Hoe herken je luizen?

In de klas zijn luizen ontdekt, bah. Dus het advies gekregen om onze meid ook goed te controleren. Ik weet alleen niet hoe luizen eruit zien, ik ken alleen vlooien. :slight_smile:

Ik heb plaatjes gegoogled, maar volgens mij is dat allemaal sterk uitvergroot. Ik heb dus geen idee hoe ze er in het echt uitzien. Zijn het minuscule zwarte stipjes op de hoofdhuid, kleiner dan een millimeter? Te vergelijken met als je wat modder of zand in je haar hebt? Of zijn ze vergelijkbaar met een vlo qua grootte en heel duidelijk te herkennen, zitten ze op de haren zelf?

Als je nu jeuk gekregen hebt, sorry! :mrgreen:

De donkere stipjes die je tussen de haren ziet en op de hoofdhuid zijn de neten,luizen zijn iets groter dan de neten en langwerpig,meestal grijzig van kleur.

Luizen zijn ongeveer 2 tot 5 mm groot.

Ze zitten onderste boven op het haar dichtbij de hoofdhuid,zo zuigen ze bloed.

Maar hoe haal je een zandkorrel en een neet dan uit elkaar?

Hier een klas vol jongens die vol zitten met zand in het haar. Ook donkerder zand en stukjes. Lijkt me lastig hoor.

Ik heb pas 1 keer geluisd (buiten de heren controleren), maar weet niet zeker of ik het verschil zou zien. Die ene keer niets gevondenā€¦voor zover ik weet.

Onze meid zit inderdaad ook altijd in de zandbak, ze kwam met zwarte handen thuis uit school. Vanmiddag zag ik hier en daar een ieniemienie zwart stipje in haar haar, ter grootte van een tiende millimeter of nog kleiner. Maar dat heeft ze wel vaker en dan bleken het ook geen luizen te zijn, gewoon modder of zand. Dus wat is het verschil? Zitten neten vast of kun je ze er zo uit wrijven of pakken?

Luizen zelf heb ik nergens kunnen ontdekken. Volgens Irryā€™s omschrijving, zijn die inderdaad vergelijkbaar met een vlo. :slight_smile:

Als de jeuk komt op het moment dat je eraan denkt dat het misschien luizen zijn, dan zullen het er wel geen zijn :stuck_out_tongue: :lol: :mrgreen:

Nee zonder gekheid, ik weet het niet :oops: We hebben ze gelukkig nog nooit gehad afkloppen

Ik heb wel een foldertje dat ik je op kan sturen. Dat is er dan wel pas dinsdagā€¦

Onze meid heeft helemaal geen jeuk. Mama wel, sinds we de mail gekregen hebben. :mrgreen: Ik bedenk me ineens: Stel dat er een luis van een kindje op mijn hoofd springt, als ik onze meid 's ochtends naar school breng? Wie weet krijg ik ze zelf dan ook wel, jekkkk!

Cees Bij de mail van school zat nog een bestandje, dus die zal ik nog eens doorlezen. Is jouw folder een beetje duidelijk, staan er ook fotoā€™s en tips in? Of is het op internet te downloaden?

Ik heb nog even een ronde gedaan. Ze heeft vanmiddag zwemles gehad en zonet uitgebreid gedoucht en haren gewassen. Hub kwam met ƃĀ©ĆƒĀ©n zwart stipje aanzetten, ik heb niks meer kunnen vinden. Dus ik denk dat het toch modder is geweest, aangezien het nu weg lijkt te zijn (voor zover je dat bij lamplicht kunt zien).

Geloof me, je herkent ze meteen!!! Ik wist ook niet hoe ze eruit zagen tot ik er 1 zag lopenā€¦ :sick:

De neetjes zitten vast aan het haar. Zand kun je er zo uitwrijven, neetjes plakken vast. Deze kun je er met je nagel aftrekken.

De luizen zijn wat donkerder, neetjes leken in het haar van onze blonde dames wat donker, maar eenmaal eruit zijn ze wittig.

Kammen boven een wit blad dan zie je het snel genoeg. Succes!

Wien Bedankt voor je omschrijving, erg duidelijk! Nu weten we zeker dat de zwarte stipjes geen neten waren, gewoon modder. Ik kon het er zo uit wrijven of met de nagels pakken, ze plakten niet. Ze waren ook duidelijk zwart en niet wit. Maar goed, blijven controleren aangezien er meerdere kindjes in de klas zijn met luizen.

Hahaha, hub heeft onze meid net gedoucht. Sinds zijn vondst van het zwarte stipje hoor en zie ik hem alleen maar overal krabben. :mrgreen:

Net gegoogled en een neet is geen zwart stipje. Kennelijk is het toch iets meer dan dat. Misschien even googlen voor de beeldvorming? Als het snel loslaat is het sowieso geen neet dacht ik.

Helaas had mijn meisje (en ik ook ieks!) beestjes toen we terugkwamen van vakantie. De luisjes zie je inderdaad ā€œlopenā€, zijn lichtbruin/grijs en lijken wel een soort splintertjes. Althans dat was hier zo.

Mijn dochter had echt wel jeuk, dat is een duidelijk signaal.

De neten zijn een soort witte plakkerige bolletjes die je met heel veel kammen kunt verwijderen.

Ik wist ook niet hoe ze eruit zagen totdat ik het bij mijn meisje ontdekte, nou je weet meteen wanneer het prijs isā€¦

Als je er idd last van hebt, is het kammen kammen kammen!

groetjes, Sandra

Ik heb een duidelijk filmpje op internet gevonden. Hier de link.

Daar kun je zien hoe je moet checken, hoe luizen eruit zien en hoe je het moet behandelen.

neten zijn WEL zwartā€¦ de witte glazige korrels die vaak 2 cm van de hoofhuid aan het haar gekleefd zitten zijn LEGE netenā€¦ De luis legt de neten tegen de haarschacht aan, parallel eraan en ze zijn donkerbruin tot zwart als ze vol zitten nog. Ook zijn ze meer langwerpig/ovaal als ze vers zijn dan rondā€¦ echt, de witte glazige rondjes zijn al leeg.

Luizen heb je in matenā€¦ de nymphen leggen geen eitjes, dat zijn luizen van 1 tot 3 dagen oud, net uitgekomen, die kunnen heeel klein zijn, zo klein als een vloā€¦ de grote volwassen neten die eitjes leggen vergelijk ik meestal maar met een fruitvliegjeā€¦ zo zien ze er ook ongeveer uitā€¦

Hier helaas onlangs luizen gehad en daarvoor was ik al luizenpluis ouderā€¦ dus ruime ervaring inmiddels met het uitzicht op de luisā€¦ Gewoon om de dag kammen als er luizen zijn op schoolā€¦ das toch het beste ter voorkoming vanā€¦ :thumbup:

Ik heb zelf een poosje terug luizen gehad, opgelopen op het werk.

Heb tijden jeuk gehad op mijn hoofd, niemand die wat zag, zelfs de huisarts niet. Op een gegeven moment een luizenkam gekocht en geprobeerd en jawel, honderden van die beestjes.

Dus met gewoon kijken zie je het lang niet altijd, altijd even kammen met een netenkam. En dan op een wit papier de kam uittikkenā€¦ dan zie je ook neten.

Ik geloof dat je de folder niet meer nodig hebt :mrgreen: we zijn (alweer) een weekendje weg geweest, dus heb niet eerder meer gereageerd :oops:

Maakt niet uit, hoor. Ik hoop dat je een leuk weekend gehad hebt! :-*

@Cell wrote:

neten zijn WEL zwartā€¦ de witte glazige korrels die vaak 2 cm van de hoofhuid aan het haar gekleefd zitten zijn LEGE netenā€¦ De luis legt de neten tegen de haarschacht aan, parallel eraan en ze zijn donkerbruin tot zwart als ze vol zitten nog. Ook zijn ze meer langwerpig/ovaal als ze vers zijn dan rondā€¦ echt, de witte glazige rondjes zijn al leeg.

Luizen heb je in matenā€¦ de nymphen leggen geen eitjes, dat zijn luizen van 1 tot 3 dagen oud, net uitgekomen, die kunnen heeel klein zijn, zo klein als een vloā€¦ de grote volwassen neten die eitjes leggen vergelijk ik meestal maar met een fruitvliegjeā€¦ zo zien ze er ook ongeveer uitā€¦

Hier helaas onlangs luizen gehad en daarvoor was ik al luizenpluis ouderā€¦ dus ruime ervaring inmiddels met het uitzicht op de luisā€¦ Gewoon om de dag kammen als er luizen zijn op schoolā€¦ das toch het beste ter voorkoming vanā€¦ :thumbup:

Ah, weer wat geleerdā€¦wel zwart dus.