuitbeker drinken met een tussendoortje aangeboden. Na 2-3 weken ben ik met die 2e voeding gestopt. En weer wat in de plaats aangeboden.



Toen zaten we op een ochtend en avondvoeding. En begon ze 's nachts ineens door te slapen. (dat was wel fijn) Ze was toen 13 maanden ongeveer.



Twee weken geleden ben ik gestopt met de ochtendvoeding. Gewoon meteen naar beneden en ontbijten. Ging ook prima.



Nu krijgt ze alleen nog een avondvoeding. En heel sporadisch een nachtvoeding. Maar die avondvoeding stelt niet meer zoveel voor. Ze drinkt niet zolang meer. Laat snel los, is snel afgeleid. En gaat liever gek doen. Ik denk dat het niet meer een groot probleem zal zijn als ik daarmee stop. Maar ja, wanneer stop je die? Ik vind het lastig hoor. Ik ben niet zo goed in hoofdstukken afsluiten.



Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal.

Hier pas gestopt in mijn zwangerschap van de 2e. dochter was ruim 2,5

Maar ben vanaf anderhalf jaar denk ik. (miss eerder) al gaan voeden op mijn verzoek. Ik kon haar prima uitleggen dat ze voor het slapen gaan weer kreeg.

Was even lastig in het begin, maar als ik dan zei dat ze weer kreeg als ze ging slapen was het prima. Gaf haar dan gewoon wat anders e drinken. Voedde bij wakker worden en slapen gaan. En snachts, omdat ze zo nou eenmaal t snelst stil was :wink:

Toen ik helemaal wilde stoppen haalde ik de voeding voor het slapen er vanaf. Vertelde nadat ze weer mocht als ze wakker werd ochtends. Was toen ook al gestopt met snachts voeden.



Succes met afbouwen!

Nog geen ervaring, maar ik zou zelf wel heel graag wat minder voedingen willen geven, met name s nachts, dus ik houd dit topic in de gaten…

Amélie was vooral 's nachts ook veel aan het drinken.

Voor mijn gevoel sliep ze niet door omdat ze het zo gewent was om telkens een slokje te krijgen.

Op een gegeven moment ben ik de ‘belangrijke’ momenten gaan overslaan.

Dus voor het slapen gaan nog wel een slokje, maar als ze 's nachts wakker werd alleen maar troosten en géén borstvoeding.

Eerst werd ze erg boos, maar na een paar nachten accepteerde ze het, en ookal sliep ze nog steeds niet door, ze kreeg geen voeding meer.

Toen de overdag voedingen afgebouwd door haar ander drinken aan te bieden, en dus ook echt consequent zijn!!!



Daarna de ochtendvoeding overgeslagen door gewoon meteen maar op te staan (en dus niet in de verleiding te komen) en aan de dag beginnen.

De avondvoeding vond ik het lastigste…dat is zo lekker knus en slaperig, maar die was echt super makkelijk.

Gewoon het normale ‘ritueel’ volgen en doen alsof er niets veranderd is 8)



Het is niet je vraag, maar ik zou het nog even volhouden tot Afrika voorbij is…het is wel heel erg makkelijk natuurlijk. Ook in het vliegtuig!

Oh ja, en voor de duidelijkheid;



Het is dus niet met zekerheid te zeggen dat je kindje dan door gaat slapen, want Amélie heeft tot ze naar school ging geen 1 nacht doorgeslapen… 8) …of wilde je dat niet horen :wink:

@rhode wrote:

Oh ja, en voor de duidelijkheid;



Het is dus niet met zekerheid te zeggen dat je kindje dan door gaat slapen, want Amélie heeft tot ze naar school ging geen 1 nacht doorgeslapen… 8) …of wilde je dat niet horen :wink:




ik ga er ook niet vanuit dat geen bv meer de sleutel tot het doorslapen is. Ik denk zelfs dat het een stuk ellendiger wordt zonder 8)

ik hoop/verwacht eerder dat de sleutel tot het doorslapen in de hoek van de buisjes zit die ze wslk binnenkort krijgt.en ook als dat het niet blijkt te zijn, zal ik proberen niet teleurgesteld te zijn 8)



en tot afrika ga ik denk ik wel gewoon doen hoor. ik had alleen altijd bedacht: daarna vier dagen zonder mama en dan is het hoop ik gewoon klaar. Maar daar word ik ineens beetje zenuwachtig van. En waar ik tijd geleden dacht: dan zien we dan wel weer, gaan we nog even door, enz, denk ik nu: nee, ik wil wel echt dat het dan over is.



Dus ik zoek eigenlijk succesverhalen voor de cold turkey methode.



(ooooh wat klinkt het alsof ik liefdeloos over bv praat, helemaal niet de bedoeling. Heb het met vele plezier en liefde gedaan, maar ik voel gewoon dat het een beetje klaar is. Voor mij dan. Zoë denkt daar dus heel anders over)

Fiep, ik ken maar één cold turkey verhaal en dat wil je niet horen. :wink:

Maar eh, de niet zo succesvolle elementen daarin waren: moeder was de hele dag bij de kleine man (maand of 15 denk ik dat ie was), dus ja, geef dan maar eens een fles als kind zo graag de borst wil en achteraf een vader die zei: ach geef hem gewoon weer de borst, hij wil zo graag.

Zij kon dus zo weer doorvoeden na die paar dagen weg…

@mereltje85 wrote:

Fiep, ik ken maar één cold turkey verhaal en dat wil je niet horen. :wink:

Maar eh, de niet zo succesvolle elementen daarin waren: moeder was de hele dag bij de kleine man (maand of 15 denk ik dat ie was), dus ja, geef dan maar eens een fles als kind zo graag de borst wil en achteraf een vader die zei: ach geef hem gewoon weer de borst, hij wil zo graag.

Zij kon dus zo weer doorvoeden na die paar dagen weg…


maar ze is dus wel paar dagen weggeweest? Of is ze cold turkey gestopt terwijl ze gewoon thuis was?

En die man, die heb ik dan niet, maar ik weet 100% zeker dat mijn zoon die tekst heel vaak gaat roepen. Dat roept ie nu ook al de hele dag.

Wat een herkenbaar verhaal :slight_smile:



Ik wil vooral van de nachtvoedingen af, maar Meneer Milan (ja, met hoofdletter) heeft sinds afgelopen week bedacht dat hij nu zelf kan bepalen wanneer hij een fles pap krijgt, wat zo ongeveer de hele dag door is, en nu ook al twee nachten achter elkaar, dat hij bij de slaapkamer deur de boel bij elkaar staat te krijsen en de borst pertinent weigert, dat is dus ook niet de bedoeling. Hub heeft hem gisteren gegeven en vannacht wilde hij het weer doen, maar heb gezegd dat hij dan voortaan elke nacht met Milan en zijn flesje zit, want ik weiger en na 10 minuten koos Milan toch maar eieren voor zijn geld en kwam weer aan de borst bij mama.



Weet dus ook nog niet hoe we het gaan doen, dat hij bij ons bed ligt helpt ook niet echt :?



En denken ze in Oeganda dat borstvoeden tot 2 jaar de norm is. Hier absoluut niet, wel voor hen zelf, maar een blanke, die geven toch de fles, want dat is beter en kost geld, enzovoort, enzovoort. Ik ben benieuwd wat voor reacties je daar krijgt :slight_smile:

@fiep klophout wrote:

@mereltje85 wrote:
Fiep, ik ken maar één cold turkey verhaal en dat wil je niet horen. :wink:

Maar eh, de niet zo succesvolle elementen daarin waren: moeder was de hele dag bij de kleine man (maand of 15 denk ik dat ie was), dus ja, geef dan maar eens een fles als kind zo graag de borst wil en achteraf een vader die zei: ach geef hem gewoon weer de borst, hij wil zo graag.

Zij kon dus zo weer doorvoeden na die paar dagen weg…


maar ze is dus wel paar dagen weggeweest? Of is ze cold turkey gestopt terwijl ze gewoon thuis was?

En die man, die heb ik dan niet, maar ik weet 100% zeker dat mijn zoon die tekst heel vaak gaat roepen. Dat roept ie nu ook al de hele dag.




Ja, ze is wel weggegaan (ze ging de nijmeegse lopen). Haar moeder zat thuis met een huilend kind en zij liep rond met een nat shirt. Dus tja…

met dat natte shirt zal het hier wel meevallen> Tot nu toe begin ik pas iets te voelen als ik rond de 20 uur niet voed :shock: Ik zal wel een kolfje mee nemen tzt, maar goed dat is allemaal nog ver weg.





GG, toen ik voor het eerst met n terug ging naar oeganda, was hij net zes maanden en had ik week vantevoren op groot aandringen van huisarts (hij viel al weken af, na eerst heel lang bijna niet te zijn gegroeid) 2 flessen geintroduceerd, naast mijn bv. Nou, dat vonden ze echt helemaal niks, dat ik dat gaf (terwijl ik dus ook nog een groot deel bv gaf).

Het gevoel dat kv misschien wel veel beter is omdat dat voor rijke afrikanen en blanken is, ken ik ook wel, maar de familie van b denkt daar duidelijk anders over. :thumbup: (behalve dat ze zo heel stellig en veroordelend dat kunnen meedelen :thumbdown: terwijl ik die eerste fles echt met tranen in mijn ogen heb gegeven aan hem :? )

@fiep klophout wrote:

GG, toen ik voor het eerst met n terug ging naar oeganda, was hij net zes maanden en had ik week vantevoren op groot aandringen van huisarts (hij viel al weken af, na eerst heel lang bijna niet te zijn gegroeid) 2 flessen geintroduceerd, naast mijn bv. Nou, dat vonden ze echt helemaal niks, dat ik dat gaf (terwijl ik dus ook nog een groot deel bv gaf).

Het gevoel dat kv misschien wel veel beter is omdat dat voor rijke afrikanen en blanken is, ken ik ook wel, maar de familie van b denkt daar duidelijk anders over. :thumbup: (behalve dat ze zo heel stellig en veroordelend dat kunnen meedelen :thumbdown: terwijl ik die eerste fles echt met tranen in mijn ogen heb gegeven aan hem :? )




Fijn dat ze daar wel beter over bv denken!! :thumbup: Jammer dat ze dat dan weer minder meedelen :thumbdown:



Ik woon hier in de grote stad, dus je hebt hier meer ‘middenklasse’ Afrikanen, die fv echt bijna heilig vinden. En het is hier zo duur… :? Geef je geld beter uit aan andere dingen, maar ja, dat is mijn mening :slight_smile:



Wanneer mag je weer naar het warme continent afreizen? Ik mag waarschijnlijk in augustus naar het koude continent in de warme periode afreizen :mrgreen:

@GhanaGirl wrote:

@fiep klophout wrote:
GG, toen ik voor het eerst met n terug ging naar oeganda, was hij net zes maanden en had ik week vantevoren op groot aandringen van huisarts (hij viel al weken af, na eerst heel lang bijna niet te zijn gegroeid) 2 flessen geintroduceerd, naast mijn bv. Nou, dat vonden ze echt helemaal niks, dat ik dat gaf (terwijl ik dus ook nog een groot deel bv gaf).

Het gevoel dat kv misschien wel veel beter is omdat dat voor rijke afrikanen en blanken is, ken ik ook wel, maar de familie van b denkt daar duidelijk anders over. :thumbup: (behalve dat ze zo heel stellig en veroordelend dat kunnen meedelen :thumbdown: terwijl ik die eerste fles echt met tranen in mijn ogen heb gegeven aan hem :? )




Fijn dat ze daar wel beter over bv denken!! :thumbup: Jammer dat ze dat dan weer minder meedelen :thumbdown:



Ik woon hier in de grote stad, dus je hebt hier meer ‘middenklasse’ Afrikanen, die fv echt bijna heilig vinden. En het is hier zo duur… :? Geef je geld beter uit aan andere dingen, maar ja, dat is mijn mening :slight_smile:



Wanneer mag je weer naar het warme continent afreizen? Ik mag waarschijnlijk in augustus naar het koude continent in de warme periode afreizen :mrgreen:


dan wisselen we elkaar mooi af :mrgreen: moet toch wel altijd een van de mama-afrika’s van kok in afrika zijn natuurlijk :smiley:





hmmm, dan kan ik dus wel niet meedoen met de laat-gg-wat-doekjes-voelen-meet…

Ik blijf waarschijnlijk 4 weken, dus misschien zijn er nog wel meet mogelijkheden of blijf je heel lang in Afrika? Een laat-GG-veel-doeken-voelen-dag is natuurlijk wel erg fijn.



Maar goed, we zitten hier in de bv sectie van het forum, dus bv praat is hier meer gepast :lol:



Trusten :-* :-*

Is het ook een optie om in ieder geval haar die nachtvoedingen af te leren en verder nog door te voeden tot je naar Oeganda gaat?



Die nachtvoedingen waren bij Saar destijds ook op een gegeven moment meer luxe en gewenning dan dat ze ze echt nodig had. Eigenlijk wat Rhode ook zegt een blz eerder.