Mijn dochter krijgt borstvoeding, en ik voed op verzoek. Nu moet ze straks natuurlijk ook uit een beker kunnen drinken. Vanaf wanneer hebben jullie je kindje drinken uit een beker aangeboden? Vanaf 6 maanden al? Was dat wat dikker drinken of gewoon vloeibaar? Hoe geven jullie het anders? Met een tuitbeker?
Wat een vragen?
Ps: Ik ben nu moet voedsel aanbieden gestart op de rapley methode.
Ik zou denk ik overstappen of naar een normale beker, of naar een tuitbeker.
De motoriek met een rietjes beker word onderbroken met het happen er van, en het achter over gaan van het hoofdje, zo vertelde de CB mij.
Ik ben dus begonnen met tuit, en met gewone beker.
gewoon beginnen als je kindje naar jouw glas begint te grijpen als je wat drinkt wanneer hij/zij op schoot zit. Arielle doet dat nog maar pas. Als er wat in zit wat zij ook mag hebben zoals vruchtensap, dan zet ik het glas tegen haar onderlip en hel ik het ietsje, ze slurpt het er dan zo uit. Heb d´r ook een tuitbeker gegeven, maar daar wordt ze boos van. Heb het idee dat ze het hard plastic tuitje niet lekker vindt ofzo… :roll:
Vanaf 6 maanden moeten ze nog niets. Zoals mijn kinderarts zei: in het volledige eerste jaar is een kind een zuigeling en moet het precies dát doen; zuigen! bij voorkeur melk, kv of bv. Alle bijvoeding is voor erbij! ook het drinken.
@blue_fairy wrote:
gewoon beginnen als je kindje naar jouw glas begint te grijpen als je wat drinkt wanneer hij/zij op schoot zit. Arielle doet dat nog maar pas. Als er wat in zit wat zij ook mag hebben zoals vruchtensap, dan zet ik het glas tegen haar onderlip en hel ik het ietsje, ze slurpt het er dan zo uit. Heb d´r ook een tuitbeker gegeven, maar daar wordt ze boos van. Heb het idee dat ze het hard plastic tuitje niet lekker vindt ofzo… :roll:
Vanaf 6 maanden moeten ze nog niets. Zoals mijn kinderarts zei: in het volledige eerste jaar is een kind een zuigeling en moet het precies dát doen; zuigen! bij voorkeur melk, kv of bv. Alle bijvoeding is voor erbij! ook het drinken.
Dat ze naar onze glas grijpt doet ze idd ook al een poos,ik had dus ook wel het idee dat ze uit een beker kan drinken, met hulp natuurlijk maar was bang dat als ik bv afgekolfde melk zou geven dit te dun zou zijn en ze zich zou verslikken. Maar dat valt dan wel mee begrijp ik. Dan ga ik het zeker met een beker proberen.
En idd ik had ook begrepen dat bijvoeding echt voor erbij is.
Bedankt beide voor de antwoorden.
Bij bv en rapley is het toch zo dat ze ip nog niks anders drinken dan de bv…Dus ik zou het iets anders laten drinken nog even niet doen…
@marjolein98 wrote:
Bij bv en rapley is het toch zo dat ze ip nog niks anders drinken dan de bv…Dus ik zou het iets anders laten drinken nog even niet doen…
Ja zo heb ik het ook begrepen ja. Maar ik wil ze toch wel leren om op een andere manier te drinken. Ik denk dat ik gewoon wat afkolf en ze dan af en toe wat geef met een bekertje. En ze kan het anders ook oefenen bij de oma’s. Dat zij wat water of wat thee geven. Volgens mij is het punt dat anders de bv terug loopt. En zolang ik kolf kan het geen kwaad lijkt me.
Das waar! Alleen ik weet niet of het slim is om juist bv via een bekertje te geven. Dit dan ivm verwarring…van jouw melk uit een bekertje :think:
Dan zou ik idd eerder kiezen voor af en toe een slokje water. Maar nog geen hele bekers drinken voor dr neus zetten
@marjolein98 wrote:
Das waar! Alleen ik weet niet of het slim is om juist bv via een bekertje te geven. Dit dan ivm verwarring…van jouw melk uit een bekertje :think:
Dan zou ik idd eerder kiezen voor af en toe een slokje water. Maar nog geen hele bekers drinken voor dr neus zetten
Dat is ook wel zo ja. Maar zou dat nog steeds kunnen na een half jaar?
Ach anders kijk ik we hoe het gaat en zet idd geen volle bekers voor dr neer. Het gaat mij erom dat ze ook op een andere manier leert drinken.
Ik heb geen idee…kwestie van uitproberen denk ik… Je merkt het gauw genoeg als ze dan de borst niet meer wil pakken. En als dat zo is dan niet meer doen
Onze dochter pakte de fles niet bij mij (ik rook waarschijnlijk naar bv) dus afgekolfde melk kreeg ze uit een ‘gewone’ beker. Ik had zo’n difrax beker met een opstaand randje en een hap uit de bovenkant zodat je het makkelijk ziet. Ze krijgt dus al sinds ze een half jaar is drinken hieruit. Ivm reflux moest ik het indikken met johannesbroodpitmeel waardoor het bij ons dus sowieso dikker is dan gewone melk. Wellicht kun je het daarmee indikken of anders als bijvoeding met iets van yoghurt beginnen? Das ook lekker dik en drinkt wat makkelijker. Bij een tuitbeker vind ik dat ze teveel lucht naar binnen zuigt en daar gaat onze meid van spugen. Je kan proberen wat je zelf het makkelijkst vind, een tuitbeker moet je weer afleren en gewone niet. Maar tuitbeker drinken ze sneller alleen en is makkelijker mee te nemen.
Eigenlijk dronk onze dochter vanaf dag 1 al uit een ‘beker’. Ivm bloedsuiker moest ze na de bevalling bijgevoed worden en ze pakte mn borst niet goed dus kreeg kv en zodra ik genoeg had afgekolfde melk uit een cupje. Dit was ook gewoon dunne melk. Dit likte ze naar binnen :inlove: Maar goed, je kan dus met 6 maanden best met een bekertje beginnen.
@Sweet-Love wrote:
De motoriek met een rietjes beker word onderbroken met het happen er van, en het achter over gaan van het hoofdje, zo vertelde de CB mij.
Dit snap ik niet zo goed…leg eens uit?
Zowel bij Rhodé als bij Amélie ben ik met een gewone beker begonnen zodra ze zelf konden zitten, en dus ook aan tafel gingen ‘mee-eten’.
Tijdens het eten dus een gewone (difrax oefen) beker, en tussendoor een rietjesbeker.
Het is even klungelen met de rietjesbeker, maar zodra ze het door hebben is het super handig!
Ik ben juist helemaal niet voor een (harde) tuitbeker omdat ze hem helemaal achterover moeten houden…leg dan nog maar eens uit dat je een beker met beleid omhoog moet brengen zodat het niet over je heen klotst :mrgreen:
ik ben logopedist
Zodra kindjes goed rechtop kunnen zitten, kun je starten met het drinken uit een gewone beker. De difrax oefenbeker is heel geschikt, maar uiteindelijk moet je kindje natuurlijk uit elke beker kunnen drinken.
Je kunt starten met wat dikkere dranken, om het doseren te oefenen.
Een tuitbeker en rietjesbeker kun je beide naast de gewone beker gebruiken, gewoon voor het gemak (onderweg) en om je kindje zelf te laten drinken.
Ik heb voor Jara een difrax beker en een tuitbeker van de hem@, bij deze beker zit de tuit niet op de beker ‘geschroefd’ waardoor je em als gewone beker kunt gebruiken en halfverwege alsnog de tuit erop of eraf kunt halen zonder dat je het drinken hoeft over te gieten :thumbup: .
Persoonlijk ben ik niet weg van die anti-leksystemen (oke voor onderweg zou kunnen), hiermee leert je kindje niet doseren (slokje nemen en beker van je mond halen) tis hiermee vaak: beker omhoog en ‘lurken’ :oops: …ondertussen wordt er met de beker geschudt en ondrsteboven gehouden…dat kan tenslotte allemaal… :roll:
6 maanden blijf ik vrij vroeg vinden voor een gewone beker hoor… Elise dronk met een jaar goed uit een gewone beker en dat vonden mensen in mijn omgeving ( vrienden, opa’s/oma’s, kdv) al vrij netjes en snel… Ze is wel met ongeveer 8-9 maanden begonnen met oefenen… In badje met koud water, kon ze lekker knoeien ook, en aan tafel met diksap, maar Elise kreeg dan ook geen BV en we voedden met aan de hand van rapley. We hebben tussen de 6-9 maanden ook een tuitbeker gehanteerd, We hebben 1 avent fles omgebouwd met tuitje en daaruit kreeg ze ook diksap. Dit heeft ze dus nooit uit een fles oid gehad.
We hebben ook een tijdje een rietjesbeker gebruikt, maar inderdaad is het zo dat je die niet achterover hoeft te gooien, dus dat leverde hier en daar wel wat verwarring op.
het is denk ik gewoon uitproberen, maar als je het echt wilt doen om te oefenen met beker, zou ik gewoon een difrax beker halen idd, die hadden wij ook en was super. Met uitsparing, kon niet zo heel veel naast gaan ook :eh: Zou niet beginnen aan een tuitbeker aangezien het niet gaat om drinken te geven, maar meer om het oefenen. klein laagje in beker en kijken hoe het gaat…
succes ermee!
groetjes,
Louise