hoe beginnen we hiermee

Nog een maandje en dan mag Shane aan bijvoeding beginnen. We willen heel graag rapley doen maar hoe begin je nu en met wat groente als eerste geloof ik van alle berichten die ik nu gelezen heb. Hoe deel ik het beste in met de tijd?

Wie heeft er tips of ervaringen met kindjes die ook met 6 maanden begonnen zijn.

Alvast bedankt meiden :wink:

Heee had gehoopt op een reactie maar kan niemand ons een tip geven. Erg jammer voor een mama die voor het eerst moeder is :frowning:

Hoi!

Ik begrijp dat je alleen met rapley beginnen wilt? Hier doen we beide, zowel rapley als gepureerd, maar dat ter zijde.

Qua groente kun je het beste beginnen met zachte groente zoals bloemkool of broccoli. Bij fruit is banaan erg geschikt maar ook een goede rijpe peer of perzik bijvoorbeeld. Dat kunnen die kleintjes ook goed vasthouden!

Op de site van het voedingscentrum, maar ook op borstvoeding.com kun je goede lijsten vinden met wat je kindje als eerst kan/mag proberen qua eten en waar je beter nog even mee kunt wachten.

Ik heb nooit een vaste tijd gehad voor de groente/fruithapjes, maar deed bijvoorbeeld 1,5 a 2 uur na de ochtendvoeding en 1,5 a 2 uur na de middagvoeding. Je moet ook even kijken naar jullie eigen ritme en dagindeling natuurlijk

Kan je hier iets mee? Hope so, enneuh GEFELICITEERD met je zwangerschap

:dance: leuk zo snel achter elkaar!! :inlove:

Hoi Affie,

Bedankt voor het reageren en zeker dat ik hier wat mee kan dus ben ook blij met je reactie. Vooral rapley en we zullen ook wel een potje gaan doen.

Bedankt voor je felicitatie :thumbup: :wink:

Het is toch heel fijn dat er iemand heeft gereageerd als je nog niet zo zeker bent :thumbup: :wink:

Heej! Ik sluit me aan bij Affie :wink: Ik gaf Kaylee ook watermeloen, maar daar is het nu niet echt meer de tijd van t jaar voor he :lol:

Maar wij hebben ook gepureerd en rapley door elkaar gegeven…

die lijst van bv.com heb ik ook gebruikt, als je een rechtstreekse link nodig hebt:

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/nederlands.html

Ik weet alleen niet meer hoe ik dat deed met tijdstippen… volgens mij deed ik het vlak voor een fles in het begin, en als ze voldaan was met de hap, de fles er vlak achteraan :think: Maar dat weet ik niet zeker meer…

Hoi Vicky,

Nog bedankt voor je reactie. Het is wel spannend hoor straks om met bijvoeding te gaan beginnen :wink:

Ik zie je topic hier bij bijvoeding. Volgens mij wordt hier niet veel gereageerd.

Ik was bij mijn eerste ook een onzekere moeder. Volg je gevoel.

Dat is vaak het beste. Mocht je vragen hebben, dan mag je me ook altijd PB-en :wink:

groetjes,

Wawa

@L word fan wrote:

Hoi Vicky,

Nog bedankt voor je reactie. Het is wel spannend hoor straks om met bijvoeding te gaan beginnen :wink:

Ja he… wij mogen zaterdag beginnen. :dance: Lekker worteltjes :mrgreen: Ben benieuwd wat hij er van gaat vinden.

Had het trouwens nog een keer gevraagd op het cb, en zij zei dus om de hap te geven op het tijdstip dat je anders een fles geeft. En dan de fles nog als toetje er achteraan, en op die manier er naartoe werken dat er een fles afvalt.

ingewikkeld is dat het, van alleen maar bv of fv naar opeens allerlei bijvoeding.

ik kan me nog goed herinneren hoe ik in het begin ook zo heb zitten worstelen met wanneer ik wat en hoeveel moest geven, en raar maar waar: uiteindelijk wijst het zich allemaal echt vanzelf!

ik ben ook begonnen met rapley, maar heb al vrij snel besloten een combi te doen. ik geloof dat ik meestal het fruit a la rapley gaf, en het avondeten geprakt of gepureerd. rapleyen is vooral heel veel ontdekken en lekker spelen voor je kindje, maar veel krijgen ze er niet mee binnen, en aangezien nano op dat moment helemaal op het minimale ondergewicht zat, heb ik er voor gekozen hem toch ook maar wat gepureerd te laten eten. als je kindje wel gewoon goed groeit, hou dan vooral lekker in je hoofd dat het de eerste tijd echt BIJvoeding is; er hoeven heus geen enorme hoeveelheden in; de hoofdvoeding blijft nog steeds de bv of kv. Pas na verloop van tijd zal de bijvoeding steeds meer plek innemen en langzaamaan een melk-voeding vervangen.

je kunt het beste tussen twee voedingen in bijvoeden. ik gaf geloof ik ergens in de ochtend wat fruit, tegen uur of 11 of zo, en tegen uur of 5 wat groente.

succes, en echt: alles wijst zich uiteindelijk vanzelf!

@fiep klophout wrote:

ik ben ook begonnen met rapley, maar heb al vrij snel besloten een combi te doen

Hier idd ook combi. Wordt overigens ook aangeraden door logopediste voor mondmotoriek is eten van een lepeltje goed.

Tjee dames nogmaals zo bedankt voor jullie reactie’s voel me inderdaad wat onzeker :oops: ben ik eindelijk een beetje zeker dat ons meisje goed gaat lekker spekkie :inlove: en de flessenv. gaat er aardig in drinkt zo’n 800-850 op een dag weg verdeeld over 5 flessen begint nu het bijvoeden. Aan de ene kant heel spannend en we gaan er ook zeker mee starten zodra het kan. Ook hier wel een combi omdat we hier ook vinden van een lepeltje eten is wel goed maar vooral rapley.

Is het verstandig om eerst met groente te beginnen?

Bedankt voor het succes wensen :thumbup: :wink: