Hoe houdt beeb makkelijkst voeding binnen bij slijm en snot?

hallo meiden,

Mijn meisje is ontzettend verkouden, vannacht enorme last van keeltje en slijm gehad, en huilen maar. Tussendoor twee keer uurtje half geslapen op de waakstand en toen om 05.40 tot 06.30 even gelegen. Beetje moe dus, en gisterenavond en vanmiddag hele voeding eruit gegooid door hoesten met slijm en half stikken. Ik hou het goed in de gaten natuurlijk, hoop dat het vanavond en komende nacht beter gaat. Ze krijgt nu vaker voedingen en onder de 100 ml, meestal maar 50 of 75 ml, ligt eraan hoe slijmerig haar keeltje is. (Ik gebruik al zoutoplossing-neusspray trouwens indien nodig).

Ik heb JBPM door gekolfde voeding gedaan, zodat het iets minder dun is en minder makkelijk omhoog komt dan wanneer ze gewoon aan borst drinkt, maar heb minder JBPM gedaan dan anders tegen reflux maagzuur, want dan wordt het zo taai en heeft ze nog meer last met slijm en het proberen op te hoesten. Anders stikt ze haast. Iemand andere handige ideeen of juist andere kijk op de wel/niet aan de borst, gekolfde voeding of juist FV? Ze krijgt voornamelijk bv en krijgt ongeveer 30% hypo-allergene voeding ivm te weinig productie door verschillende redenen.

Ik hoop dat met gekolfde voeding er eerder voedingstoffen verteerd worden dan met de kv, daarom probeer ik nu juist bv via fles te geven. (Te gulzig en te snotterig om fatsoenlijk aan borst te liggen). Dan hoop ik dat het eerder verteert dan dat ze het evt. weer uitkotst. Of zien jullie dat anders? Zou kv langzamer verteren, maar dat ze daar meer voeding uithaalt??

Ben benieuwd wat jullie ideeen erover zijn.

Alvast bedankt!

Misschien kun je het met water verdunnen? Dan is het minder slijmopwekkend. Ik weet niet hoe dat is met borstvoeding, maar met flessenvoeding doe ik dat als hij verkouden is.

Verder half ui onder haar bed, bedje schuin omhoog leggen ( bijv. met telefoonboeken onder de poten ), “echte” neusspray halen bij de apotheek. Dat is met 0,025% werkende stof ( ben even de naam kwijt), dat mag bij baby’s. Als ze erg vol blijft zitten en hoest, stomen onder de douche. De douche op zijn heetst zetten en met haar in de stoom ervn gaan zitten. Dit maakt het slijm los. Misschien ook bisolvon ( mag dat als ze zo jong zijn, dat weet ik eigenlijk niet :think: )

Hopelijk is ze snel weer beter! Sterkte en ik hoop dat je overdag ergens een beetje slaap kan pakken!

Liefs Suzanne

Bedankt voor jullie reacties. bedje stond al omhoog en ui al geprobeerd, maar hielp niet. Zoutopl. neusspray doe ik wel, maar tot nu was eht elke keer heel erg veel dunnere snot, dat kwam er wel uit, maar er kwam geen eind aan. Dus neussprayen hielp dan weer niet. Wel in geval van neusje echt dicht. Aan borst liggen was een dag geen optie, omdat ze ontzettend gulzig is en daardoor juist extra verslikte in slijm snot en melk, ze is nl, zo gulzig dat ze vaak blaren maakt door het harde zuigen. (vervolgens kaakklemmen om de melk weer af te remmen, maar das ander “probleem” :wink: ) Ze drinkt ook expres nog uit allerkleinste speentje van difrax, want de M veroorzaakt weer meer krampen door te gulzig drinken en te snel de fles leeg.

Maar goed: het lijkt erop dat het iets beter gaat nu, leg ze af en toe weer aan de borst, idd ene keer ene borst, en paar uur later pas andere borst en paar keer achetr elkaar dezelfde aanbieden. Naar die Luuf ga ik nog op zoek, gewoon drogist neem ik aan he?

idd luuf was ook waar ik aan dacht. naast die ui.

Door de verkoudheid hapt ze nu waarschijnlijk veel meer lucht mee tijdens het drinken, waardoor de voeding eerder omhoog komt. dus na de voeding lekker een hele tijd recht op tegen je aan houden en niet weer meteen plat in bedje of box of zo.

Ook hielp het bij onze dame om vaker een boertje te laten tussen door (als je kleine dat accepteert tenminste want sommigen worden woest :wink: )

Bedje een beetje schuin omhoog is ook wel prettig (flink dik boek onder de poten van het hoofdeinde)

succes er mee, hopelijk knapt ze snel op!

Hoi,

wat sneu he als je kleintje zo veel last heeft van de verkoudheid.

Ik zou niet gaan pielen met kolven en in de fles geven maar gewoon proberen aan de borst te laten drinken. Van te voren neusspray of, nog beter naar mijn idee, wat afgekolfde mm met een pipetje in haar neus druppelen of als het lukt zo met je hand uit je borst kolven en in haar neus laten lopen.

Moedermelk is veel lichter verteerbaar dus ze neemt vlug alle belangrijke voedingsstoffen op. Hier heb ik tijdens verkoudheden gewoon vaker aangelegd. Dit omdat ze minder dronken per keer. Wat je dan wel kan doen is bijv. vier uur achter elkaar dezelfde borst aanbieden zodat ze de achtermelk binnen krijgt waar de meeste voedingsstoffen in zitten, die is vetter en meer verzadigend dan de voormelk.

De tip van de ui en bedje omhoog vind ik ook een goede. Deden we hier ook. Beterschap met je meisje. Andere neusspray dan zoutoplossing is ze nog te klein voor. Je kan wel babyluuf op haar lakentje of pyjama doen. Werkt heel goed.

Ja hoor gewoon bij de drogist.

Blaren van het aanzuigen? Weet je zeker dat ze wel goed aangelegd is? Ik kreeg bij de oudste ook blaren maar achteraf bleek dat hij verkeerd aangelegd was. De jongste was veel gulziger, soms spoot het zijn neusgaten weer uit, wat bij verkoudheid erg handig was :mrgreen: maar ik heb bij hem geen blaren gehad. Pijnlijk hoor.

Fijn dat het aan de borst nu weer beter gaat, van dat kolven zou je een tennisarm krijgen. Ik had wel eens het idee dat ik kolf-rsi opliep.