hey meiden…
Ff een vraagje…sinds de jaarwisseling is odin ontzettend bang voor vuurwerk…bijna iedere avond als we hem naar bed brengen zegt ie mama vuurwerk op he…en dan zeg ik ja liefje het vuurwerk is nu op…Odin hoeft niet bang te zijn…en dan zegt hij ook ok…maar een half uur nadat we weer beneden zijn begint ie te huilen…vaak horen we m ook Odin bang zeggen en gaan we vaak even bij hem liggen.
Lampje wilt hij niet aan want dan roept ie mama lamp uit.
Nu wordt ie ook al 3 dg middenin de nacht bang wakker en ga ik ook maar bij hem liggen…want slapen wilt ie dan niet meer…en ik heb geen zin om uren een strijd te gaan voeren met een kind dat gewoon bang is…dus ga ik naast m liggen en vallen we binnen 15min beide in slaap…tja goed?? ik weet het niet maar t geeft wel op dit moment het meest rust.
Maar hoe krijg ik m van die angst af??? Tis zo zielig.
Ach, wat zielig joh!
Ik denk dat je het zo super doet hoor. Je bevestigd zijn angst niet, maar bent er wel voor hem. Je zou nog kunnen uitleggen dat vuurwerk alleen maar lawaai maakt, maar er wel mooi uit ziet (misschien foto bekijken, of een filmpje met heel zacht het geluid aan).
Ik denk dat het op die manier vanzelf slijt.
filmpjes hebben we idd ook laten zien…want dan weet ie wat het is.
En we leggen nu zelfs al een grote krokodil naast m…en dan zeggen we dat deze hem beschermt tegen alles waar hij bang voor is…en dan kijkt ie zo trots en zegt dan ook krokodil Odin helpen.
Zeggen dat ie niet bang hoeft te zijn helpt maar voor het moment zelf.
Germ hij moet denk ik echt vertrouwen erin krijgen dat het vuurwerk echt op is.
ik ken het. vorig jaar heeft het bij onze oudste (toen net 2 jaar) geduurd tot Valentijnsdag :wall:
dit jaar vreesde ik er al erg voor, de dagen ervoor vond hij ook heel eng, met af en toe een knal. maar Oudjaarsdag waren de buurjongens voor ons raam rotjes en pijlen aan het afsteken en daar hebben we binnen samen naar gekeken. uitleggen wat ze aan het doen zijn, aansteken, dan weglopen, dan boem en dan klaar. heel simpel. maar het hielp.
hij snapt nu beter wat het vuurwerk is.
en 1000x herhalen dat vuurwerk geen kwaad kan als wij binnen zijn.
lange adem maar misschien snapt Odin het volgend jaar ook al wat beter.
:hug: het is zielig om te zien.