Hoe en wanneer (trap af)

Anne kan nog steeds geen trap af. Ik moet ook zeggen dat we nooit met haar geoefend hebben omdat ik het wel makkelijk vond dat ze het niet kon. Maar nu begint ze wat gewicht in haar kont te krijgen en zou het wel makkelijk zijn als ze de trap zelf af kon.



Zijn er nog meer dreumessen die de trap niet af kunnen? En hoe pak je het aan om het ze aan te leren? Wij hebben een trap met een draai erin, dus wij hebben op de trap brede en smalle stukken. Daarnaast weten we (door 1 keer geprobeerd te hebben) dat ze de trap gewoon af wilt lopen zoals wij doen, en dat gaat dus niet want dan valt ze meteen.

Anne is nogal eigenwijs, dus alle tips zijn welkom.



Alvast bedankt



(uhm, met hoe oud moet ik naar peuters :oops: )

Fijn dat je deze vraag stelt! Ik vraag het me namelijk ook al een tijdje af… Ik weet iig dat ze het beste “achterstevoren” de trap af kunnen, maar ik lees ook heel graag tips!



En is peuters niet vanaf 2 jaar :think:?

@Trying wrote:

Fijn dat je deze vraag stelt! Ik vraag het me namelijk ook al een tijdje af… Ik weet iig dat ze het beste “achterstevoren” de trap af kunnen, maar ik lees ook heel graag tips!



En is peuters niet vanaf 2 jaar :think:?




Oooo, dan hebben we nog even :mrgreen:

Gewoon laten doen op haar manier, en haar vasthouden. Ik vond het doodeng toen Hadewijch ineens ook niet meer achteruit de trap af wilde, maar vooruit net als wij, zeker omdat ze dat voor het eerst wilde op de betonnen trap buiten. Maar dat zal ze toch een keertje moeten leren, en het begin is het gevaarlijkst.



Wat ik zou doen is haar dragen tot bijna beneden en dan mag ze de laatste stapjes zelf aan jouw hand. Als ze dan valt, is het maar een klein stukje en als ze niet valt dan heeft ze zelf trap gelopen. En zo uitbouwen. Hier wilde ze trouwens niet dat ik haar handje pakte, maar als ik een vinger aanbood, ging het prima.



Deze dame heeft overigens wat nieuws: achteruit de trap op. Een handje vast, en de andere aan de muur. En anders wil ze worden gedragen, want de trap op lopen, dat is saai. :wink:

Mischa wilde dus ook absoluut niet achterstevoren de trap af. Ik kon proberen wat ik wilde, maar nee, hij ging er alleen maar vreselijk van huilen.

Maar ja, ik kan hem met z’n 15 kilo nu ook niet makkelijk meer de trap af tillen, dus we moesten iets.

Nu gaat hij dus gewoon zoals wij de trap af. Hij loopt vooruit, met z’n linkerhand tegen de muur of aan de leuning. Ik loop achteruit voor hem uit en hou z’n rechterhand vast. En zo loopt hij tree voor tree naar beneden, en ik moet zeggen: het gaat hartstikke goed! In het begin vond ik het doodeng, maar op een gegeven moment had ik gewoon geen keus meer, wilde ik m’n rug nog enigszins sparen.

Hier precies al bij Tama…vind het nog wel griezelig hoor…

Vanmorgen heb ik met Anne de trap gedaan :shifty: . Ik ben achteruit de trap afgegaan en heb haar bij beide handjes genomen. Ze liep zo de trap af (beetje snel voor mij)…ik stond met grote ogen te kijken. Nu ligt ze te slapen, dus straks maar weer zo de trap af…

Wat ik zelf het nadeel vind als ik allebei Mischa z’n handen vast heb, is dat als hij valt, ik niks heb om me aan vast te grijpen. Nu hou ik zeg maar mijn vrije hand aan de leuning, heb ik zelf ook nog steun.

Maar goed, ik ben momenteel natuurlijk ook topzwaar :mrgreen: :wink: .



Maar goed zeg, dat het op deze manier lukte!

Maf he, dat ze dat dan zo door hebben.

Yara klauterde de trap op toen ze een jaar was en met anderhalf jaar komt ze er achtereerst ook weer zelf vanaf.

Paar keer voorgedaan en sindsdien doet ze het alleen!

Mateo loopt vooruit de trap af. Dat doet hij al bijna sinds hij kan lopen en wij stimuleerde hem daar ook in…



We lopen nog steeds voor hem als hij de trap op en af gaat, maar hij kan het heel goed…

J aik ga Anne daar nu ook maar meer in stimuleren. De trap op deed ze al toen ze een maand of 10-11 was, ze liep toen nog niet, maar kon kruipen als de beste. Ik hou haar nog maar met 2 handen vast omdat ze zo snel gaat. Hopenlijk krijgt ze het snel in de gaten dat het wat langzamer moet en dan kan ik me ook vasthouden. Is idd wat veiliger :slight_smile:

Ik vraag me ook af hoe dat hier zal gaan… wij hebben namelijk geen trapleuning :?

@Vicky wrote:

Ik vraag me ook af hoe dat hier zal gaan… wij hebben namelijk geen trapleuning :?




:? Dat lijkt me idd helemaal moeilijk

Saba loopt trap sinds november (spoedcursus gegeven i.v.m. hoogzwangere buik :wink: ). Ook wij hebben een draai in de trap.



Trap op gaat als volgt: handje op de tree boven d’r hoofd, voetje bijzetten, handje een tree verder, voetje bijzetten, etcetera. Sinds kort wil ze zelf de leuning vastpakken, maar daar is ze nog te klein voor, hihihi. Dus ze gaat “kruipend” omhoog en dat gaat prima.



Trap af? Twee mogelijkheden: 1. achterstevoren de trap af. Voetje tree naar beneden, handje bijzetten, voetje tree naar beneden, handje bijzetten. 2. vooruit kijkend de trap af. Zij pakt mijn handen vast terwijl ik achterstevoren de trap afga en haar op die manier in balans houd. Niet de meest ideale met een baby op je arm, dus optie 1 wordt hier dagelijks meerdere keren gedaan.



Maarrrrr… ik zou haar nog absoluut niet alleen durven laten gaan, dus altijd onder begeleiding de trap óp en áf.

Ik ging vroeger trouwens altijd kontschuivend de trap af haha…



De trap op doet Kaylee al, op dezelfde manier als Saba :inlove:

En trap af… dat durft ze zelf nog niet, steekt ze zelf haar armpjes uit om haar eraf te dragen. Moet toch maar eens gaan bedenken wat ik ga doen zonder leuning :think: Die tweede optie van Jasia is ook wel een idee :think:

Broes gaat zoals wij de trap óp maar houdt afwisselend zijn handjes vast aan de leuning, gaat prima zo! :thumbup:

De trap af doet hij ook zoals wij, met zijn rechterhandje houdt ie de leuning vast en hij geeft met zijn linkerhandje een handje aan één van ons, gaat ook prima! :thumbup: .

De trap op doet hij dus alleen maar de trap af durf ik hem nog niet loslaten, komt wel nog, we hebben nog tijd zat! :inlove:

sil heeft vanaf het moment dat ie kon lopen(hij was 10 maanden) zelf de trap op en af gegaan ,wel met mij erachter natuurlijk maar hij deed het wel zelf! en meestal gewoon zittend op zijn kont traptree voor traptree , het duurde even maar ik hoefde hem niet meer te tillen iniedergeval…

Lukas wil ook alleen net zoals papa en mama de trap af. Dus we houden hem aan het handje en dan stapt hij de trap af. (af houden we hem aan twee handjes vast, op aan een handje als hij wil lopen).

Matthijs kan sinds deze week pas zelf de trap af… (de trap op deed ie uiteraard al langer)



Hij gaat gewoon achterstevoren de trap af net zoals hij de trap opklimt.





Volgens mij heeft hij nog geen idee dat er een leuning hangt en ik dacht dat hij daar nog niet bij kon nu??