Hoe groot moeten de stukjes zijn om te kunnen rapleyen?

Ons meisje is nu 6 maanden en bijna weken oud en we zijn al 2 weekjes bezig met het bijvoeden. Fruit gaat prima van een lepeltje, maar groente levert een hoop gesproei op en een gesloten mondje. Ik wil nu eens rapley gaan proberen omdat ze er dan mee kan spelen en zelf kan bepalen of en wanneer het haar mond in gaat. Nu zou ik graag willen weten hoe groot en dik de stukjes wortel, banaan en zo moeten zijn.

Zo groot dat ze het goed vast kan pakken, en het niet zomaar in één stuk in het mondje (en met name de keel) kan verdwijnen. Wij geven bijv. een flink broccoliroosje of een halve banaan. Als het maar zacht genoeg is kunnen ze er toch wel wat vanaf happen.



Wees voorbereid op een flinke kliederpartij! :mrgreen:

Inderdaad, vuistgrootte. Als je het kleiner doet loop je de kans dat het hele stuk in één keer naar binnen gaat! Veel plezier :wink: :inlove:

Dat lijkt mij ook wel leuk om te doen maar laatst had ik voor lars fruit gepureerd met stukjes en toen deed hij net alsof hij moest kokhalzen. Hij maakt wel al kauw bewegingen als hij zijn puree krijgt. Ik ben er zo bang voor dat hij iets groots in zijn keel krijgt en stikt. :o Misschien is het een stap die je moet zetten…



Snoepje

Dat kokhalzen is een reflex. Bij grote stukken heb je dat JUIST niet, omdat ze dat gemakkelijker voor in de mond kunnen brengen. Mocht er een keer wat verkeerd schieten, dan ‘hoesten’ ze dat zelf weer naar voren :inlove: . Kan de eerste keer een beetje eng zijn, maar inmiddels weten we dat we Leonie wel kunnen vertrouwen met het eten.

Weet je trouwens dat je je eerder verslikt in iets vloeibaars dan in iets vasts?

Dat had ik inderdaad ergens gelezen, ik zal het eens gaan proberen dit weekend, dan hebben we er alle tijd voor.



Snoepje