Hoe een kleuter vermaken

Mijn dochter is nu 4 en gaat nu al een paar maandjes naar school. Maar nu is het vakantie. Ik ben dus weer een hele dag alleen met haar thuis, iets wat ik eigenlijk niet meer gewend ben sinds ze naar school gaat.



Toen ze nog niet naar school ging, ging het me altijd vrij makkelijk af om mijn dochter de hele dag te ‘vermaken’ maar nu lijkt het wel alsof de uren voorbij kruipen. Op een gegeven moment heb je alles al gedaan, geknutseld, gekraald, boodschappen, kwartetten, andere spelletjes, etc. Wie heeft er nog leuke ideeën om de dag een beetje door te komen?

geen buurvriendjes in de buurt?

koekjes bakken?

hut bouwen?

lekker zelf even boekje ‘lezen’?

dvdtje?

succes!

Die van ons vermaken zichzelf gelukkig altijd…

Maar hier vinden ze hut bouwen leuk op de tafel met een groot kleed,eronder zitten…

Idd koekjes bakken,kleien,ik moet gewoon nadenken,wat de kids hier doen daar komen ze zelf mee…hoef eigenlijk nooit iets te bedenken voor ze…

Misschien scheelt het dat mijn dochter enig kind is, het is altijd makkelijker als ze een broertje, zusje, vriendje of vriendinnetje erbij hebben, dan gaat het meestal vanzelf.

  • naar de kinderboerderij
  • naar het bos -> en dan bladeren en kastanjes zoeken voor een mooie herfstdecoratie
  • samen koekjes bakken
  • naar de bibliotheek, hele stapel boeken mee en dan lekker voorlezen
  • dvd kijken - vooral muziek-dvd’s zijn altijd goed hier, lekker samen meedansen met K3 of zo
  • Laura kan zich ook wel een uur achter elkaar vermaken met een schaar en een tijdschrift, eerst in snippers knippen, en dan de snippers weer op een papier plakken, dat weer verknippen, enzovoort
  • je kind even achter de computer parkeren, filmpjes kijken op youtube!
  • op straat laten spelen (komt meestal wel een buurkindje tegen om mee te spelen dan)
  • samen een stukje fietsen



    Overigens mag ik zelf niet klagen, mijn ouders hebben gezorgd voor een overvol programma deze vakantie: dagje pretpark, dagje dierentuin, dagje naar Amsterdam, naar het circus… Op de dagen dat we zelf vrij zijn, hebben we dus een heeeeeel moe meisje thuis, dat lekker de hele dag op de bank wil hangen, films kijken en voorgelezen wil worden.

Hier een nog net niet kleuter die ook alleen is en een mama die thuisblijfmama is (bijna niet meer trouwens) dus ook nogal eens iets uit de kast haalt. Ik lees dus even mee en zal in een (waarschijnlijk veel te lang) verhaal aangeven hoe het er bij ons uit zou kunnen zien deze week.



Maandag: morgenochtend haal ik hem op van de logeerpartij bij oma, afhankelijk van het weer doen we een buitenactiviteit (wandeling in bos bv.)

's middags even tv, even zelf spelen en dan weer terug naar buiten (ook bij slecht weer dan met regenpak), we spelen met ballen of gaan bij slecht weer in de plassen de regendans samen doen en om beurten zelf een regenlied verzinnen.

hij helpt met eten koken of we bakken nog iets lekkers (vaak ook brood oid omdat we anders dichtgroeien van de taart en de koek)



Dinsdag: 's ochtends even wat huishoudelijke dingen, N. helpt mee, na koffietijd knutselen/spelletjes. Bij goed weer boterhammen smeren en mini picknick onderweg want dan gaan we gewoon een rondje fietsen en ergens op zo’n fietspicknickbankje boterhammen eten.

's middags werken we in de tuin als het weer het toelaat of we gaan naar de bibliotheek samen, we zoeken altijd ieder 2 of 3 boeken uit en ik lees daar 2 boeken met hem. Daarna pak ik voor mezelf een tijdschrift of een krant en hij kijkt ook zelf in een boekje.

Evt. boodschap en avondeten, hond wandelen etc.



Woensdag: speelafspraak in binnen/buitenspeelparadijs gemaakt met vriendinnen met kindjes.



Donderdag en Vrijdag : nog geen idee maar wat zou kunnen: we knutselen een muziekinstrument (meestal een wcrolletje met rijst… want ik ben niet zo crea) en dan gaan we een muziekoptocht houden in de polder.

We bouwen een binnentent en hij krijgt een schaaltje chips in de tent.

We gaan op koffievisite, we gaan iets groots samen schoonmaken (ik heb een echte helper), doen een boodschap, fietsen naar de speeltuin of naar het strand, we lezen …

Eigenlijk moet ik zeggen dat ik mezelf nooit verveel, we gaan meestal ook nog wel een keer zwemmen en zijn vooral veel buiten, we vliegeren soms, ik zet soms allemaal emmers in de tuin om ballen in de werpen. We gaan blikgooien, noem maar op. En als ik een tijdje met hem gespeeld hebt komt er meestal een heel fantasieverhaal op gang en ga ik iets voor mezelf doen (dat vind ik dan weer veel moeilijkeren :oops: )



Succes, er zijn heel heel veel leuke dingen maar soms zit je zelf even in een dip is mijn ervaring.



Verkleden is ook een succes!



Natas

samen cakejes bakken /versieren



eten/theedrinken op andere plaatsen Dusse idd picknicken in de speelhoek of wat drinken en een snoepje in een “hut”( kleed over de tafel gehangen,"



kleien blijft hier populair.



Naar de markt gaan.





"suffe klusjes"zoals schoenen poetsen, de bestekla of een rommella uitmesten dat soort dingen, zaken die je ook niet elke week doet, dat is hardstikke interessant natuurlijk, (daar komen naar hun idee hele schatten uit)





stickers gaan kopen en plakken ( ja geheel doelloos gewoon op een gekleurd blaadje, vindt Joost nu nog steeds leuk)





ehh sja effe blijven denken hoor, ik zit ook wel eens met de handen in het haar hoor over het “wat moet ik nu weer doen”