hoe ging bij jullie de overgang naar een groot bed?

Aniek zit een beetje tussen dreumes en peuter in, maar toch slapen haar leeftijdsgenoten vaker nog in een ledikant dus vraag ik het maar hier.

Morgen is ze 22 maanden oud, 1 maand na haar 2 verjaardag gaan wij naar een tijdelijke tussen huurwoning, het is een recreatiewoning met meubels en de slaapkamers zijn erg klein. Er is totaal geen ruimte voor 2 ledikantjes dus we zijn bezig om Aniek naar een groot bed te laten gaan, maar hoe ging die overgang bij jou peuter?

We hebben nu al een week of 3 het grote bed neergezet om haar te laten wennen, ze wil er ook graag op klimmen, speelt er op, doet het spel “ik doe alsof ik slaap” en vind het bed reuze interessant, als we vragen, van wie is dat bedje, zegt ze ook “Aniek”

Sinds gisteren hebben we het ook in gebruik, we leggen haar dus daar op te slapen, maar dat is echt een drama… ze huilt d’r longen uit d’r lijf, wil alleen maar “uit?” van bed af dus.

Ik ben dan geneigd haar toch maar weer in haar ledikant te leggen, maar ik kreeg van een aantal ervaren mama’s toch het advies dat niet te doen omdat het dan nog onduidelijker word wat er van d’r verwacht word.

Dat ze dan “beloont” werd met haar oude vertrouwde bedje als ze maar hevig genoeg huilt :frowning:

Ik kreeg te horen dat ze er op een gegeven moment toch echt doorheen moet en dat we dan moeten doorzetten.

Is dat ook jullie idee? of hoe ging dat dan…

Voor alle duidelijkheid, 2 ledikantjes in het huisje, is echt totaal geen optie tenzij we hun bedjes dan bovenop de bestaande bedden zetten :roll:

wij hebben er gewoon geen punt van gemaakt… ledikant eruit en dit is nu je nieuwe bed… dat pikte ze allebei…

tis bij jou nou te laat maar mijn mening over het bed er eerst bij zetten om te wennen… daar maak je het juist spannend van…

maar goed bij jou is het al zover… ledikant in ieder geval weg, dat is gewoon geen optie meer en verder dus doorpakken… favo knuffels erbij… ( zal je vast wel doen) verder kan je misschien een dekbedovertrek met haar gaan uitzoeken in de winkel ( action zijn ze ook niet duur… kan ze niet kiezen neem je ze allebei :mrgreen: ) dan wordt het meer " haar " bed.

Voorlezen in bed etc… gewoon het gewone ritueel aan houden…

Ja dit is best moeilijk. Ik zou toch proberen door te zetten.

Misschien het zo leuk mogelijk maken. Haar een superleuk overtrek uit laten zoeken bijvoorbeeld. Misschien heb je dat al gedaan maar dat schiet mij te binnen.

Jaimy sliep met 1 1/2 al in een gewoon bed omdat ze eruit bleef klimmen met soms gevaarlijke situaties. Zij heeft gewoon vanaf nacht een keurig in dat bed geslapen. Maar daar heb je natuurlijk niets aan.

Succes.

overigens zowel emma als willemijn waren net 2 toen ze van een ledikant naar een bed gingen… heb ook geen peuterbed gehad ofzo… gewoon meteen een persoons…

al die poespas :mrgreen: :wink:

Ik heb het hetzelfde gedaan dus als Judith. Ledikant eruit, grote bed erin, dit is je nieuwe bed en daar ga je dus slapen. Ze hebben het er nooit moeilijk mee gehad, integendeel, het werd het eerste uur gebruikt als trampoline :smiley:

Ik zou er niet te moeilijk over doen dus, niks niet wennen, twee bedden in de kamer, echt niet.

kijk, dat wilde ik horen, ik werd helemaal onzeker namelijk.

Maar goed, we hebben afgelopen nacht dus idd al “doorgepakt” ik ben gewoon steeds weer terug gegaan als ze echt helemaal over de zeik was, maar dan rustig zeggen dat ze wel daar gaat slapen, weer neergelegd, ritueel herhaald en weer weg… na 3 x huilde ze al minder hard en toen ik de 5e keer terug ging, piepte ze alleen nog wat toen ik weg ging.

Ze is toen gewoon gaan slapen. :inlove:

Mijn gevoel zei me namelijk al dat dit de beste manier was in tegenstelling tot wat mijn schoonzusje zei.

Maar wel super om dan wakker te worden en dan ook de bevestiging te lezen.

Vanmorgen haalde ik haar uit bed en toen vroeg ik in de gang waar haar bedje was en toen liep ze zo naar haar grote bed en klopte erop met een dikke smile :inlove:

Enne… ook hier geen peuterbed hoor, gewoon meteen een groot bed, wel een laag model waar ze zelf in en uit kan, maar het is gewoon 90x190 cm.

goedzoooo :clap: schattig dat ze op d’r grote bed klopte :inlove:

Wat zijn het dan weer kleine wurmpjes trouwens he, als ze in zo’n groot bed liggen :inlove:

ja vind ik zoooooo lief!!!

Wij hadden trouwens wel het matras van het ledikant naast het bed gelegd voor als ze eruit rolde… hebben ze beide een keer gedaan in het begin…

nu vallen ze een heeel enkele keer eruit…

Hier moet er ook een naar het grote bed, ik denk dat ze dat wel wil… Maar ik vind haarzelf nog zo klein :wall:

Toch wel even prettig om de ervaringen van anderen te lezen… Morgen moet ze ook maar over… Dan kan ik ook eindelijk aan de gang in de babykamer :smiley:

Samila is even na haar 2e verjaardag naar haar juniorbed gegaan. Was geen probleem.

@Marcellaaatje wrote:

Vanmorgen haalde ik haar uit bed en toen vroeg ik in de gang waar haar bedje was en toen liep ze zo naar haar grote bed en klopte erop met een dikke smile :inlove:

Enne… ook hier geen peuterbed hoor, gewoon meteen een groot bed, wel een laag model waar ze zelf in en uit kan, maar het is gewoon 90x190 cm.

Mooi dat t goed ging, maar er is toch niets mis met een juniorbed?

(paste bovendien beter in de slaapkamer van de kids)

nee is niks mis met een juniorbed behalve dat je dan later weer een nieuw bed moet kopen… wij hoeven dat nu niet… en ze slapen overal in een groot bed… sommige kinderen vinden dan een gewoon bed ineens te groot omdat ze een peuterbed gewend zijn…

Hier is Nerine ook gelijk vanuit haar ledikant naar een groot bed gegaan. Niks geen tussenmaat, want dat jaagt je alleen maar op kosten.

Wij hebben haar ledikant op de babykamer gezet en ze is zonder problemen in haar grote bed gaan slapen. Nooit niks geen gezeur van eruit komen tenzij er echt wat is.

Hier gingen ze tegen de 3 jaar pas naar een groter bed. En als tussen oplossing hadden we inderdaad een peuterbed. Maar zo eentje die je aan het voeteneinde en hoofdeinde kunt verlengen tot normaal 2 meter bed.

Ik vind het reuze knus en practisch. Mijn jongste dochtertje slaapt momenteel nog in een ledikantje en het gedeeltelijk uigevouwde peuterbed is in gebruik door mijn 8 jarige dochter. Met dit formaat kan ze er nog jaren in liggen en past het beter in haar kleine kamertje.

In het ledikantje halen we vanaf pakweg 2 1/2 jaar twee speciale spijltjes eruit zodat ze zelf in en uit kunnen stappen. Kunnen ze daar alvast aan wennen voordat ze naar een ander bed overstappen.

suwanna, niks mis hoor met een peuterbed, maar ik had zoiets van… 2x beddengoed aanschaffen, 2x een bijbehorende matras om idd maar te zwijgen van 2x een bed. Ze heeft nu een houten divanbed van 90x190 wat we nog hadden staan (eigelijk logeerbed) en eenmaal verhuisd krijgt ze haar definitieve grote bed.

Ze heeft nu ook meteen een dekbed gekregen met roze hoezen en prachtig dat ze het vond :inlove:

Baukje, kan me voorstellen dat je door ruimtegebrek kiest voor een kleiner bed, Peter en Aniek slapen ook samen maar die kamer is groot zat voor een ledikant en een groot bed, dus geen probleem hier en verder heb ik geen ledikant waar spijltjes van los kunnen, dus 2 eruit halen is geen optie hier :wink:

Peter heeft wel een ledikant waar 1 zijkant van neerklapbaar is, ik verwacht dus wel dat hij er langer in zal liggen dan zijn zus, maar bij ons kwam het dus ook doordat we 14 oktober naar een recreatiewoning verhuizen voor 7 maanden en daar moet ze wel op een groot bed, kan niet anders.

Marcellaatje, wij hadden een tweedehands juniorbed, incl matras.

Beddengoed is voor eenpersoonsbed, behalve de hoeslakens dan.