Hoe komt het nou toch dat veel gekleurde kleding bij mij binnen een paar wasbeurten al vaal wordt?
Ik was met Robijn op 40graden.
Wie heeft DE tip???
Vind het namelijk zo zonde van alle kleding.
Ik denk dat het te maken heeft met de waterhardheid…
Hoe harder het water, hoe meer wasmiddel je veelal nodig hebt.
Kalk maakt kleding ook al vaal en dan zijn de reinigende stoffen in wasmiddelen ook nog aan de orde…
Misschien ligt het dus niet aan jou?
Ik was ook met Robijn en zoals nu in de aanbieding, Ariel…
Maar veel meer dan die 2 dus niet.
Hier geen last.
Ik was op 40, 60 en 90 graden, volle trommels en hoewel ik wel uitgebreid sorteer kom ik niet verder dan 1 wit, 1 rood(roze, paars) 1 donkerbont (zwart, donkergroen, bruin, donkerblauw) en 1 spijkerbroekenwas (die doen andere kleding slijten, pillen en stuk gaan, dus die gaan allemaal samen in 1 was) en 1 bont gekleurde was waarin alle overigen gaan, veelal kleding met evenveel blauw als wit, of allerlei kleuren of heldere kleuren…
En dan vaak nog 1 kookwas met handdoeken enzo en een beddenwas.
ik ben een tijdje geleden begonnen met er alert op te zijn om de kledingstukken binnenste buiten te draaien voor ik ze was én droog.
merk wel verschil sindsdien…
effe proberen dus !
liefs
Gerda
@gerda wrote:
ik ben een tijdje geleden begonnen met er alert op te zijn om de kledingstukken binnenste buiten te draaien voor ik ze was én droog.
merk wel verschil sindsdien…
effe proberen dus !
liefs
Gerda
en dan ook wel binnenste buiten strijken…
Als ik strijk zie ik ook dat kleding veel sneller vaal wordt.
Zeker met zwart en gekleurd… Je heb er ook een speciale hoes voor op de strijkijzer :thumbup:
Weet niet of je een droger gebruikt, maar daardoor vind ik kleding ook vaal worden. Hier gaat niets van kleding in de droger…
Wat ik zelf merk is vooral geen hele donkere dingen erbij doen, dat verkleurt altijd! Ik was op 30 graden met een huismerk en kan niet klagen, overigens gaan bij mij alleen oude shirts in de droger, nieuwe (mooie) nooit.
Dat kan idd ook schelen… dat doe ik ook… alles binnenstebuiten wassen… maar is zo ingeburgderd dat het niet als eerste op kwam… dat is zo… eh gewoon denk ik :lol: Lekker mutsig zeg…
Maar idd… binnenstebuiten wassen, drogen en strijken…
Binnenste buiten wassen.
Op 30 graden.
En “Black” wasmiddel gebruiken.
Veel wasmiddelen, zelf de color van Persil bijvoorbeeld, bevat optische witmiddelen. Misschien nu niet meer maar ik lette er altijd op welke ingredienten er in het wasmiddel zat.
Dus ik gebruik nu alleen nog maar “black” voor gekleurde en zwarte kleding.
@Cell wrote:
Dat kan idd ook schelen… dat doe ik ook… alles binnenstebuiten wassen… maar is zo ingeburgderd dat het niet als eerste op kwam… dat is zo… eh gewoon denk ik :lol: Lekker mutsig zeg…
Maar idd… binnenstebuiten wassen, drogen en strijken…
dat is hier idd ook zo ingeburgerd… of er ingedrild :mrgreen:
Geloof dat ik als ik iets er gewoon in zou mikken mijn moeder nog net niet in mijn hoofd hoor vragen of ik niet iets vergeet :lol:
Hier gaat dus ook alles binnenstebuiten en ik was gekleurde kleding op max 30 graden en niks gaat in de droger.
Dan gaan we in het vervolg alle gekleurde was netjes binnenstebuiten wassen en strijken. Ik gooi ip alles in de droger maar als dat ook invloed heeft op kleding moet ik de gekleurde was misschien maar eens gewoon ophangen.
Ik heb trouwens ook wel eens gehoord een scheutje azijn?
Iemand daar bekend mee???
@aapie wrote:
yups, azijn bij de 1e keer wassen van nieuwe gekleurde kleding.
Kan ook altijd trouwens en dan ipv wasverzachter (als je die al gebruikt, wij gebruiken sowieso geen wasverzachter).
Mijn ouders hebben 1 zwart onderlaken en dat wast mijn moeder altijd met wat azijn erbij. Is nog mooi zwart :thumbup:
Niet te hoog wassen (ik was kleding op 30 ) en een wasmiddel voor de gekleurde was gebruiken.
Niet teveel wasmiddel gebruiken en de kleding binnenste buiten wassen.
@aapie wrote:
Dat doe ik eigelijk nooit bij gekleurde kleding, alleen bij nieuwe spijkerbroeken en zwarte kleding.
ik was altijd op 40 of 60 graden en altijd met dreft de paarse verpakking hier zit een kleur beschermer bij in en heb nooit last ervan dat de was vaal wordt.
@Cell wrote:
Ik was op 40, 60 en 90 graden, volle trommels en hoewel ik wel uitgebreid sorteer kom ik niet verder dan 1 wit, 1 rood(roze, paars) 1 donkerbont (zwart, donkergroen, bruin, donkerblauw) en 1 spijkerbroekenwas (die doen andere kleding slijten, pillen en stuk gaan, dus die gaan allemaal samen in 1 was) en 1 bont gekleurde was waarin alle overigen gaan, veelal kleding met evenveel blauw als wit, of allerlei kleuren of heldere kleuren…
En dan vaak nog 1 kookwas met handdoeken enzo en een beddenwas.
Hier precies hetzelfde!
Nieuwe kledingstukken was ik de eerste keer met een flinke scheut azijn (mijn moeder zei altijd: dat houdt de kleur vast. )
En ik draai heel veel dingen binnenste buiten (pas na het strijken, draai ik het meeste terug).