Ik vraag me af hoe anderen mensen handelen bij dit soort situaties…:
Wij hebben sinds kort een WIJ. Leuk ding, maar meer vooronze oudste van 4.5.
Hij mag er van mij na het eten een uurtje op en als ie vrij is en we doen niks ook voor 10 uur in de ochtend een uurtje. Verder vind ik dat ie lekekr buiten moet spelen…
Maar… als ie bezig is wordt ie steeds heeeeel boos als iets niet lukt. Ook wordt ie heel driftig als de tijd kiomt dat dat ding uit moet. Hij wil er de hele dag op… pppfff… hij wordt er niet gezelliger op zo.
Ik wil de WIJ niet weghalen omdat we er zelf ook weleens een spelletje op doen. Nu heb ik gezegd dat hij er vandaag en morgen niet op mag, hij moet eerst lten zien dat hij zich kan gedragen… Als ie dat doet mag ie woensdag weer erop…
(ben heel benieuwd hoe hij hierop gaat reageren…)
Maar hebben jullie een andere manier van aanpak die ook werkt???
Bedankt alvast voor reacties!!!
Nou, ik zou sowieso al geen straffen geven die twee dagen duren, dat is echt niet te overzien voor een kleuter.
Ik zou hem dus voor vandaag ontzeggen, morgen weet hij echt niet meer waarom hij er niet op mag en daar krijg je alleen maar meer drama mee.
Ik twijfel eerlijk gezegd sowieso of ik daar straf voor zou geven, ik denk dat ik gewoon zou volharden in de tijden die jij aangegeven hebt en bij driftbuien de Wii (;)) uitzetten.
(Want is het eigenlijk wel oke om iemand straf te geven voor het tonen van emotie? Omdat hij boos word? Ik vind dat wel moeilijk :))
Op deze manier leer je hem ook dat hij alleen op gezette tijden mag spelen, daar moet hij dan waarschijnlijk even doorheen (en jij ook) maar de boodschap komt dan wel over en went hij er aan.
Daar heb je idd wel een goed punt. Zo had ik er nog niet over nagedacht…
Ik zat er aan te denken om de klok blauw te kleuren op tijden dat hij er wel op mag… Zo is het voor hem goed te zien…
Misschien gewoon maar een week volhouden…
Goed zo`n forum, kijk je nog eens anders naar bepaalde dingen!!
Ik zou het als een beloning doen, is hij lief, dan mag hij spelen.
Hier werk ik met 6 groene duimen,
als er iets fouts gaat, haal ik 1 duim eraf.
houd hij 2 duimen na het eten over, mag hij een beloning uitkiezen.
Ik werk nu 3 weken met dit systeem, en het gaat super goed :thumbup:
ze waarderen dan veel meer.
En idd hier werk ik ook met een tijdwekker, of een eierkoker,
die laat ik 2 keer afgaan, net 5 min voor dat de tijd om is, dan zeg ik duidelijk, kijk eens naar de klok, nog 5 min.
En zet ik de klok weer aan.
Voor de driftbuien, het is natuurlijk niet leuk, als het spelletje niet lukt, misschien toch erbij blijven zitten, en hem positief zelfvertrouwen geven als het eventjes wel lukt, door bijv goed zo te zeggen, of een aai over zijn bolletje.
hier ook een wii en 2 kleuters, waarvan 1 van bijna 4,5 die soms ook boos wordt als iets niet lukt.
Wij hebben de regel dat boos zijn/worden mag, maar boos doen om een computer (of tv of weet ik het) is niet aan de orde.
Als je niet meer normaal kunt doen om een spelletje op de Wii, dan gaat de Wii zonder pardon uit. Beetje frusti en het nogmaals proberen is nog nooit iemand minder van geworden, dus dat mag :lol:
Die regel is de heren heel duidelijk, want tijdje terug deed de middelste hem zelf al uit toen hij boos deed
Overigens is het hier met het mooie weer al weer weken geleden dat ze er op gespeeld hebben en zolang zij er nu niet om vragen bied ik niks aan . Er komt vast nog wel een regen dag in de vakantie dat ik als heeeeeele lieve mama aan kan bieden om een spelletje te Wii’en
De nieuwigheid zal er idd ook wel weer vanaf gaan. Maar we hebben hem nu net 2 weken en net belde hij dat hij van oma voor zijn rapport een nieuw spel heeft gekregen…
Ik ga jullie tips zeker gebruiken! Bedankt!!
Je zei dat hij eerst moet laten zien dat hij het kan voordat hij er weer op mag. Dat vind ik wel een logische redenering, dus dan zou je een systeem kunnen gebruiken als: ‘je mag er 10 minuten op en als het goed gaat nog eens 5 minuten extra. Gaat het niet goed dan zet ik hem uit en mag je het morgen weer proberen.’ Als het dan toch telkens mis gaat, kun je concluderen dat hij er blijkbaar nog te klein voor is en het ding voor een tijdje onder de last schuiven.
Maar effe off-topic: wat voor spelletjes kan een kleuter eigenlijk doen op een Wii?
Jessie doet Mario Galaxy, Mario kart, Mario sport en G-force.
We zijn nu weer even verder en ik moet zeggen dat het steeds beter gaat. Hij mag er s`morgens 3 kwartier op. (als we thuis zijn tenminste…) en als dat goed is gegaan en hij heeft zich gedragen mag hij na het eten nog 30 min.
Zo niet, dan gaat ie uit, wordt er even gegild en is hij het alweer vergeten. Het nieuwe gaat er nu wel al een beetje vanaf. Hij wil (gelukkig!!!) ook weer lekker buiten spelen met zijn vriendjes en zijn playmobiel heeft ie ook weer tevoorschijn gehaald.
ik bedoelde meer: wat voor soort spelletjes? Die namen zeggen me niet zoveel; wat doet hij dan, hoe gaat dat spelletje?
(wii is toch met zo’n plank waar je op staat?)
Nee, Wij sport is met een console, soort van afstandsbediening. Dan tennist ie daarmee, of bowlen, of vliegen, of fietsen…
Mario galaxy is net als de mario van vroeger, maar dan mooier en met een console. (gata op bewegingen). En mario kart eis racen als het poppetje mario met een echt stuurtje.
Met zo`n plank is om echt te sportten, die hebben wij niet.
hi hi, die van vroeger kende ik ook al niet . Nee maar dan heb ik wel een idee, het is gewoon een spelletjescomputer, niet zo’n plankding. Weet ik weer wat.
Ik merk dat het hier goed helpt om niet te vaak met de Wii te laten spelen. In t begin is t zo leuk, het is nieuw.
Ik heb nu als regel alleen in t weekend eventjes en op woensdag even. De andere dagen niet. En dan ongeveer een half uurtje a een uurtje. Dat was in het begin natuurlijk niet leuk en natuurlijk boos dat hij niet op de Wii mocht, maar dat is nu over. Als hij vraagt, mag ik op de Wii en ik zeg nee, dan is zijn antwoord: ok. en hij gaat dan vervolgens fijn met iets anders spelen :mrgreen:
Ik denk ook dat het veel is, twee keer per dag.
Hier spelen ze alleen in het weekend en doordeweeks vragen ze er eigenlijk nooit om, heel soms als ze ziek zijn ofzo.
Bij driftig gedoe zou ik hem per direct uitzetten. En dan niet straks nog eens, maar gewoon de volgende dag (of in ons geval dus pas de volgende week) weer.