Hoe groot waren jullie kindjes met 1 maand?

De vraag staat er al. Ben gisteren bij het cb geweest met mijn meisje. Ze was bij de geboorte 3900 gram bij 51,5 cm. Nu is ze 5600 gram en 59 cm. Ze zit in maat 62. Ik heb het gevoel dat ze te snel gaat. Moet het dan ook goed in de gaten houden. Dat vanwege dat mijn middelste zoon een stofwisselingziekte heeft. Groei(d)en jullie kindjes ook zo de eerste maanden en nam het daarna wat af? Ik hoop dat ze niet te snel blijft gaan,is volgens mij geen pretje als je snel groeit.

Oudste dochter was bij de geboorte 2785 gram en 47 cm. Met 5 weken was ze 53 cm en 3710 gram.

Mijn jongste dochter was bij de geboorte 3030 gram en 49 cm. Met 5 weken was ze 55 cm en 4150 gram.



Dus jouw dochter groeit iets meer dan mijn meiden deden, maar het verschil is niet heel erg groot. Mijn meiden kregen fv, misschien maakt dat ook nog uit. Bij jou lijkt het gelijk groot omdat ze nu al in mt 62 zit, ze begon natuurlijjk ook al groot.

Onze dochter was bij de geboorte 3765 en 51 cm. Na 1 maand en 5 dagen was ze 55 cm en 4610 gram.



Ik neem aan dat jouw dochter ook een hielprik heeft gehad? Daar zou de uitslag toch wel al van bekend moeten zijn. En ze zullen het toch ook wel in de gaten houden, aangezien haar broertje een stofwisselingsziekte heeft?

Y.Eline was 2900 gram 48 cm na 1 maand 3650 gram en 50 cm



Indy was 3565 gram en 47 cm na 1 maand 4260 gram en 52 cm



Mick was 2460 gram en 48 cm na 1 maand 3200 gram en 49 cm

Y.Eline was 2900 gram 48 cm na 1 maand 3650 gram en 50 cm



Indy was 3565 gram en 47 cm na 1 maand 4260 gram en 52 cm



Mick was 2460 gram en 48 cm na 1 maand 3200 gram en 49 cm

Mijn zoon was bij de geboorte 3315 gram en 50 cm.

Ongeveer 1 maand later was hij 4540 en 52 cm.

Zoon bij de geboorte 3850 gram ofzo, en na 1 maand 4920 en 55 cm

Dochter bij geboorte iets van 3650 gram, en na 1 maand 4160 en 55 cm



Zoon is altijd lang gebleven, tot nu toe, dochters lijntje buigt af, ze groeit een stuk minder snel nu.

Hier in één maand van 3125 naar 4800, dus ongeveer vergelijkbaar qua gewichtsgroei. Geef je borstvoeding (ik dacht dat ik ergens anders las dat je bv geeft)? In principe kan je kindje dan niet teveel aankomen. Ik begrijp wel dat je met de achtergrond van je zoontje op moet letten. Op borstvoeding.com kun je een groeicurve vinden en invullen, en dan kun je vergelijken met bv-kindjes.



Bv-kindjes groeien doorgaans in de eerste maanden (tot zo’n maand of 4) wat harder dan kindjes die kv krijgen. Daarna gaan ze dan meestal juist wat rustiger groeien.



Linkje naar de groeicurve: http://www.borstvoeding.com/groeicurve/

Hier de gewichtstoenames van de heren hier in de eerste maand



de oudste zat nog 100 gram onder zijn geboortegewicht… start was op zijn zachts gezegd niet briljant te noemen.

de tweede zat een kilo boven zijn geboortegewicht

de derde zat 800 gram boven zijn geboortegewicht

de jongste zat 1200 gram boven zijn geboortegewicht



Onze 3e zat na 1 week al in maatje 62, maar die is dan ook geboren met 4700 gram en 56 cm.



@mereltje85 wrote:

Bv-kindjes groeien doorgaans in de eerste maanden (tot zo’n maand of 4) wat harder dan kindjes die kv krijgen. Daarna gaan ze dan meestal juist wat rustiger groeien.




oké even kleine beestje n**ken :angel:



Maar kv kindjes groeien in het begin minder hard als bv kindjes :wink: .

Marije :lol: ah ok je hebt gelijk. Zeurpiet :hand: :wink:



Aanvulling op wat ik net al zei: ik had last van overproductie, dus mijn dochter groeide relatief hard, en toen de overproductie onder controle was, ging ze ook rustiger groeien (maar ja, dat was pas rond 3-4 mnd).

ook nog een kleine aanvulling… het maakt natuurlijk ook nog een beetje uit hoeveel een kindje is afgevallen… met een hoog geboortegewicht 10% afvallen en dan toch nog een kilo boven je geboortegewicht zitten met een maand is in relatieve grammen meer als met een normaal of laag geboortegewicht geboren worden, minder afvallen en dan een kilo boven het geboortegewicht uitkomend.

Keira was bij de geboorte 47 cm en 2870 gram.

Na 1 maand en 1 dag was ze 55 cm en 3630 gram.



Ze heeft nu na een maand of 7 haar gewicht aan haar lengte bijgetrokken.

Lynn was met de geboorte 2710 gram en 49 cm, bij 1 maand 3370 gram en (met moeite, ze mat eerst 48 cm) 49 cm nog steeds…

@mamaMarije wrote:

ook nog een kleine aanvulling… het maakt natuurlijk ook nog een beetje uit hoeveel een kindje is afgevallen… met een hoog geboortegewicht 10% afvallen en dan toch nog een kilo boven je geboortegewicht zitten met een maand is in relatieve grammen meer als met een normaal of laag geboortegewicht geboren worden, minder afvallen en dan een kilo boven het geboortegewicht uitkomend.




beetje OT, maarre, ik volg je niet meer nu, volgens mij klopt t nu niet wat je zegt :think:

zin is geloof ik beetje krom geworden :lol: .



Maar ik bedoel dat het absoluut aantal aangekomen grammen ook niet alleszeggend is… het hangt er ook vanaf hoe zwaar je bij de geboorte was, hoeveel je bent afgevallen etc.



Een kindje dat amper is afgevallen en direct is gaan groeien vanaf geboortegewicht is met een kilo boven geboortegewicht net een kilo aangekomen… een kindje dat eerst 10% afvalt en dan ook een kilo boven geboortegewicht is uitgekomen na een maand is veel harder aangekomen.

Hoe zwaarder je bent hoe meer grammen een % afvallen ook weer is. Dus een zwaarder kind kan dan in absolute grammen meer zijn gegroeid en toch kunnen beide kindjes een kilo boven geboortegewicht zitten met een maand oud.



Eh werd de uitleg hier duidelijker van :think: :shifty: .

Ruben was bij geboorte 52cm en 3900 gr

En met een maand oud 57cm en 4955 gr





Ik snap wat je zegt mamaMarije :thumbup: :lol: dus als toevoeging dan: hij was ong 275gr afgevallen, dus 1200gr aangekomen daarna in totaal.

Dank jullie wel. Ze is van de 3900 gram afgevallen geweest naar de 3500,dus 400 gram afgevallen de eerste 3 dagen. Van de 3500 gram rekenen ze het aankomen. Dan is ze 2100 gram aangekomen in 1 maand. Ik geef idd bv. De stofwisselingziekte die mijn zoontje heeft is met de hielprikje niet te vinden. We kwamen erachter door zijn harde groei.Daarna met 18 maanden via de ha bloedonderzoeken laten doen. Toen is het eruit gekomen dat hij FH heeft. Ik zie dat baby’s in de 1ste maanden dan idd hard groeien en ze niet de enige is gelukkig. Maar vind het best veel wat ze gegroeit is,vandaar dat het door mijn hoofd spookt van nee hopelijk niet weer hetzelfde als met zoonlief.

Marije, ik snap wel wat je zeggen wilt geloof ik :slight_smile:



Bianca, is er verhoogde kans dan, dat zij het ook heeft? Ik zou zeggen dat dit voor de eerste maanden een vrij normaal patroon is, dus dat je nu over een flinke groei niet echt wat kunt zeggen qua afwijkingen (maar ja, ben geen deskundige). Als het over een aantal maanden heel snel blijft gaan, dat lijkt me andere koek.



Succes!

Ivan geboorte 2970 48 cm 1 maand 4300 52 cm



Lynn geboorte 3464 48 cm 1 maand 4310 54 cm

Stuart was bij geboorte 3445 gram en 53cm en bij een maand 3960 gram, dus zo’n 500 gram aangekomen. Hij is toen niet gemeten omdat dit toen nog niet zijn officiële eerste bezoek was bij CB, dat was pas bij 6 weken.

Bij 6 weken was hij 4460gr en 56,5cm, bij 8 weken was Stuart 4940 gram en 57,5cm.



Maar daarbij moet ik dan wel aangeven dat Stuart qua voeding een wat lastigere start heeft gehad en na 5 dagen 200 gram was afgevallen. Stuart is begonnen met combi bv en fv en vanaf een maand volledig op fv.