hoe doen jullie het ?

Hoi



ik vraag me af hoe jullie het doen, de huiskamer altijd aan kant hebben ?



Echt waar wordt er gek van geef mijn jongste 5 minuutjes en het huis staat op zijn kop zou eigenlijk eens een foto moeten maken wat mijn zoon in 5 minuutjes aanricht.



Gaan jullie de hele tijd achter jullie kind opruimen want hoe kun je in godsnaam je huis netjes houden met zo’n kleintje die het direkt weer een zooi van maakt ?



groetjes een moeder die eventjes gek wordt van de rommel :oops:

Oei, hier hetzelfde probleem eigenlijk.

Ik ruim vaak de grote dingen wel wat op, en pas 's avonds maak ik het echt netjes.

Ik kan er echt heel slecht tegen als ik 's ochtends in een rommelige woonkamer beneden kom.

hier wordt er tweemaal daags speelgoed opgeruimd.

Voor het slapen gaan.

's Middags voordat ie eet - nadien gaat ie naar bed en 's avonds net voor het naar bed ritueel.



Michaël helpt mee met opruimen. Ik zing dan een liedje (eigen inspiratie over opruimen én keivals :wink: ). Maar hij herkent het (ja, logisch :wink: :lol: )en brengt me al zijn speelgoed aan.

Ik kieper het dan in de desbetreffende speelgoedbak.



Het duurt dan allemaal 10 x langer dan dat ik zou opruimen nadat hij in bed ligt, maar ik vind het belangrijk dat hij het leert.

(jong geleerd… :wink: )



liefs

Gerda

Gewoon niet. De boel de boel laten om maar zo te zeggen. Ik vind het ook wel gezellig als het wat rommelig is eigenlijk en met een zoontje in huis van 2,5 en waarschijnlijke een tweede knul op komst maak ik me al geen illusie meer dat het een keurig opgeruimd huis zal zijn de eerste 18 jaar.



Voor het slapen gaan, moet mijn uk wel zijn speelgoed opruimen, maar overdag ligt de woonkamer en keuken er vol mee. Mij boeit het niet meer. Ik vind het wel lekker dat het 's avonds nog even een redelijk opgeruimde woonkamer is, hoewel dat ook relatief is want dan is mijn man degene die alles achter zich aan laat slingeren (krant … in honderd delen verspreid, koffiekop, glas, verpakking van het één of ander, tandenstoker, zakdoekjes, sokken :sick:, zijn jas, zijn schoenen en dan ben ik vast nog van alles vergeten).

als de oudste in bad is geweest en de jongste op bed ligt , gaan we met zijn twee even het huis door , sil met een barbequetang en een bak in de aanslag voor de andere rommeltjes(papiertjes ,enz.) en de volgende dag als sil op school is ga ik stofzuigen , dweilen enz. en zo blijft het hier eigelijk altijd wel netjes(voor het oog schoon dan he :wink: )

Nadat de kinderen uit bed zijn en hun pap hebben gehad en aangekleed zijn ga ik snel even met de stofzuiger door huis, daarna haald Serina vaak haar speelgoed overhoop…ik leg een kleed voor Wesley op de grond die gaat daar wat op spelen, zodra de beide kids op bed liggen begin van de middag ruim ik hun speelgoed even snel op en `s avonds vlak voor Serina op bed gaat ruimen we samen haar speelgoed op.

Nou ik ruim overdag niet op.

Het is toch allemaal kinderspul wat er ligt, mocht er iemand onverwahts komen dan kijken ze er maar doorheen.



Voordat Thijmen naar bed gaat ruimen we al spelenderwijs wat met hem op (totdat hij weer wil gaan spelen) dan doen we hem naar bed en dan ruim ik de rest op.

Is 5 minuten werk, want alles heeft een vaste plek.

inderdaad smiddags en sávonds ruim ik het weer op.



maar als ik soms op foto’s zie hoe netjes het allemaal bij jullie is dan denk ik wel eens kom hier maar niet onverwachts dan :oops:



het is bij ons ook even anders we wonen nu tijdenlijk hier vanwege de renovatie aan ons huis. dus tos even behelpen heb hier een open keuken dus kaasje voor de jongste.



Gelukkig wil ie nog in de box anders zou ik knater gek worden (of ben ik dat al :think: ) :lol:

eh…



gewoon niet zo veel speelgoed?



Hier staat alles boven en mogen ze elk maar 1 krat of 1 item per keer mee naar beneden nemen.

Willen ze wat anders dan moet het eerste eerst worden opgeruimd.

Uitzonderingen hier op zijn treinbanen en lego.



Werkt prima hoor… geef ik ze alles dan vertonen ze enkel zapgedrag… 5 tellen met dit, 5 tellen met dat.

Sinds we dit doen zijn ze regelmatig uren zoet met 1 ding.



Ik heb dus echt geen zwijnezooi in huis, kan ook niet want ben tegenwoordig veelal bekaf. Bovendien, als de makelaar belt voor een bezichtiging dan moet het zo weer aan kant kunnen zijn.



Als ze boven spelen dan willen ze van hun kamers nog wel eens zwijnzooi maken omdat ze daar dus alles hebben. Maar dat is s’avonds sneller opgeruimd dan wanneer het in de woonkamer ligt.



Knutselen gebeurt onder mijn toezicht. Dus ook dat is geen punt.

Peter is nu aan het spelen met zijn treinbaan en Aniek is aan het kleuren… verder is er niks beneden. :thumbup:

cell dat doe ik ook met de oudste maar mijn jongste is 20 maandjes en hoewel ie het wel leuk vindt te helpen maakt ie er 9 van de 10 keer een grote zooi van.



ben ik aan het opruimen en ik draai me om is ie alweer met iets anders bezig :?



was deze fase gewoon even helemaal vergeten, spelen ho maar tis meer een hoop uithalen zeg maar.



kwa te veel speelgoed dat kan kloppen heb alles in 1 kist zitten en haal meestal maar een paar dingen voor hem eruit.



tis vooral erg vermoeiend hij’s te jong om echt te kunnen opruimen en begrijpen doet ie het niet. zou blij zijn als deze fase voorbij is en hij echt eens met iets gaat spelen zonder alles op zijn kop te zetten :pray:

hier ruimen ze ook zelf op en als ze met iets anders willen spelen eerst het andere wegzetten opruimen…



het valt mee hoor, het wordt makkelijker naarmate ze groter worden, opruimen hoort er gewoon bij nu en op school gaat het ook zo dus dat is best makkelijk…

Als ze hier uitgespeeld zijn met iets dan moeten ze het gelijk opruimen. En ik gooi terloops ook wel weer eens wat terug de speelgoedkist in als het voor m’n voeten ligt.

Hoe wij het doen gaat je geen ruk aan 8)









Ik heb de kinderen geleerd dat ze moeten vragen of ze rommel mogen maken. Lees kratten omgooien. Soms mag dat en dan gaat alles ondersteboven. Eva vraagt dan letterlijk :‘Mam, mag ik rommel maken ?’ En dan zit ze al startklaar met een krat duplo welke tot de nok toe gevuld is.

Verder laat ik ze tussendoor wel wat speelgoed opruimen als ze er helemaal niet naar kijken. Er ligt hier altijd wel speelgoed op de grond. Maar ik breek mijn benen er dus niet over.

De kids zijn nog klein en mogen hier lekker kind zijn maar met grenzen. Er wordt geen chaos gemaakt en er wordt niet op de muren en vloeren gekleurd, er wordt niet met speelgoed gegooid en als je dat wel doet, ruimen we al het speelgoed op en dan heb je niks.



Rond 17:15 wordt hier het meeste speelgoed opgeruimd, is er tijd voor Sesamstraat en ga ik koken.

Dan eten, toetje, even stoeien en dan in bad en naar bed.

Karin, dat klinkt zoals ik het ook zou doen (en nu ook doe met oppaskindjes en deed op mijn werk)



Ik word zelf helemaal gestoord van choas en drukte. Laat staan wat het met kinderen doet. Ze moeten straks gaan leren dat ze moeten opruimen (op school) lijkt me lastig als ze het niet gewend zijn.



Daarbij is echt echt voor mijn eigen rust erg belangrijk, anders word ik gek haha :lol:

Ja we ruimen ook altijd samen op hoor aan het einde van de dag. En dat vinden ze ook niet erg, ze doen beide goed mee, zelfs de kleine man.



Ik ben sowieso van mening dat je alles kunt aanleren en naar je eigen hand kunt zetten.



Zo vraagt Eva dus of ze rommel mag maken en dat ligt in hetzelfde straatje als de vraag ‘mama, mag ik wat pakken ?’ als we ergens op verjaardag zijn en er liggen lekkere hapjes op tafel.

Tim kan er echt een zooitje van maken maar als ik zegt dat hij het op moet ruimen dan helpt ie gewoon mee…

's avonds voordat ie naar boven gaat begint ie zelf al met alles in de kist enz te doen…dan helpen wij een beetje mee en als we dan beneden komen is het allemaal lekker aan kant…



En komt er onverwacht op de dag iemand langs dan is dat jammer…Heb liever dan een troepie en Tim zit heerlijk te spelen dan de hele boel glad en t kind verveeld zich te pletter…



Dus kort gezegt 2x per dag wordt de rommel opgeruimd voordat ie 's middags gaat slapen en voor het naar bed gaan 's avonds…[en dan leg ik zo nu en dan tussendoor nog wel eens wat boekjes weer in de kast]