Hoe houden jullie dit vol?

Hoi meiden,



Ik schrijf heel af en toe eens mee op dit forum, maar lees wel veel mee. Ik hoop dat ik bij jullie mijn verhaal even kwijt kan want ik zit er een beetje doorheen.



29 december ben ik ingeleid (36,5) en bevallen van een klein meisje Hailey. Vanaf het begin gaat de bv erg goed. Omdat ze te vroeg was en maar 2900 gram werd mij aangeraden elke 3 uur te voeden. Nadat de kraamverzorgster weg was adviseerde de verloskundige mij om te gaan voeden op verzoek omdat ze hard genoeg groeit. Vanaf de 10e dag ongeveer ben ik elk ritme kwijt. In het begin dacht ik aan regeldagen, maar die duren nu wel heel lang.



Zoals gisteren, kwam ze zelf om 8:30, 12:30, 14:30, 17:00, 19:00, 20:30, 22:30, 0:00, 1:30, 4:00 en toen vanmorgen om 9:30 pas weer. Ik heb bijna geen oog dicht gedaan. Na 9:30 kwam ze om 11:45, 14:30, 16:00, 17:00, 18:30… Nu ligt ze weer even tevreden te slapen. En zo gaat het dus al heel wat dagen. Ik ben gewoon zoooo moe :frowning:



Oke ze is dan nog erg klein, en ik snap dat een ritme wel veel gevraagd is, maar elke 1 tot 2 uur voeden valt me zo zwaar. Doe ik wat verkeerd? Ik laat haar een kwartier uit een borst drinken, en als ze wil mag ze daarna een kwartier aan de andere kant, maar vaak heeft ze aan 10 minuten genoeg.



Ik ben echt heel gemotiveerd, en ik wil echt heel graag doorzetten, maar hoe hou je dit vol? Ik heb nog een jongentje van 3 rondlopen, dus bijslapen overdag zit er echt niet in. Ik ben ook niet bang dat ik te weinig melk heb, want ze groeit gemiddeld 30 gram per dag!



Hebben jullie tips, of advies?



:-*

Hoi Windy, ik kan me voorstellen dat je het erg vermoeiend vind!



Maar zoals je zelf al zegt, ze is best klein en natuurlijk nog heel jong.

ik denk dat je nu haast niet anders kunt dan eraan toegeven en voeden op verzoek.

ik weet dat het moeilijk is, ik had in die periode ook een peuter van bijna 3 rondlopen die veel aandacht vroeg.



ik heb nog wel als advies gehad om overdag lekker vaak aan te leggen in de hoop dat er 's nachts wat meer tijd tussen de voedingen kwam.



ik heb me er toen bij neergelegd dat die eerste periode nou eenmaal bestaat uit voeden, voeden en nog eens voeden.

dan maar de boel de boel laten, of je peuter een keer bij iemand anders brengen als dat kan.

Het is maar een paar maanden, dan komt er meer regelmaat en wordt het leuk(er).



wat ik me afvraag, huilt ze veel tussen de voedingen door?



dat had ik er namelijk wel bij en dan word je echt gek.

dan heb je helemaal geen rust, ook tussen de voedingen door niet.



nou sterkte ermee en als je toch twijfelt of het niet anders kan zou ik toch even overleggen met je CB of een lactatiedeskundige.



Succes! :thumbup:

Je kindje is nog heel erg jong he, borstvoeding is zeker de eerste 6 weken investeren, daarna wordt het alleen maar makkelijker!



En met kinderen ben je sowieso moe haha, maar lijkt me dat je dat wel weet. Mijn tips zijn om vooral niet op de klok te kijken, ik weet 's ochtends niet meer hoe vaak ik 's nachts heb gevoed (hij ligt in de co sleeper naast me) Ik kijk dan ook niet op de klok en accepteer gewoon dat hij komt voor een voeding. Dit ben ik op een gegeven moment gaan doen bij mijn zoontje toen hij nog niet doorsliep (hij ging pas met 11 maand doorslapen) en het scheelt een heel stuk!



Weet je zeker dat het honger is wat ze heeft? Is het geen zuigbehoefte? Gebruikt ze een speen? Teije heeft wel erge zuigbehoefte en heeft dan ook al vanaf de kraamweek een speen, deze krijgt hij als hij wat onrustig wordt en met het inslapen, als hij echt honger heeft dan laat hij zich echt wel horen!



Het is bij borstvoeding heel normaal om de eerste weken vaak te voeden, 10-12 keer op een dag is zeker geen uitzondering!



Vermoeiend is het zeker maar echt, het toverwoord is ACCEPTEREN! Laat de huishouding even de huishouding, probeer bij te slapen wanneer je kan en besteed je zoontje eens uit als het kan! Het wordt steeds makkelijker hoor!!



Verder is 30 gram per dag goed joh!!! Gemiddeld moet een kindje tussen de 100 en 200 gram per week groeien! Op http://www.borstvoeding.com/groeicurve/ kun je een curve invullen van je kindje, hier kan je zien hoe ze groeit.



Oohja, wat ik nog zou zeggen, ik zou geen tijd aanhouden per borst, wissel gewoon van borst als ze klaar is met de eerste, dit is als ze nog wel zuigt maar niet meer zo vaak slikt zeg maar. Hierdoor krijgt ze ook de achtermelk goed binnen en kun je haar als ‘toetje’ nog de andere borst aanbieden waar ze ook zoveel van mag als ze wil.



Echt, doorzetten hoor!!! Je doet het goed!! :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

ik zit nog even terug te lezen en zie dat ze nog maar dik 2 weken oud is?

dan kun je inderdaad nog geen regelmaat verwachten…

ze is eigenlijk nog maar pasgeboren en dan zou ik echt gewoon voeden op verzoek.



die regelmaat komt echt wel hoor, je moet hier even door heen.

@Fryskefaam wrote:

Je kindje is nog heel erg jong he, borstvoeding is zeker de eerste 6 weken investeren, daarna wordt het alleen maar makkelijker!

:




Precies, dat bedoel ik ook!

Bedankt voor jullie reacties! Ze is tussen de voedingen door heel rustig. Eigenlijk huilt ze helemaal nooit. Alleen als het te lang duurt voordat ze eten krijgt :smiley: Verder slaapt ze alleen maar. Sinds een paar dagen heeft ze wel een wakker momentje rond etenstijd. Ik heb het net met mijn man er over, en misschien dat ze ook wel te onrustig ligt hier? Ze ligt overdag eigenlijk de hele dag (in de reiswieg) beneden in de box. Misschien is dat veel te druk voor haar? We gaan haar in ieder geval vanaf nu overdag lekker in haar eigen bedje leggen.



Soms weet ik het even niet meer. Ze ligt 's nachts bij ons op de kamer in haar wiegje. Misschien pak ik haar wel te snel? Is het wel handig om een speentje te proberen? Want ik dacht dat dat niet zo goed was als ze nog zo jong zijn en bv krijgen?



Groetjes, Marjolein

Als ze gewoon rustig is tussen de voedingen door zou ik de speen idd niet proberen. Mijn zoontjes waren (en zijn dus haha) de eerste drie maanden echt superonrustig, Teije huilt zelfs eigenlijk de hele dag door dus hier is een speen gewoon noodzaak eigenlijk…



Als ze lekker slaapt tussen de voedingen door zou ik haar idd ook gewoon lekker boven leggen. Maar dan nog kan het zijn dat ze om het uur of 2 uur komt hoor!



En ach, wat is te snel pakken 's nachts, ik wacht ook niet tot Teije huilt, ik ben toch al wakker van z’n onrustige gewriemel dus dan leg ik hem ook maar aan, des te eerder kunnen we allebei weer gewoon slapen. Je kunt natuurlijk proberen om iets langer te wachten. Het is allemaal even uitproberen. Heb je bij je zoontje ook borstvoeding gegeven?

Hier bv op verzoek. En inderdaad in het begin geen enkel ritme te bekennen. Meneertje ging zelfs 's nachts clusteren :roll: Toen ben ik weer bij het begin begonnen. Elke 2 uur voeden, na een paar dagen liet hij er wat meer tussen en ging hij de nachten doorslapen met alleen om 4 uur nog een voeding.



En weet je wat bij mij heel erg goed hielp? Geen klok kijken. Op je gevoel je kindje voeden. Laat die stomme klok voor wat het is. Daar houdt je kindje zich toch niet aan :wink: Ik weet nu namelijk dat Levy 's ochtends en 's middags langer tussen de voedingen laat dan 's avonds, dan ligt hij het liefst 2 uur aan de (.) Is iets minder voor mijn tepels, maar daarna komt hij ergens tussen 00 en 1.



Mijn eerste en beste tip is geen klok kijken. Ineens zag/voelde/merkte ik dat er een ritme in kwam, alleen dan niet via de klok maar via Levy. Hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel. Er zit namelijk wel een regelmaat in alleen niet de regelmaat die wij waarnemen met een klok erbij.



Succes ermee!

Hoe gaat het nu Windy?

Nicolai is een kind dat erg snel groeit in de lengte. Dus ook als baby. Hij is geboren met 37,5 w en was 53cm.



Dit draaide om in dat hij om het uur aan de boob hing, en dan heb ik het over 30 per borst minimaal. allebij de borsten :mrgreen:



Wat is hier DE oplossing geweest? Een draagdoek! Het is me zo bevallen dat de volgede er ook in komt :D. Nicolai lag lekker tegen mij aan naakt in de draagdoek en kon drinken waneer bij wou. :inlove:



ff denken ritme kwam hier denk ik met een maand of 4 :lol:. Maar ik heb daar nooit wat om gegeven. Mijn man neemt het hele huishouden over het enige wat ik moets doen was voeden voeden voeden en rusten. Ik ben er zeker van dat hij dat ook zal doen de volgende keer. Na een paar maand toen nic minder ging voeden kwam je zelf meer in ritme en nu loopt alles weer op wieltjes.

:mrgreen:



Meestal toch :lol:

Sorry voor de late reactie, maar ben echt blij met jullie reacties hoor! Ben zo blij om te lezen dat ik niet de enige ben :smiley:



Bij mijn zoontje heb ik 7 weken bv gegeven, maar ben daar mee gestopt omdat ik verschrikkelijke kloven had omdat hij de uigtechniek niet onder de knie kon krijgen. Ja hij zoog wel, maar lekker met zijn kaken op mijn tepel :shock: Als hij hongerig werd kreeg ik het al benauwd…



Gelukkig gaat het met Hailey heel goed, wat een verademing is dat om te kunnen voeden zonder pijn!



Omdat het ons op viel dat ze tijdens haar slaap nog al met haar handjes beweegt, zijn we zijn gisteren beginnen met Hailey in te bakeren. Meteen zodra mijn zoontje zijn pyama aan krijgt, krijgt zij hem ook aan en een voeding (als het haar tijd is) Daarna naar bed (rond 19:30) voorverwarmd bedje, lekker ingebakerd. Gisteren ging het zo heel goed! Ze kreeg haar voeding om 19:00, kwam daarna om 23:00, 03:00 en 7:00.



Net heeft ze om 18:30 gedronken, daarna lekker haar bedje in en tot nu toe ligt ze nog heerlijk te slapen.



Ik ben benieuwd!



Wat mij trouwens op viel van de week, als ik Indisch of Chinees eet heeft ze nergens last van, maar toen ik een keertje bloemkool at heeft ze 's nachts last gehad van krampjes!! Kan dat nou echt door bloemkool komen?



Groetjes, Marjolein

Oh ja Barbara, ik heb gelukkig ook zo’n man die nu het huishouden op zijn schouders neemt. Lekker is dat he? Voel me soms wel schuldig hoor, hij is er maar druk mee. haha hij wordt er wel steeds handiger en sneller in :lol:

Wauw!! Nou zo’n ritme hebben wij hier écht nog niet hoor! Teije wil niet eens boven op bed liggen (hebben co-sleeper) als ik er niet naast lig haha. Dus die ligt gewoon beneden in z’n wieg te slapen 's avonds of bij mij aan de borst te clusteren. Maar ik ben een beetje jaloers op die tijden van jouw meisje haha :lol: Super trouwens dat het goed gaat de borstvoeding deze keer. Ik had vorige week spruw, deed ook zó zeer en keek idd ook gewoon tegen de voedingen op!



Kindjes kunnen idd last krijgen van koolsoorten, maar dat verschilt echt per kind en is een kwestie van uitproberen!

Bloemkool of kolen kunnen idd krampjes veroorzaken bij je kindje…probeer het even een tijdje te mijden tot ze wat rustiger is…dan kan je het altijd weer even testen…

Ik heb het altijd wel gegeten,maar nogmaals…koolsoorten vallen wel onder de krampen-veroorzakers…



Verder sluit ik me echt aan bij de anderen…althans vooral hierbij…


ik zit nog even terug te lezen en zie dat ze nog maar dik 2 weken oud is?
dan kun je inderdaad nog geen regelmaat verwachten....
ze is eigenlijk nog maar pasgeboren en dan zou ik echt gewoon voeden op verzoek.

die regelmaat komt echt wel hoor, je moet hier even door heen.


Er zijn natuurlijk veel verhalen van beebs die het wel vanaf geboorte af aan fantastisch doen (of de ouders vertellen dan niet gewoon de hele waarheid),maar het leeuwendeel is echt zoals in bovenstaande quote......
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel normaal!
Zet je schrap,want het zou best nog wel even kunnen duren. Niemand heeft gezegd dat kids hebben makkelijk is.......

Ik heb ook 2 van deze kids....m'n jongste begon na 9 maanden ineens weer snachts om het uur te vragen.....dan kanje wel janken (en kan ik dus heeeeeeeeeeeeeeeel soms wel eens kriegel worden van panikerende ouders die dit na 1 of 2 weken na de geboorte al hebben...maar dat is natuurlijk niet zo fair van me..ik had dat gevoel immers ook rond deze periode).
Inmiddels is meneer bijna 17 maanden en heeft nog steeds het idee dat BV onbeperkt te verkrijgen is....dag of nacht....nu heeft hij in theorie wel een punt,maar melkmachine mama vind het nu wel tijd er tegenin te mogen gaan...


Er is dus geen pijl op te trekken,maar vaak zie je dat het echt vanzelf goedkomt..EN op tijd! En zo niet...dan leer je daar vanzelf weer mee omgaan!
Succes!