Hoe kinderen vermaken tijdens lange reis?

We hebben onze vakantie geboekt!

Voor het eerst gaan we een behoorlijk eind rijden, namelijk richting drielandenpunt Duitsland-Oostenrijk-Tsjechië.

En dat vind ik toch best wel spannend.

We mogen na 14.00u op de camping. We zijn van plan om toch wel ergens in de nacht te gaan rijden. Hopelijk slapen de kinderen de eerste paar uur dan nog een beetje in de auto (iemand ervaring hiermee, slapen ze dan nog wel verder of beginnen we meteen chagrijnig?)

En dan…onderweg. We willen een dvd-speler voor in de auto aanschaffen. De jongens in ieder geval kúnnen urenlang tv kijken. Dus hopelijk werken ze dan ook een beetje mee, haha.

Wie heeft tips voor nog andere leuke dingen voor in de auto?

Totaal is het 8,5 uur rijden zonder tussenstops, dus ik reken op minimaal 10u onderweg zijn.

koop wat simpele nieuwe speeltjes en boekjes

neem drinken en lekkers mee

een dvd speler is ook handig !!

wat kids muziek om zo nu en dan af te spelen in de auto

auto bingo is hier altijd een hit !!

verder zal ik nog ff denken

oja en makkelijke kleren aan bv pyjama of zo met sokken geen schoentjes en wat dekens en lievelings-- knuffel

Ik had cadeautjes meegenomen om onderweg uit te kunnen pakken. Dus als we ergens een grens overgingen: cadeautje. Bij de eerste stop: cadeautje. En dan wel bruikbare dingen, zoals een mini-kleurboekje met een paar stiften of zo’n magisch tekenbordje of wat lekkers. Ik heb ze ermee stil kunnen houden. Wel in combinatie met de DVD-speler. :thumbup:

Mijn man gaat al sinds kinderjaren naar het noordoosten van Spanje en ik ben nu ook al een paar meegeweest. Meestal rijden we dan de nacht door vanaf ongeveer 20.00 uur tot 10.00 uur, inclusief pauzes.

Vorig jaar was Pete 3,5 jaar en Luc en Stan bijna 2,5 jaar.

Pete en Stan vielen vrij snel in slaap, maar Luc is nog zeker 2 uur wakker geweest, die vond het al leuk om gewoon naar buiten te kijken.

De hele avond en nacht hebben we gewoon doorgereden, alleen even stoppen voor een plaspauze of tanken. Bij een tankstation werden de kids vaak wel even wakker vanwege de lichtjes en drukte, maar sliepen snel weer als we eenmaal gingen rijden.

Rond 07.00 werden ze wakker en had ik voor allemaal een plakje ontbijtkoek. We wilden niet al gelijk ontbijten, omdat het anders nog een lange rit was naar de camping.

Na een uur werden ze wat onrustig en gingen we even stoppen om onze benen te strekken en wat eten en wat drinken.

Daarna was het nog ongeveer 2 uur rijden en hebben we ze beziggehouden met leesboekjes, 'ik zie, ik zie wat jij niet zie (bv een oranje auto, een tractor) en gewoon muziek luisteren.

We hebben gelukkig weinig uren dat ze wakker zijn, want meestal worden ze na een 2 uur zitten toch wel onrustig. Vandaar dat wij de nacht meestal doorrijden. Nu hebben we geluk dat we naar dezelfde camping gaan als mijn schoonouders en ze daar dan een paar uur kunnen spelen als wij even bijslapen.

wij hadden heel veel kleine kadootjes gekocht en ingepakt ( kleursetjes, miniluchtbed voor daar , zakje snoep enz enz )

om t uur of 2 uur kregen ze dan een kadootje. Dat brak even de tijd.

werkte super hier !!!

Het nadeel van 's nachts rijden vind ik dat ALS de kinderen slapen in de auto ( Emma en Stan dus niet :twisted: ) dan zijn de kids de volgende morgen vol energie en wil jij het liefst gaan slapen na een nacht doorreizen.

@Elka wrote:

Het nadeel van 's nachts rijden vind ik dat ALS de kinderen slapen in de auto ( Emma en Stan dus niet :twisted: ) dan zijn de kids de volgende morgen vol energie en wil jij het liefst gaan slapen na een nacht doorreizen.

Ja, daar ben ik ook wel bang voor. Maar goed, me moeten dan ook nog een tent opzetten eerst, haha.

Dat wordt gewoon de eerste avond op de camping met z’n allen op tijd naar bed denk ik.

Cadeautjes is ook een goede tip.

Ik lees ook mee. Wij gaan van de zomer naar het Gardameer.

DVD-speler voor in de auto willen we idd ook aanschaffen. Hier ook het idee om eind van de middag, 's nachts te gaan rijden. Het idee van kleine cadeautjes vind ik een leuk idee.

Tegen de tijd dat we op vakantie gaan is Lars bijna 4 en Elin 1,5 jaar. Ben erg benieuwd of het gaat bevallen.

Ik lees mee. Wij gaan ook voor het eerst een lang stuk rijden met Noortje. Met L deden we dit voor het eerst toen hij 4 was en konden we het goed uitleggen enzo, maar nu met Noortje die erg van gillen houdt. Ik ben benieuwd.

DVD gaat sowieso mee en verder weet ik het niet.

toen d 2 werd zijn we naar usa gegaan … van deur tot deur 24 uur inclusief tijdverschil … een hele onderneming … eerst 1,5 uur in de auto dan op het vliegveld dan in het eerste vliegtuig dan overstappen in het 2de vliegtuig en daarna nog 2 uur in de auto…

ik heb even fotos terug gekeken wat ik in zijn speelgoed koffer had gestopt… we hadden stickers die je op het raam kunt pakken maar ook in een boekje en steeds weer opnieuw (heb ik laats nog gezien in de zeeman )

magisch tekenbord

we deelden een Nintendo DS

Dvd speler

Kleine diertjes

Boekje

Wat lekkers

dekentje

een paar autos en een vliegtuigje natuurlijk

kleurboekje met potloden

een bal om op het vliegveld te kunnen voetballen (wel een klein geval iets groter als een tennisbal ) dus misschien iets voor de stops

een knuffeltje en speen

leuke nieuwe beker (antilek)

en de meeste dingen hebben we nieuw gekocht voor we weg gingen en ingepakt zodat we de hele reis steeds iets konden laten uitpakken en dan was hij weer ff zoet !!

en natuurlijk heeft hij ook wel een aantal uur liggen slapen

(dit was zo wat ik nog op fotos terug kon zien)

Wij doen hier idd ook aan cadeautjes en dat werkt goed, idd de bruikbare dingen zoals stift met kleurboek enz.

Verder ook een dvd speler, heeeeel blij mee.

Wij rijden dus niet meer snachts want de oudste vind het veel te leuk om op te blijven, en kan dat heeeeeeel lang vol houden. Dan hebben wij een erg chagerijnig meisje in de auto en dat in combi met de vouwwagen opzetten is niet een goede keuze hier :mrgreen:

Ik weet niet wanneer jullie gaan rijden, welke dag e.d., als het een ‘zwarte’ dag is, dan zal zelfs 's nachts rijden niet veel uithalen.

De afstand klinkt niet ver, vorig jaar hadden wij ons eerste hotel bij de grens Oostenrijk/Duitsland en zijn in de ochtend om 06:30 uur a 07:00 uur vertrokken. Waren er in de middag rond 16:00 uur,maar volgens mij gaan jullie nog een stukje verder. Dit was pakweg 600 a 700 km. rijden.

Wij reden op een maandag en hadden onderweg genoeg stops, zo rond de 1,5 a 2 uur rijden steeds korte stops voor benen strekken, WC en drankje/hapje (bij grote rastplatzen). Hapje drankje hadden we vaak bij de auto al of haalden we snel binnen en aten buiten bij de auto op. Redelijk korte stops dus. Liever vaker kort stoppen langs de weg,dan een half uur ergens binnen zitten. Meestal zit er nog een speeltuintje bij voor de jongens of een plekje even te rennen.

In de auto hebben de heren beide een tasje met speelgoed bij zich en een Gameboy. Geen DVD e.d. Daar komen ze een heel eind mee. Onderweg als ze ietwat lastig werden deden we een puntenspel (en om gameboytijd te verdienen anders gaan ze achter elkaar door). Een punt voor elke keer dat ze een bepaald voorwerp zagen (bijv. kerktoren, MC Donalds, Burger King, gele auto, NL kentekens, andere opvallende dingen ect.ect.). Bij bijv. 20 punten kregen ze weer gameboy tijd. Stoppen bij een Burger Kind met speeltuin wil ook wel helpen.

Heel af en toe een klein speeltje halen uit zo’n ballen automaat,maar verder zijn de heren hier best ‘geoefende’ langrijders.

Nu reden wij op een maandag en eind augustus (vakantie viel laat vorig jaar). Redelijk rustig dus.

Dit jaar geen we midden in de drukte (bouwvak),maar weer op maandag. Eerste hotel is eveneens bij de grens Oostenrijk,maar gaan toch proberen als mijn man de zondag vrij is, alvast zondagmiddag net over de grens van Duitsland te komen en alvast een hotel te nemen (extra). In ieder geval NL uit zijn.

Ik weet natuurlijk niet hoe jullie alles gepland hebben,maar mocht er ruimte zijn voor een hotelletje onderweg, zou ik dat zeker aanraden.

Wij reizen al 2 jaar (resp. 1400 km en 1300 km),maar beide keren met zowel heen als terug 2 hotels (10 dagen vakantie + 4 nachten hotel). De kids vinden het geweldig en zo zien we ook nog eens wat andere plaatsen. Gewoon in de ochtend na het ontbijt een paar uurtjes rijden en in de middag alweer heerlijk rennen en spelen in een hotel. Zijn nu al 2x heel relaxed en uitgerust aangekomen op de camping, vroeg genoeg om alvast boodschappen te halen e.d.

Het is misschien een luxe (al hoeft het niet duur te zijn),maar wij gaan vaak ook maar 10 dagen weg. Als je 2 of 3 weken hebt,dan past het vaak niet meer.

Voor de heren werkt het in ieder geval prima. Meteen bij aankomst energie om nog van alles te bekijken.

Dit jaar rijden we maar zo’n 1200 km. Heen met in ieder geval 1 hotel iets over de helft. ALS het een optie is, zou ik er toch over nadenken.

Vorig jaar hebben we wel 1x 1000 km (Denemarken) in 1 keer gedaan,maar konden in de middag om 15:00 uur gaan rijden en kwamen 's nachts om 15:00 uur aan (ik heb het eerste gedeelte zoveel mogelijk gereden en mijn man vanaf een uurtje of 8 in de avond de rest). Dat kan helaas alleen als er op dat moment al iemand op de locatie is om je op dat soort tijden binnen te laten (mijn broertje en ouders), anders hadden we het echt niet gedaan.

@mandy_d. wrote:

Ik weet niet wanneer jullie gaan rijden, welke dag e.d., als het een ‘zwarte’ dag is, dan zal zelfs 's nachts rijden niet veel uithalen.

Ik heb geen idee wanneer de zwarte dagen zijn (ik krijg het zo even ook niet gevonden), maar ik heb er expres voor gekozen om op een donderdag weg te gaan en op een maandag weer terug te reizen. Dat leek me wel veilig.

Het is voor ons zo'n 875 km rijden.
In principe had ik niet het idee om onderweg te overnachten. Maar daar zouden we natuurlijk nog naar kunnen kijken.

Dat puntenspel vind ik ook een leuk idee :thumbup: .

@Tamma wrote:

@mandy_d. wrote:

Ik heb geen idee wanneer de zwarte dagen zijn (ik krijg het zo even ook niet gevonden), maar ik heb er expres voor gekozen om op een donderdag weg te gaan en op een maandag weer terug te reizen. Dat leek me wel veilig.

Het is voor ons zo'n 875 km rijden.
In principe had ik niet het idee om onderweg te overnachten. Maar daar zouden we natuurlijk nog naar kunnen kijken.

Dat puntenspel vind ik ook een leuk idee :thumbup: .

Rijden op donderdag (en maandag terug) is al een heel stuk fijner,behalve dan het normale woon-werk verkeer wat je mogelijk treft,maar als je in de vakantieperiode van Duitsland gaat (meestal ook geheel augustus),dan valt dat ook wel mee.
Vind het lastig, 800 a 900 km. Het is te doen, zeker met zeer vroeg gaan rijden (en hopen dat de kinderen het eerste gedeelte alsnog slapen).
Wil je echt voor 14:00 uur aankomen,dan zal dat echt goed in de nacht zijn. Dan slapen ze vast wel.

Anders woensdag middag toch alvast uit NL zien te komen en begin/half Duitsland een hotel.

Wij gingen onderweg altijd picknicken als lunch/brunch, dat vond ik als kind een heel belevenis. Voor mij was de reis altijd al een onderdeel van de vakantie.

Wat ik zelf van vroeger kan herinneren is dat we ook vaak een lijst per kind hadden met allerlei dingen die je moest zoeken onderweg, waren we uren mee zoet :slight_smile:

Wij gingen altijd 's nachts rijden en dan rond 8 uur 's ochtends waren we wel in Frankrijk (daar gingen we meestal heen) en dan zochten we een bakker en haalden we stokbrood en gingen we lekker ontbijten met z’n allen. Dat hoorde er echt bij. Doordat we 's nachts reden, heb ik het nooit als een lange reis ervaren. We hadden puzzelboekjes, tekenboekjes, boeken en dat soort dingen mee. Dvd’s of gameboys ofzo hadden we nooit mee volgens mij.

Ik zou een dag eerder gaan rijden. Om een uur of 13.00 rustig aanrijden. Dan ben je rond etenstijd bij een overnachtingshotelletje halverwege ongeveer. Voor het slapen nog lekker een eindje wandelen ofzo. Dan naar bed en de volgende morgen na het ontbijt weer rustig aanrijden. Dat is een veel fijner en uitgeruster begin van de vakantie zowel voor jullie als voor de kinderen.

Leuk dat jullie geboekt hebben! Heb je A. toch zover gekregen om te gaan kamperen?? Applaus! Hahahaha.

Wij zijn 2 jaar geleden met de dames naar Tsjechie geweest. Wij dachten precies hetzelfde: halverwege de nacht gaan rijden. Nou, dat viel tegen. De dames vonden het zo spannend om op vakantie te gaan, dat ze klaarwakker waren. Toen ze eindelijk sliepen, waren we al zo’n tijd onderweg dat mijn man hoognodig moest plassen. Auto stil en ja, hoor de dames waren weer wakker :roll:

De terugweg beviel mij een stuk beter, toen zijn we begin van de middag gaan rijden. Om een uur of half vijf zijn we gestopt, warm gegeten en toen nog een poos doorgereden. Toen om half 8 gestopt, even tandenpoetsen, plas doen en pyama’s aan (bij de Duitse raststattes zijn vaak ruime babyverzorgingsruimtes of anders ruime invalide-wc’s voor zo’n aktie) Toen zijn ze lekker ingestopt gaan slapen. We waren om twaalf uur 's nachts thuis en konden ze zo hun bedje inschuiven. Moet wel zeggen dat dit een wintersportvakantie was en dus was het donker buiten. Hier vallen ze dan makkelijker in slaap dan bij het lange licht van hoogzomer.

We hebben toen halverwege 1 kadootje gedaan, zo’n magisch tekenbord. Groot succes.

Afgelopen zomer hadden we een velletje papier met zwart-wit tekeningen van voorwerpen die ze op en rond de snelweg zouden kunnen zien (koe, camper, vrachtwagen, berg etc) Als het voorwerp zagen, mochten ze het inkleuren. Grote hit.

Wij kiezen voor behoorlijk lange stops, zodat we rustig en uitgebreid kunnen eten. We hebben wat buitenspeelgoed binnen handbereik liggen. Tijdens de stop gaan we even flink bewegen (voetballen, wedstrijdjes rennen, touwtje springen etc) en gelukkig hebben de meeste raststattes mooie speeltuintjes.

DVD-speler vind ik een werelduitvinding. Ik wilde er eerst niet aan, maar vind het nu toch wel heel fijn. Een paar nieuwe DVD’s doet wonderen!

Hier doen wij ook aan wat langere stops. Een opblaasbal mee om uit te razen maar toch makkelijk op te bergen. Kadootjes doe ik ook, maar dan wel ‘handige’ die ik toch nodig heb onderweg. Dus een pakje drinken? Lekker ingepakt zodat het uitgepakt kan worden. :angel:

Met mijn ouders vroeger, vanaf dat ik een jaar of 5 was kreeg ik een routekaart van de ANWB. Daarop gaf mijn vader met een lekkere felle markeerstift de route aan. Zo kon ik meekijken en wist ik ook ongeveer hoe ver we al waren. Onderweg op vakantie een keer een ijsje als verrassing bij een tussenstop.

Fruit doe ik onderweg ‘luxe’ voor kindlief en snijd ik lekker voor en die krijgt hij met van die wegwerpvorkjes. Voor hem is dat dan echt een tractatie. Een doosje rozijntjes gaat ook relatief lang mee. Als ze die ontgroeit zijn (daar heb jij er geloof ik al 2 van :wink: ) dan zijn die schatkistjes van Red Band ook handig.

Autobingo kun je ook al zelf maken als je de route vooraf een beetje bekijkt en er mss zelfs foto’s van kunt vinden?

Dan natuurlijk de standaard dingen er ook bij als Blauwe Auto’s, of Rode Vrachtwagens. Bruggen tellen vind kindlief hier echt leuk en op de Duitse snelweg kom je die richting zuiden vaak ook al meer tegen.

de ANWB heeft ook speciaal boekje (als je lid bent gratis) voor kids en vakantie met allerlei tips erin.

Goedkope computerspelletjes zijn omdat ze nieuw zijn vaak ook erg leuk. Kindlief vind mijn DS ook briljant maar zelf zou ik het erg jammer vinden wanneer die dus stuk gaat. :oops: De komende tijd zijn er vast weer allerlei aanbiedingen van kleine handhelds met 100 spelletjes erop.

De DVD speler doet hier ook altijd goeie zaken, maar toch probeer ik die pas na een tijd rijden aan te zetten.

In de nacht wel of niet rijden is persoonlijk en hier wisselt het hoe wij het doen. Als manlief in de nacht (lees; zeer vroege ochtend) begint met rijden betekend dat iig voor hem dat hij ook heel vroeg naar bed gaat om eerst te slapen en dan wakker te worden om te gaan rijden. De auto staat dan al klaar en voor ons geldt dat we dan enkel de caravan hoeven aan te koppelen. Tussenstops zijn voor ons dus ook makkelijker te doen omdat vooral Duitsland erg veel campings kent die trekkersplekken bieden. Veelal buiten de ‘reguliere’ camping maar wel met als voordeel dat we ook voor opening van de receptie al mogen wegrijden en de caravan niet hoeven af te koppelen. Wij stoppen dan ook rond een uur of 17.00/17.30 om de caravan aan de stroom te leggen en daarna door te gaan om een hapje te eten. Ons bedje hebben we al bij het wegrijden opgemaakt dus dat staat ook al klaar. Een hotel/motel is voor het kamperen met tent echt een goed alternatief! Ons eigen motto is wel; zodra de voordeur in het slot gaat en wij wegrijden dan begint onze vakantie. Liever ook een dagje later op de bestemming dan door vermoeidheid in de poeier. :oops: