Hoe duimen afleren???

N.a.v. het topic over stoppen met de speen, vraag ik me af hoe jullie het duimen afleren. Onze tandarts heeft gezegd dat ze pas echt moet stoppen als ze 6 is, maar ik vind dat ik er best nu al mee kan beginnen (alleen Lotte denkt er anders over). Op het KDV mogen ze (verdrietige momenten e.d. daargelaten) alleen duimen en hun knuffel hebben in bed. Lotte kan er op het KDV goed mee om gaan, maar thuis niet. Ik ben ook nog niet echt begonnen met het stoppen van duimen, omdat we nu met zindelijk worden bezig zijn. Maar ik vraag me wel af hoe ik het duimen af kan leren… Dus ook in bed… Een vies smaakje op de duim smeren is toch niet de enige manier?

Groetjes,

Viratine

Ik heb geduimd als kind… tot mijn 11e…

Mijn moeder heeft van alles geprobeert, vieze zalfjes, sambal, pleisters op mijn duimen en zelfs helemaal in zwachtelen en vasttapen…

Niets hielp want dan sliep ik 1 of 2 nachten amper tot niet en zodra zij dacht dat het wel oke was ging ik gewoon weer verder.

Ik heb dan ook altijd gezegd dat als 1 van mijn kinderen duimd, ik daar geen grote hopen moeite voor ga doen, dan is dat maar zo.

Wel zal ik afspraken maken dat ze het niet te pas en te onpas doen.

Ik mocht vroeger ook alleen maar duimen als we thuis waren en ik moe was. Elders kreeg ik toch echt een tik op mijn vingers.

Uiteindelijk was ik 11 en was ik er zelf aan toe om het af te leren en dat heb ik toen gedaan door bewust mijn handen onder mijn kussen te leggen en op mijn buik te gaan slapen.

Dat ging goed en na 2 maanden vond ik mijn duimen heel niet lekker meer smaken.

Nu slaap ik nog steeds zo, handen onder het kussen en op de buik.

Als ze er nu nog niet aan toe is dan zou ik er niet te veel drukte om maken. Duimen is toch echt minder erg als de speen hoor… je vinger geeft wel wat mee zeg maar.

Ik heb ook nooit een beugel gehad.

Je zou wel alvast kunnen kijken of ze door duimt als ze slaapt en dan bv kunnen pogen de duim uit haar mond te halen als ze diep slaapt.

En afspraken maken over wanneer ze mag duimen zodat ze in elk geval vast wat controle uit handen moet geven.

Ik heb ook heel lang geduimd, en heb een prachtig gebit, zónder beugel. Ik zou er ook niet te moeilijk over doen. :think:

Ik wilde vroeger heel graag een crossfiets :roll: :roll:

En als ik stopte met duimen kreeg ik er een, dus…

Ik heb nooit meer geduimd en mijn ouders zaten er aan vast :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik was toen 4 jaar enne een weekje later stond ie blinkend in onze tuin.

En eerlijk ik heb nooit meer geduimd! :thumbup:

Ik heb geduimd tot aan mijn 16e :oops: En zoals een exschoonvader ooit eens zei, toen vond ik wat anders om aan te zuigen :evil:

Maar ik heb nog nooit een beugel gehad en die eeltbobbel op mijn duim is ook weer weg getrokken :lol:

Dus ik zou haar gewoon lekker laten duimen en er alleen wat van zeggen als ze praat met duim in de mond.

@Maaike79 wrote:

Ik heb geduimd tot aan mijn 16e :oops: En zoals een exschoonvader ooit eens zei, toen vond ik wat anders om aan te zuigen :evil:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Sorry, vind het wel humor!

Ik heb ook tot 11 of 12 ofzo geduimt, toen kreeg ik een beugel die ik ook 's nachts in moest en paste mijn duim er niet meer in, het was toen snel over.

Duimen afleren is heel moeilijk bij zo’n kleintje, ik wens je veel succes!

*Proest* :mrgreen: Ik verslikte me echt onwijs in een slok spa :mrgreen:
Femke duimt ook en is echt een volhardende en volleerde duimer. :thumbdown: We kunnen al heel duidelijk zien dat zij straks een beugel nodig heeft. We proberen al vanaf dat ze ong. 10 maanden oud was, haar duim uit haar mond te halen als ze slaapt. Maar daar trapt mevrouw niet in. Dat kun je de hele nacht blijven herhalen :roll:

Ze duimt verder alleen als ze moe is of verdrietig en standaard floept die duim in haar mond als ze haar schaap vast heeft. Schaap is alleen voor in bed of mag mee voor de terugreis als we wat verder weg met de auto gaan. Deze zomervakantie gaan we wederom een poging doen tot het stoppen met duimen misschien wel door middel van omkoping :angel:
.

Mijn ervaring is hoe te meer je afleert afstraft, smeert met troepjes herhaaldelijk aanspreekt enz enz enz zal ene kind meeeeer en meeer juist gaan duimen ( en zoals bij mij ook nagelsbijten ) ik heb er heel wat tikken voor gehad smeerseltjes lelijke woorden en dreigementen , en omkopingen met leuke dingen

weet je op een gegeven moment stopt het vanzelf net als een nachtlampje ook vanzelf weer zal stoppen ,

ik ben nu euhm 27 en duim bij erg ziek zijn en moe zijnnog soms, niet in bij zinn van anderen ( owkee als ik me heel safe voel ook :roll: :think: ) .

Maar over algemeen zie je dat een kind het vanzelf afleerd dan wel door aankijken van anderen ( bivj klasgenoten) door dat tanden scheef staan en een reactie van de tandarts dan wel door eigen gevoel en gedrag in groter worden enz enz enz

liefs bianca