Hoe groot moeten eitjes zijn en hoeveel?

Van Lianne ben ik zwanger geworden dmv actos, vrji makkelijk.

Geloof rondje 5.

Daaraan voorafgaand zijn we wel jaren bezig geweest, maar toen de diagnose pco was gesteld ging het vrij snel.



In nov begonnen mn eiestokken te rammelen, dus met de pil gestopt en gestart met de actos.



Mn cyclus werd niet regelmatig en had erg buikpijn.

Dus een verwijzing voor de gyn gevraagd eind jan.

Daar kon ik pas terecht eind mei.

Ondertussen had ik 2x een cyclus gehad van 28 dagen dus ik zat te overwegen om het zkh af te bellen omdat ik toch wel erg graag zonder zkh zwanger wilde worden.



Dus deze gedachte voorgelegd bij de huisarts, die was het ermee eens maar ze wilde wel dat ik een echo liet maken.

Prima!

Dus daarvoor heen afgelopen woensdag.



De pco was niet actief… super!!!

Maar… er zat maar 1 eitje rechts van 9 mm.

Aldus de gyn kon je spreken van geen ei-sprong.

Heb nu een recept gekregen om de follikels te stimuleren en moet volgende cyclus bloedprikken en echo’s laten maken.

Waarschijnlijk moet ik gaan spuiten met iets, maar dat was afhankelijk van mn bloed.

Hij begon gelijk over IUI als het na 3x niet ging lukken.



Hoeveel eitjes heb je normaal gesproken?

En hoe groot moeten die zijn?



Door mn hoofd liep al een spinnetje wat als ik nou echt geen eitjes meer maak, want bij Lianne had ik gewoon een goede ei-sprong.

Mn afgelopen 2 mensruaties waren erg mild, dus waarschijnlijk heb ik toen ook geen eisprong gehad.



Ben dus een beetje benieuwd naar jullie kennis en ervaringen!



:-*

:hug:

Maar als je geen eisprong gehad zou hebben, dan was je cuclus wel erg kort toch :think:

Wat balen dat ze nu gelijk al over iui beginnen te roepen.

Bij een cyclus korter dan 35 dagen is er meestal wel een eisprong. Dit kan gecontroleerd worden door een week na het vermoedelijke tijdstip van de eisprong progesteron te bepalen in het bloed. Als je cyclus 28 dagen is ovuleer je rond dag 14; is je cyclus langer, dan is je eisprong later.



Bij vrouwen met PCOS zie je op de echo veel kleine follikeltjes die niet actief zijn. Als er een eitje groeit, wat ook bij vrouwen met PCOS natuurlijk best kan, is er één follikel die groter is dan de rest. Vlak voor de eisprong is die ongeveer 20 millimeter. In principe groeit er in je eigen cyclus 1 eitje.



Heel belangrijk is op welke cyclusdag die echo bij je is gemaakt, Pooh. Een follikel van 9 mm op een willekeurig moment in de cyclus zegt niets. En wat bedoelde de gynaecoloog precies met dat de PCO nu niet actief was?



Als je geen eisprong hebt kun je Clomid gebruiken om ervoor te zorgen dat je die wel krijgt. Bij goede zaadkwaliteit voegt IUI weinig toe, het probleem is immers de eisprong. Wordt dit bij je partner ook gecontroleerd? Als je niet reageert op Clomid of als je daarmee na een cyclus of 9 nog niet zwanger bent zijn hormooninjecties de volgende stap.

Ik slik actos om de pco onder controle te hebben zeg maar,

Er was geen druivenkrans op de echo te zien.



Op dag 12 is de echo gemaakt.



Goed om te weten dat iui alleen zinvol is bij een vermindere zaadkwaliteit.

Dat wordt nog gecheckt bij het volgende bezoek aan de gyn.



Ik krijg femara dat is vergelijkbaar met clomid, de gyn waar ik loop heeft betere ervaring daarmee.

Hoi Pooh,



Goed dat er een zaadonderzoek bij je partner wordt gedaan.



Een druiventros of kralensnoer beeld is inderdaad typisch voor PCO, maar hoeft niet persé zichtbaar te zijn; het gaat om het totale aantal follikels. Als dat 12 of meer is in één of beide eierstokken, is er sprake van PCO.

Dat er op dag 9 nog geen groeiende follikel te zien is zegt ook niet alles; als dit net een wat langere cyclus is, zul je ook later je eisprong kunnen krijgen. Eigenlijk zou je op meerdere momenten in de cyclus moeten kijken. Gaan ze je progesteronwaarde bepalen in de 2e helft van je cyclus? Een week na de vermoede eisprong moet die waarde hoog zijn. Je kunt ook ovulatietesten doen om te zien of je een eisprong hebt. Als je zelf een eisprong hebt, hoef je geen medicijnen te gebruiken; dat voegt dan weinig toe.

Ik zie dat je cyclus wisselend van duur is, om ervoor te zorgen dat je iedere maand een eisprong hebt kan medicatie wel zinvol zijn.



Ken je de website van de NVOG (Nederlandse vereniging voor obstetrie en gynaecologie)? Hierop zijn verschillende informatiefolders te downloaden; er staat ook een heel duidelijke folder over PCOS op (onderzoeken, behandelingen etc.). Met Femara (Letrozol) is internationaal nog weinig ervaring; Clomid wordt eigenlijk het meest gebruikt.



Succes met de onderzoeken!

hai Pooh



Normaal gesproken kan je een variatie aan eitjes hebben meestel meerdere kleintjes en 1 of 2 soms 3 grotere die echt door groeien



(mm op dag 12 is klein maar kan alle kanten op nog het groeit zo 2 mm per dag je kan dus idd een latere eisprong hebben . als jouw cyclus netjes 28 dagen was kan je er van uit gaan dat je een goede eisprong hebt gehad …

of je moet net als ik zijn gewoon ene onttrekking bloeding hebben op tijd en dan denken dat je een mooie cyclus hebt … ben gevalletje apart wel :stuck_out_tongue: misschien jij ook ? haha



er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn late eisprong korte fases …



Iui word ook gedaan als zaad goed is dus dat maakt niet uit … clomid mag je max 6 maanden gebruiken slaat het aan , slaat het niet aan dan is de logische volgende stap de prik hormonen Zoals ik met puregon kleine stimulatie en het werkt als een trein kan ik je zeggen :slight_smile:



Ik heb net donderdag mijn 1ste IUI gehad met goed zaad :slight_smile: en nu op wachtbankje ik had meer eitjes maar 1 echt grote dus die is dan ook gesprongen :slight_smile:





wil je meer weten dan schiet je me maar aan en vraag maar raak :slight_smile: heb genoeg PCO ervaring al 19 jaar :lol: heb dus ook echt van alles wel mee gemaakt





Liefs









:-*

@Nathascha wrote:



of je moet net als ik zijn gewoon ene onttrekking bloeding hebben op tijd en dan denken dat je een mooie cyclus hebt … ben gevalletje apart wel :stuck_out_tongue: misschien jij ook ? haha




Hier ben ik dus ook bang voor… wel heel regelmatig sinds de metformine, hele kleine afwijking, maar aangezien we nog nooit raak hebben gehad, bang dat ik toch geen eisprong heb. Is dat iets wat ik gewoon bij de gyn kan navragen? Kunnen ze dat bij een echo zien? Zoals het eruit ziet moet ik 3 a 4 dagen voor mijn volgende menstruatie bij de gyn zijn. Is dat nuttig moment?

@capage wrote:

@Nathascha wrote:


of je moet net als ik zijn gewoon ene onttrekking bloeding hebben op tijd en dan denken dat je een mooie cyclus hebt … ben gevalletje apart wel :stuck_out_tongue: misschien jij ook ? haha




Hier ben ik dus ook bang voor… wel heel regelmatig sinds de metformine, hele kleine afwijking, maar aangezien we nog nooit raak hebben gehad, bang dat ik toch geen eisprong heb. Is dat iets wat ik gewoon bij de gyn kan navragen? Kunnen ze dat bij een echo zien? Zoals het eruit ziet moet ik 3 a 4 dagen voor mijn volgende menstruatie bij de gyn zijn. Is dat nuttig moment?




het kan hoor meid ik ben levend bewijs dat het zo is :wink: gewoon ff navragen bij je gyno of ferti arts