hoe gaan we dat doen in de kraamweek

Hallo!

Over een aantal weken hoop ik te bevallen, mijn zoontje zal dan ongeveer 16 maanden zijn. Er zit dus aardig weinig leeftijdverschil tussen de eerste en de tweede. Moeders die dit ook hebben (gehad): Hoe hebben jullie dit tijdens de kraamdagen met het (warme) eten gedaan? Ik zie het niet bepaalt zitten om de oudste (Koen dus) op de slaapkamer te laten eten. Maar ik wil er wel liever zelf bij zijn, i.p.v. dat de kraamverzorgster dat beneden doet, want dan lijkt me dat het dan voor hem helemaal een rare week wordt!

(Ik ga er nu wel van uit dat ik zeker de eerste paar dagen in bed lig en dat ik dus niet naar beneden kan)

Mijn kraambed stond in onze woonkeuken.



Eten jullie 's middags warm? Of heb je meer uren kraamzorg op een dag?

Bij mij was de kraamzorg nooit aanwezig tijdens het warm eten.



Als je het 's avonds doet, zou je man het kunnen doen?



Broodje zou ik gewoon op bed doen, dat doe je zelf dan ook.

Baby naast bed en dan hebben jullie een soort van picknick :smiley:

Wij eten inderdaad 's middags warm, vind ik wel makkelijk, want dan hoeft manlief niet gelijk achter het warme eten aan als ie thuis komt…

Broodje eten vind ik ook geen probleem om dat wél in de slaapkamer te doen, dus daar gaat het niet om.

Ik had erg veel hulp van mijn schoonmoeder, zij kookte ook, en at soms ook met Ralf, Ralf was 20 maanden, dus ook nog niet zo groot.

Euhm, waarom zou je een paar dagen in bed moeten blijven liggen?

(tenzij er misschien iets eerder is voorgevallen oid?!)



Ik was na mijn bevalling (eerste keer ks, tweede keer vaginaal) gewoon elke avond aan tafel.

Juist bij hechtingen etc (behalve een totaal ruptuur kan ik me zo voorstellen), is het goed om gewoon te zitten af en toe.



Ik denk dat je geen probleem moet maken van iets dat er (nog) niet is. Je laat de kraamhulp gewoon het eten klaar/warm maken en als het tijd is schuif je aan. Je eet samen en als je klaar bent vertrek je weer naar je bed. (of nog beter, blijf je beneden en ga je even spelen met je oudste, zoals gezegd is het toch al een rare tijd voor ze, helemaal als mama dan ook nog de hele dag in bed gaat liggen).





(mijn dochters schelen 20 maanden)

Hier zat tussen nr 1 en nr 2 iets meer dan 12 maanden maar hubbie was de eerste 2 weken thuis dus hij heeft toen voor het avond eten gezorgd.

Bij nr 3 was de kraamverzorgende al om 13:00 naar huis en toen heeft hubbie ook gekookt en mijn (schoon) moeder hebben dat ook een paar keer gedaan, lekker makkelijk :mrgreen:

ik kook gewoon in het voren, mik dat in de vriezer en zo kan vriendlief als hij geen zin/tijd heeft om te koken iets ontdooien en opwarmen.



Maar naar mijn idee kan je toch gewoon met het gezin aan tafel eten als er geen nare complicaties voor doen??

Ik heb wel lekker in bed gelegen, vond het heerlijk :thumbup: maar idd is de kraam er meestal niet meer hoor, met het eten. Dus kan je man met Koen eten :thumbup: Als je zorgt dat je van tevoren makkelijk eten in huishebt is dat meestal geen probleem (of houd je man van koken?)

@corine296 wrote:

Wij eten inderdaad 's middags warm, vind ik wel makkelijk, want dan hoeft manlief niet gelijk achter het warme eten aan als ie thuis komt…

Broodje eten vind ik ook geen probleem om dat wél in de slaapkamer te doen, dus daar gaat het niet om.




Oke ja tussen de middag is de kraam er wel nog.

En hoe zou je het vinden om voor die week het om te draaien?

's middags samen met Koen op bed een broodje eten en 's avonds met papa warm eten.



Kan best dat je dat niet wilt omdat je de regelmaat voor Koen zo stabiel mogelijk wilt houden.

Is papa trouwens vrij in de kraamweek?



Ik denk dat het wel losloopt, maar kan me voorstellen dat je ermee zit.

Het zal voor je kleine man ook een drukke week worden.

Ik heb de eerste week in bed gelegen en de tweede week ook grotendeels (bekkenklachten) Gewoon lekker in bed gegeten dus, heerlijk;-) Mijn bed stond wel in de woonkamer.

Persoonlijk zou ik gezellig met je zoontje in je bed eten. Het is maar voor even immers en ook we gezellig en bijzonder toch? Als je een kinderstoel hebt dan zet je die er toch lekker bij (of je koopt even zo’n simpele van de IKEA)

Als je vanwege bekkenklachten in bed moet blijven kan je misschien een bed in de woonkamer laten neerzetten als je beneden bevalt? Als je boven bevalt heeft dat geen zin en zou ik dus gewoon gezellig samen op de slaapkamer eten.

Wij hebben 20 maand tussen de 1e en 2e en ik weet nu al dat ik de eerste week in het ZH lig. Daarna zal ik ook waarschijnlijk nog niet op de stoel kunnen zitten met eten (KS), maar hubbie kookt en die kan samen met dochterlief eten :wink:



Het zijn vreemde weken en wij willen ook zoveel mogelijk structuur houden, maar het zal even aanpassen zijn, daar doe je niets aan volgens mij.



Ik zou ook de kinderstoel bij je bed zettten en dan gezellig samen eten!

Wij hebben 10,5 maand tussen de 1ste en de 2de zitten.

En ik kreeg een spoed ks, dus de eerste week in het zk. Maar gelukkig hebben onze ouders de oudste veel opgevangen. En manlief had 2 weken vrij :smiley: Toen ik thuis kwam uit het zk hadden we geen recht meer op kraamzorg dus zoek het maar uit.

De week na dat ik thuis was heeft mijn moeder me nog geholpen met poetsen maar manlief heeft gewoon gekookt 's avonds (doet hij altijd 8) )

@santos_05: je kunt gewoon zitten op een stoel hoor na een ks, dat moet je in het zk ook al.

De kraamverzorgster zette bij ons het eten panklaar, zodat mijn man het alleen nog maar op hoefde te warmen.

De eerste dagen at iedereen bij mij op de kamer, de meiden aan een tafeltje met stoeltjes, manlief op bed.

Een andere keer was hij gewoon vroeg thuis en dat at hij ook weleens beneden met de kids.

t’Komt goed allemaal, in de kraamtijd ben je bijzonder vindingrijk!

Hallo Corine296,



Mijn dochter was 14 maanden toen haar broertje ter wereld kwam.

Het eten ging gewoon samen met ons, en anders als haar broertje sliep.

Misschien een rare vraag maar moet jij in bed blijven. Ik heb mijn kraamweek namelijk niet in bed doorgebracht. Om het zo te zeggen, ik draaide gewoon mee, de dame van de kraamzorg hield ook maar ik wilde niet te afhankelijk van haar zijn want aan het einde van de rit moet je toch alles zelf doen na die week.

Natuurlijk hielp hubby ook mee.



En Corine als je in bed moet blijven, gewoon lekker met je kids in/op bed eten, laat je lekker verwennen hoor, je verdient het!

En kinderen passen zich heel snel aan. Mijn dochter die vond het allemaal best, ging af en toe kijken bij haar broertje en ik gaf haar sowieso altijd iets te eten als hij ook de borst kreeg.



Probeer als het natuurlijk lukt alle hulptroeppen om hulp te vragen met het koken van eten.



Groetjes Javamom

@Mama van 2 spruitjes wrote:

Wij hebben 10,5 maand tussen de 1ste en de 2de zitten.

En ik kreeg een spoed ks, dus de eerste week in het zk. Maar gelukkig hebben onze ouders de oudste veel opgevangen. En manlief had 2 weken vrij :smiley: Toen ik thuis kwam uit het zk hadden we geen recht meer op kraamzorg dus zoek het maar uit.

De week na dat ik thuis was heeft mijn moeder me nog geholpen met poetsen maar manlief heeft gewoon gekookt 's avonds (doet hij altijd 8) )

@santos_05: je kunt gewoon zitten op een stoel hoor na een ks, dat moet je in het zk ook al.




Hier ook een spoedks gehad en ik kon echt niet lang zitten hoor, ook nog niet in het ziekenhuis :wink: Heeft hier toch echt wel een aantal weken geduurt voordat ik weer op de been was… zo is elke bevalling toch anders :wink:



ik was jaloers op degenen die na mij een ks kregen en er na 2 dagen alweer over wandelden hoor :mrgreen:

Misschien maak ik (nu al) van een mug een olifant. Het zal wel los lopen… :oops:

Hier zit er 20 maanden tussen en moest een aantal dagen op bed blijven ivm inscheuren. Ik heb die dagen op bed gegeten en Juul at beneden bij papa. Hij is ook in die kraamweek een paar keer bij opa en oma geweest. Lekker rustig…





Succes met de zwangerschap en bevalling, het komt vast wel goed…