Hoe gaan jullie hiermee om?

Ojee, we krijgen hier echt een probleem.



Amy heeft sinds 2,5 weken geleden besloten geen luier meer om te willen, en op een paar kleine druppelincidenten na, is ze zuiver. En ook 's-nachts! Ze wordt nu wel wat vroeger wakker omdat ze moet plassen, maargoed, het is wel knap dat ze dat al kan! :dance: :clap:



Maar…Nicky is nu ruim 6 en het ventje is sinds 2,5 overdag spatzuiver. Alleen 's-nachts wil het maar niet lukken. Sterker nog…zijn luier zit 's-ochtends zo vol, dat zelfs z’n pyamabroek. In uitzonderingsgevallen is ook z’n bed nat. Hij is daar echt verdrietig van en sinds Amy iedere ochtend roept dat haar luier droog is, zie ik 'm steeds maar sip kijken en z’n luiers verstoppen. Vind het echt zo rot voor 'm :cry: .



Ik weet dat ik het niet kan verhelpen bij hem, maar wie heeft dit probleem ook en hoe ga je met je oudste om? Wij blijven natuurlijk Amy wel prijzen, want het is gewoon hartstikke goed, maar daarentegen wil ik Nicky niet verder verdriet doen…

Via je ziekenfondsverzekering kun je een plaswekker aanschaffen. Dat kan je zoon en jullie goed helpen om snachts zindelijk te worden.



Hoelaat drinkt hij savonds voor het laatst?

******



weet niet of dit mag, maar kijk hier eens op.

een half jaar geleden met onze zoon gedaan, toen 6. en tot nu toe nog steeds droog, het is best intensief in het begin, maar echt de moeite waard.



Edit beheer: als je er iets kunt kopen is het commerciëel :thumbup:

Ook wij hebben bij de oudste de plaswekker gebruikt. We hebben gewacht tot de zomervakantie om daar mee te beginnen omdat we niet wisten hoe vaak hij 's nachts zou wakker worden. Hij was 6,5j toen. De eerste week geen succes, bij bleef maar plassen en werd ook niet wakker van het alarm, ik wel. Daara gingen we op vakantie naar turkije. Plaswekker ging mee maar ondanks de airco op de kamer was het best nog wel warm. Hij zweette zoveel in zijn lies, de plasbroekjes waren ook wel heel dik, dat de wekkerbstteds af ging. Plaswekker ging de koffer in en opeens was hij zindelijk. Ook geen ongelukjes meer gehad.



Hij vond het trouwens nooit erg om een pamper aan te doen 's nachts. Ik liet hem iedere avond kiezen en hij koos eigenlijk altijd voor een luier. Zijn jongere broertje was wel direct zindelijk 's nachts maar daar stoorde hij zich niet aan.

Dank voor de reacties. :-*



Het probleem is op dit moment niet zozeer dat ik 'm niet zindelijk krijg. Hij is nl. al onder behandeling van een kinderarts voor buik/darmproblemen en loopt daardoor ook bij een PIPO polie. Volgens de therapeut daar is het voor de 7e levensjaar niet nodig om al met wekkers e.d. aan de slag te gaan. Natuurlijk hebben wij ook al wel diverse dingen geprobeerd (ook al gaven ze aan dat het nog niet nodig was). Helaas is de urineproductie snachts nog te groot (hormoonquestie dat blijkbaar meestal vanzelf over gaat). Het laten plassen voor het slapen/niet meer drinken enz. had geen effect. Dus dat hebben we voor nu even losgelaten omdat het hem meer frustreerde dan dat het iets hielp.



Het probleem ligt 'm nu echt even in het complimenteren van z’n zusje vs. een soort van jaloezie van Nicky vanwege het feit dat hij wel natte luiers heeft…Ik hoop dat iemand daar ook ervaring in heeft en hoe je het het beste kan aanpakken.

Ik zou amy prijzen zodat nicky het niet hoort…lukt dat?

Of anders misschien uitleg geven aan nicky dat hij ook zijn best doet maar het niet ergis dat hij nog een luiert draagt s nachts…

Dat zouik al helemaal niet doen. Als hij het dan toch oppikt…



Hier hetzelfde gehad. Eerst zusje en toen broertje die nachtzindelijk werden en oudste nog steeds niet. Wij besloten om hen ook niet de hemel in te prijzen. Natuurlijk best eens een complimentje, maar er niet teveel aandacht aan besteden. Zo fantastisch knap is het ook niet he, het gebeurd gewoon en is fijn, maar dat is het dan ook.

Als hik er iets over zei dan benoemden wij gewoon dat de een nu eenmaal sneller loopt, de ander sneller zindelijk is etc.

Dankjewel Maar en Lune voor jullie reacties.



@Maar: Amy rukt "s-ochtends haar eigen luier uit en komt dan in de badkamer uitgebreid showen dat ie droog is ;). Dus echt subtiel zal het niet lukken.



@Lune: ik denk inderdaad dat ik het niet teveel ga prijzen.



Gelukkig hebben we inmiddels de KA en de verpleegkundige op de poli gesproken. Het blijkt dus zo te zijn dat normaal gesproken kindjes tussen de 3 en 7 een hormoon aanmaken wat ervoor zorgt dat de nieren in slaapstand gaan snachts. Als dat met 6,5 nog niet is, en de productie is snachts hoog (wat bij Nicky zo is) dan kunnen ze met een hormoon starten. Dat is dan voor 3 maanden waarna als het goed is het lichaam zelf dit stofje oppikt en zelf gaat aanmaken.

Dus nu gaan we luiers wegen de komende week. Als de hoeveelheid boven een bepaalde hoogte is, komt hij voor het hormoon in aanmerking.



Ben overigens supertrots op 'm. Eerst vraagt hij helemaal uit zichzelf aan de therapeut hoe hij van z’n luier af kan komen. Volgende dag heeft hij het hele probleem (ook van ontlasting) in de klas verteld…Ook dat hij snachts nog een luier heeft. De meester was supertrots…en ik natuurlijk nog meer.