Hoe in eigen bed leren slapen overdag?

De titel zegt het al…hoe leer ik miniman (nu 7 weken) dat hij moet slapen in zijn bedje overdag…



De eerste weken heeft Luca bij on sin bed gelegen, ook omdat hij niet in zijn eigen bedje wilde. Wij begrepen ook wel dat als je net 9 maandenlekker bij mama zit, je ineens in ons koude kikkerlandje geplant wordt dat e dan niet gelijk alleen wilt slapen.



Voor nu “wordt het tijd”, ook om Duncan (7 jaar) zijn eigen tijd te geven. Lekker de radio harder aan, spelen op de spelcomputer of gewoon lekker met een vriendje of ons te spelen. Luca lukt het dan maar moeilijk in slaap te komen en maakt hazeslaapjes tussendoor. Vandaar de keuze om hem in zijn eigen bed te leren slapen. Helaas lukt dat helemaal niet! Hij blijft huilen. We voeren steeds hetzelfde ritueel uit om het zo herkenbaar mogelijk voor hem te maken. De avonden/nachten gaan overigens nu wel behoorlijk goed. Hij slaapt redelijk in zijn eigen bedje.



Wie heeft dit ook gehad en wat heb je gedaan. Wat zien we over het hoofd. Laten we hem huilen of juist niet…

Misschien is hij toch nog te jong om in zijn eigen bedje te slapen?

Deur open? Rommelen op het verdiep zodat hij je nog hoort…



Bij L duurde die hazeslaapjes tot zijn 4mnd denk ik…

vraag me af of je dat een baby van 7 weken al kunt ‘leren’



maar heb ook geen ervaring bij ons hebben ze alledrie tot een half jaar bij ons op de kamer geslapen.



maar net als vicky s zegt, lawaai maken evt er gaan stofzuigen, dat hielp hier om de kids in slaap te krijgen

Hier bij beide kinderen de ervaringen dat het ongeveer tot 3 a 4 maanden duurt voordat ze zelf lekker inslapen.



Amelie ligt pas sinds een week of 2 /3 op haar eigen bedje (in onze slaapkamer) en slaapt daar heerlijk. Daarvoor sliep ze op schoot, in de draagdoek of in de wandelwagen. Ook in die volgorde, pas toen ze lekker sliep in de wandelwagen beneden, ben ik haar eens boven neer gaan leggen. Dan steeds vaker boven tot boven prima wil!

Bij ons eigenlijk dus niet :roll: M.ea weet dat als L;othar slaapt ze wat stiller moet zijn, dus niet muisstil, maar toch rustig… dan laat ik haar buiten spelen, doen we iets samen, of kijkt ze tv… meneer slaapt zo licht, wordt wakker van het minste 8)

@blue_fairy wrote:

Hier bij beide kinderen de ervaringen dat het ongeveer tot 3 a 4 maanden duurt voordat ze zelf lekker inslapen.




hier ook eigenlijk...

Hier sliepen ze bij ongeveer 3mnd goed in in hun eigen bedje. Ik ben er ook rond een week of 6-7 mee begonnen en in het begin was het nog moeilijk. Soms sliepen ze nog maar heel kort, soms lukte het even niet. Toch heb ik ze elke dag op vaste tijdstippen op bed gelegd en 's avonds ook rond 18.30-19.u. Huilen liet ik ze altijd wel even, maar niet te lang (vooral bij de tweede was dat moeilijk omdat die 's middags gelijk slaapt met de oudste en anders zijn ze allebei wakker). Een speen geven hielp dan nog. Na een paar weken, in één keer, leek het of het kwartje gevallen was. Nu hoef ik de jongste maar op bed te leggen en ze valt meteen in slaap :slight_smile:

oh ja, en bij de jongste hielp het inderdaad ook als ik nog rommelde boven. Meestal werkte het goed door haar eerst in bed te leggen, en daarna met de oudste aan de gang te gaan boven. Dan waren er nog geluiden…

succes :-*

Bedankt voor de antwoorden!



Leren is idd een groot woord met 7 weken. Toch wil ik hem op “gepaste” tijden in bed leggen, ook omdat hij straks 2 dagen naar het kdv zal gaan. Maar mijn grootste reden is onze “ervaring” met de oudste. Die heeft namelijk tot zijn 4e nauwelijks zijn eigen bed gezien. Het 1e jaar heeft hij alleen maar gehuild (later bleek hij inmiddels een chronische oorontsteking te hebben) en daarna gingen we de molen in met zijn urineweg (diverse infectie’s waarna hij is geopereerd) en toen dat achter de rug was kwamen zijn longen de hoek om kijken (diverse longonstekingen, astma en een vernauwde luchtpijp). Hij heeft ook nooit alleen geslapen “tussen de middag”. Misschien ligt daar mijn grondslag wel dat ik “wil” dat hij in zijn eigen bed slaapt hoor. Duncan hebben we altijd bij ons gehouden, ook omdat hij veel in het ziekenhuis is geweest en de de regelmaat nooit hebben kunnen vinden (nu gelukkig wel hoor!). We blijven toch maar proberen hem in zijn bedje te leggen overdag 1x en we moeten dus af wachten wanneer zijn “kwartje valt”. Ik moet zeggen dat de nachten steeds beter gaan dus we gaan ergens de goeie kant op!

Bij ons was het dat Roan moeilijk in slaap viel vanwege maaiende armen, dus we hebben hem de na de eerste maand tot 5 maand in een bakerzak gehad. Dit werkte heel goed en de hazeslaapjes waren over :slight_smile:

ik kan me je angst helemaal voorstellen, dat hadden wij heel sterk bij de derde (tweede was huilbaby en sliep/zat nooit alleen). WIj zijn toen ook vanaf het begin de baby in de wieg gaan leggen voor slaapjes, maar niet op vaste tijden, meer gewoon na een voeding meestal, of wanneer ze moe was gewoon.

Zo doen we het nu met nr 4 eigenlijk ook al. Hij is pas drie weken en slaapt graag lekker bij mij, 's nachts bij ons in bed, 's avonds ligt hij meestal bij een van ons of tussen ons op de bank, overdag waar ik ben, als ik boven wat moet doen dan in de wieg, beneden in de wagen. Ik hoop natuurlijk dat het zo simpel blijft maar ik denk dat het wel helpt als ze hetgewend zijn iig.

De grondslag zal idd mijn angst zijn dat ook Luca niet alleen wil/kan slapen. Vanmiddag legde ik hem in zijn bedje, ben gaan stofzuigen zoals de tips zeiden en…huilen, huilen & huilen. Ik leg hem beneden op de bank en…slapen :roll: …



Voor nu zal het een minder groot “probleem” zijn, maar wat als hij tegen de dreumes leeftijd aan zit. Dat is hetgene waar ik dan aan denk. Waar zal hij dan slapen. Voor nu blijf ik proberen em steeds in zijn bedje te leggen, maar of hij het gaat snappen?



De nachten gaan nu goed! Gisteren om 22.00 in zijn bedje (eerder huilen) en hij heeft geslapen tot 04.30! Da’s toch mega goed van hem!



Wel ben ik hem meer voeding gaan geven dan “aanbevolen”. In theorie zou hij mogen zitten rond de 90cc, maar daar heeft hij gewoon niet genoeg aan en hij zit nu op 120cc. Dat inbakeren staat ons erg aan, hij maait idd hele grasvelden kaal met zijn handen. Vlg week maar even bespreken met de kinderarts (extra controle vanwege de erfelijkheid mbt Duncan).

Gewoon volhouden… en zorgen dat hij het niet een vervelende plek gaat vinden (ik zou hem dus zeker niet te lang alleen laten huilen daar, ik laat vijf min echt huilen, beetje mopperen wel wat langer). Als je pas tegen de dreumestijd het wilt gaan leren dan wordt het veel lastiger.

@Sennapen wrote:

Bij ons was het dat Roan moeilijk in slaap viel vanwege maaiende armen, dus we hebben hem de na de eerste maand tot 5 maand in een bakerzak gehad. Dit werkte heel goed en de hazeslaapjes waren over :slight_smile:




Hier hetzelfde bij ons kleine meisje. Alleen tegen de avond (tussen 5 en 6) wordt ze wakker en zet het op een krijsen. Dat gaat door tot aan haar laatste fles. Tenzij ze op de arm ligt. De bakerzak helpt dan ook niet. Dus aan mij heb je eigenlijk niks :mrgreen:

@cees77 wrote:

@Sennapen wrote:
Bij ons was het dat Roan moeilijk in slaap viel vanwege maaiende armen, dus we hebben hem de na de eerste maand tot 5 maand in een bakerzak gehad. Dit werkte heel goed en de hazeslaapjes waren over :slight_smile:




Hier hetzelfde bij ons kleine meisje. Alleen tegen de avond (tussen 5 en 6) wordt ze wakker en zet het op een krijsen. Dat gaat door tot aan haar laatste fles. Tenzij ze op de arm ligt. De bakerzak helpt dan ook niet. Dus aan mij heb je eigenlijk niks :mrgreen:




En bedankt he… :lol: :lol: :lol:

Onze kleine meid sliep al de eerste weken overdag in haar "grote"bed en in de avond/nacht in het wiegje bij ons op de slaapkamer.



Bij de meeste kleintjes is het zo dat ze vaak na ongeveer 1 1,5 uur wakker zijn weer moe worden.

Ik leg onze dame dan ook weer na 1 1,5 uur in haar eigen bedje, meestal kijkt ze dan nog even rond en soms begint ze te mopperen.

Dan geef ik haar een speentje en aai heel zachtjes tussen haar oogjes.

Dan sluiten haar ogen meestal van zelf, soms moet ik wel een paar keer naar boven maar de aanhouder wint :slight_smile:

Sinds een paar dagen slaapt ze vrijwel meteen zodra ik haar in haar bedje leg.

Soms wordt ze tussen door nog wel eens wakker overdag maar dan geef ik haar speentje, aai over der bol en slaapt ze weer verder.



Wat ook werkt is goed op de signalen letten die je kleine man aangeeft dat hij moe is. Dus b.v gapen, mopperig worden, aan zijn oortjes zitten, ogen wrijven etc zodra je dit ziet leg hem dan meteen in zijn bedje.

Het blijft lastig hier…wel hebben we erover na zitten denken hem in te bakeren. Morgen hebben we een afspraak met de kinderarts en gaan het dan bespreken. Ik denk dat dat misschien het grootste probleem is…hij maait hele grasvelden kaal met zijn armpjes namelijk, waardoor hij max 20 minuten slaapt. Het signaal “is hij moe” is dus niet te herkennen want hij is 24 uur moe…hij kan alleen niet slapen.



Misschien dat hij de rust kan vinden als we hem mogen inbakeren en dat we dan kunnen kijken naar de regelmaat…