Hoe gaat het als je direct start met fv?

Omdat ik eigenlijk nogal pro-borstvoeding ben, heb ik geen idee hoe het gaat als je direct start met flesvoeding…? Hier zijn vast mensen die daar wel ervaring mee hebben en die mij kunnen vertellen hoe dat dan gaat? En dan bedoel ik met name met dingen als stuwing ed, want het lijkt me dat je lijf wel het eea aan gaat maken?



(Ik heb geen behoefte aan opmerkingen dat bv beter is ed, want dat weet ik zelf ook wel…zou ook graag willen dat het iets was waar ik niet over na hoefde te denken en dat ik zonder twijfels en beperkingen ed voor bv kon kiezen. Maar dat is niet zo, dus wil ik me ook verdiepen in de ‘andere kant’.)

Ik ben bij L direct begonnen met fv.

Tja over stuwing. Die krijg je zeker en er zijn wel tabletten voor te krijgen dat je geen stuwing krijgt maar de kans dat je die krijgt is heel klein. Dit word bijv verstrekt als iemand bevalt en het kindje komt levenloos ter wereld. Het laatste waar je dan op zit te wachten is stuwing natuurlijk.

Mij werd aangeraden om een strakke bh dag en nacht te dragen. Als je heel erg last van stuwing krijgt dan koudcompressen bij de bh in en als het echt niet anders kan een beetje met de hand wegkolfen maar dat hebben ze liever niet omdat dat natuurlijk de bv stimuleerd. Verder elke dag goed je borsten nalopen op evt borstontsteking. Uiteindelijk zakt de stuwing af na een dag of 3/4. Toen werd het bij mij ook beter wel heb ik heel lang gelekt maar ja daar doe je niet zoveel behalve zoo compres en gebruiken natuurlijk.

Ik weet niet of je verder iets wilt weten?

Ik mocht geen bv geven vanwege medicatie voor de ziekte van Crohn, dus bij allebei direct begonnen met fv.

Bij Jinte ben ik in het zkh bevallen en daar hebben ze gelijk flesje klaargemaakt na de bevalling, wilde hypo-allergeen dus dat heeft ze toen ook gelijk gekregen. De stuwing vond ik vreselijk (sorry :oops: ), dat heeft zeker wel 3 a 4 weken geduurt bij mij. Het deed ook pijn, maar mocht geen verlichting geven door af te kolven oid, want dan stimuleer je het alleen maar. Veel strakke bh’s gedragen en zoogcompressen. Uiteindelijk ging het wel beter, maar ik vond het niet fijn.



Toen ik zwanger was van de tweede heb ik de ha gebeld en mijn verhaal uitgelegd, dat ik gewoon geen bv mocht geven. Toen heb ik 2 pilletjes gekregen die je dan binnen 24 uur na je bevalling moet nemen. Ook van haar beviel ik in het zkh en zij kreeg ook een flesje na de bevalling. Kwa stuwing heb ik toen bijna geen last gehad, maar mijn borsten zijn zeker nog wel 2 maanden ‘groot’ gebleven. Het vocht moest er toch op een andere manier uit, dus ik zweette toen heel veel. Was ook wel vervelend, maar minder erg dan stuwing die nergens voor diende bij mij.

Alette wat verschrikkelijk zo lang stuwing. Wat zal dat zeer gedaan hebben zeg :hug: Vreemd dat ze je geen pilletjes gaven bij de eerste het was toch duidelijk dat je geen bv mocht geven? Wel fijn dat je bij de tweede de pilletjes hebt gehad. En dat zweten herken ik wel :? Vond ik ook echt verschrikkelijk

Hier ook fv.

Natuurlijk kom je onder de stuwing niet uit, maar dat is echt maar een paar dagen (waarvan ik er maar 1 echt “last” heb gehad en een paar dat het nog wat vervelend was) en daar heb je bij bv ook last van volgens mij, dus in dat kader zit er geen verschil in denk ik. Goede stevige bh’s dragen helpt al een boel (dag en nacht).

Hier ook direct gestart met FV.

Ze is 's nachts geboren en kreeg 's ochtends haar eerste flesje met H.A. voeding.

Zelf 1 dag last gehad van stuwing maar dat zakte heel snel weer af, heb het ook niet als vervelend ervaren.



Als je nog wat wil weten, vraag maar!

Bedankt voor jullie reacties! Wel fijn om te horen dat de stuwing bij de meesten niet heel erg lang duurde… Behalve dan bij Alette…lijkt me erg vervelend. :hug: Gelukkig kreeg je bij de tweede wel die pilletjes. :thumbup:



Ik gebruik normaal gesproken ook medicatie die bij zwangerschap en bv niet mag… Gebruik het nu dus ook niet en voel me daardoor niet lekker…wil dus eigenlijk na de bevalling heel snel weer er mee beginnen, vooral ook omdat ik dan toch voor twee kindjes moet zorgen… Maar dan kan ik dus geen bv geven… Vind het een heel lastige keus, want ik wil het beste voor mijn kindje…maar ja, wat is beter: bv, maar een moeder die zich niet goed voelt of fv en een moeder die zich wel goed voelt? Vind het toch een lastige keus… (En dat de bv bij de eerste totaal niet liep speelt natuurlijk ook mee…maar als dat het enige was, dan had ik het sowieso in ieder geval willen proberen…nu weet ik het niet zo goed…)

Bij de oudste ben ik ook gelijk begonnen met fv, had niks te maken met medicijnen o.i.d. Ik heb erg weinig last van stuwing gehad. 1 of 2 nachtjes dat ik alleen op mijn rug kon slapen, maar verder niet echt pijn ofzo. Bij de 2e ben ik wel begonnen met bv, en toen ik na 9 weken stopte, heb ik veel meer last gehad. Maar dat zal wel logisch zijn, omdat het dan op gang gebracht is. Bij de oudste trouwens geen pilletjes ofzo gekregen, gewoon een strakke bh aangedaan, en het was al snel helemaal weer weg.

nog een pijn bij stuwing tip (weliswaar van een bv mama, maar die hebben ook stuwing :wink: ): gekneusde koolbladeren bij je bh instoppen.



Is een goedkope niet stimulerende manier.

En ja het klinkt raar en nee het ziet er niet uit, maar het werkt wel (hoe weet ik niet, maar het werkt echt :smiley: ).

@mamaMarije wrote:

nog een pijn bij stuwing tip (weliswaar van een bv mama, maar die hebben ook stuwing :wink: ): gekneusde koolbladeren bij je bh instoppen.



Is een goedkope niet stimulerende manier.

En ja het klinkt raar en nee het ziet er niet uit, maar het werkt wel (hoe weet ik niet, maar het werkt echt :smiley: ).




Hihi die heb ik idd ook gehoord. Mijn collega kreeg in het ziekenhuis maandverbandjes die volgezogen waren met water en in Devroe er waren gedaan. Ze had twee bij haar bh in ivm de stuwing en eentje inbaar onderbroek ivm totaalruptuur

Die koolbladeren heb ik tijdens de bv ook gebruikt…bracht inderdaad wel wat verlichting (vooral dat het koelde, ik deed ze vooraf ook in de koelkast/vriezer).

Jaa, ik heb ook koolbladeren gebruikt :roll: en ik vond het heerlijk om er in een handdoek ijsklontjes op de hebben of iig zo’n ijszak.



Ik heb 2 dagen bv gegeven en ben toen overgegaan naar fv, dus het was op gang :think: ben er wel een beetje ziek van geweest, maar goed na enkele dagen was het over.



:thumbup:

Ik heb twee dagen volledig BV gegeven (of ook eigenlijk niet, want ik had geen melk). En later ook FV gegeven, nog 3,5 in combi met BV en daarna enkel FV.



Koolbladeren werken super! Heb ze hier ook gehad, had na 4 dagen enorme stuwing (in 1 nacht 2 cups groter). En die koolbladeren waren zalig! Stuwing duurde hier nog geen 12 uur. Daarna dus nog half BV gegeven en bij het stoppen eigenlijk nergens last van.

He meis,



Toen ik na 4 dg stopte bij Cathelijne heb ik daarna nog flink stuwing gekregen.



Ikzelf had er niet heel veel last van, ongemakkelijk maar geen echte pijn. Borsten voelden wel heel warm maar ik kreeg zelf geen verhoging ofzo.



Je moet proberen zo min mogelijk aan je borsten te komen en evt kun je koelen, dat remt. Verwarmen stimuleert juist. Ik legde dus 1 of 2x per dag koele washanden erop (ging dan alsnog wel lekken, maar ok). Zoogcompressen zijn wel aan te raden want ik lekte zeker de eerste dagen wel.



Na een dag of 10 was het bij allebei echt helemaal weg.



Ennuh, laat je niks aanpraten door anderen! Goede keuzes voor JEZELF zijn net zo belangrijk. Ik heb die rust op dat moment ook echt nodig, dus doe gewoon wat goed voor jou is. Dat is nl óók goed voor de kleine :hug:

hier zelf geen last gehad van stuwing, maar kreeg wel een goeie tip, zakjes met appelstroop in de vriezer doen en die gebruiken als koude kompressen, het wordt goed koud maar niet keihard, zoals ijsblokjes, het blijft kneedbaar zeg maar !! hahaah vond het een hele goeie…

@Nienke123 wrote:

Ik gebruik normaal gesproken ook medicatie die bij zwangerschap en bv niet mag… Gebruik het nu dus ook niet en voel me daardoor niet lekker…wil dus eigenlijk na de bevalling heel snel weer er mee beginnen, vooral ook omdat ik dan toch voor twee kindjes moet zorgen… Maar dan kan ik dus geen bv geven… Vind het een heel lastige keus, want ik wil het beste voor mijn kindje…maar ja, wat is beter: bv, maar een moeder die zich niet goed voelt of fv en een moeder die zich wel goed voelt? Vind het toch een lastige keus… (En dat de bv bij de eerste totaal niet liep speelt natuurlijk ook mee…maar als dat het enige was, dan had ik het sowieso in ieder geval willen proberen…nu weet ik het niet zo goed…)


Ik kan me voorstellen dat dit een moeilijk dilemma voor je is. Over borstvoeding en medicatie valt veel te vertellen. Sommige medicatie kan idd niet worden gebruikt tijdens de borstvoedingsperiode. Het gebeurt echter ook vaak dat het gebruik van bepaalde medicatie onterecht wordt afgeraden; dan gaat het meestal om fabrikanten die zich willen indekken tegen eventuele aansprakelijkheid. Op http://www.borstvoeding.com kun je veel informatie vinden over medicatie en borstvoeding, evenals een verklarende lijst van medicatie en borstvoeding. Daar zou je eventueel eens naar kunnen kijken? klik. Daarnaast zijn er vaak alternatieven mogelijk. Je huisarts of apotheker kan dit voor je uitzoeken. Tevens kun je bij een lactatiekundige terecht voor advies vanuit borstvoedingsperspectief. Een vrijgevestigde lactatiekundige brengt kosten in rekening voor een consult. Hier kun je de gegevens vinden van vrijgevestigde VBN-lactatiekundigen. Zij zijn eerst een tijd contactpersoon van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk geweest en hebben daarna de overstap naar lactatiekundige gemaakt. Op de site van de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen is een overzicht te vinden van alle lk’s die bij deze vereniging zijn aangesloten.



Ik ben benieuwd of deze informatie nog iets toevoegt aan wat je zelf misschien al hebt uitgezocht? In ieder geval nog een voorspoedige zwangerschap toegewenst!

Heb net de bijsluiter op internet doorgelezen en daarin zie ik dat de fabrikant zegt dat het wel kan (ook bij zwangerschap, maar vrijwel alle artsen en organisaties raden het af)…wel staat erbij dat het in de moedermelk terecht komt… De internist waar ik bij loop was er echter heel stellig in: niet doen. Hij gaf aan dat er geen onderzoek naar de eventuele gevolgen gedaan is. De huisarts kent het medicijnen niet, kan hem dus helaas niet om een second opinion vragen. Ga het de internist nog een keer vragen. (Kan wel dat hij er al iets over gezegd had (ik herinner me vaag iets als ‘ondanks dat in de bijsluiter staat dat het kan, …’), maar mijn geheugen is echt een vergiet…) Ik ga wat dit betreft toch liever af



Lactatiekundige heb ik vorige keer ook ingeschakeld toen de bv niet goed liep, maar heeft niet geholpen: ik deed alles goed, maar toch ging het niet goed.

Bij beide kinderen direct FV gegeven, bewuste keuze. Na de bevalling van de oudste heb ik wel stuwing gehad maar niet echt als vervelend ervaren. Was vrij snel met een paar dagen weer over.



Bij de jongste was dat een heel ander verhaal. Hoor de kraamverzorgster nog zeggen op dag 5 ofzo. Nou meid jij gaat geen stuwing meer krijgen hoor. De volgende ochtend werd ik wakker met mega stuwing en een zeiknat shirt :evil: Dit werd erger en erger met harde plekken aan toe die echt weg gemasseerd moesten worden ivm dreigende borstontsteking (had al verhoging). Vond het erg pijnlijk allemaal. En vond het heerlijk om met koude compressen te lopen die uit de vriezer kwamen.



Het duurde net als bij Alette meerdere dagen voordat het afnam.