Hoe beginnen met kolven?

Hallo allemaal

De oktobermama’s weten al dat ik binnenkort (over anderhalve week al) een onverwachts etentje heb en daar heel graag naar toe wil gaan. Maar ik heb mijn zoontje nog volledig aan de borst en zal dus moeten kolven (er even van uitgaande dat dat de makkelijkste oplossing is…)

Ik neem aan dat ik vlak voor we gaan onze zoon gewoon de borst geef en ook weer zodra we thuis zijn. Denk dat het we max van 19.00 tot 00.00 weg zijn of zo. Nu heeft C.as 's avonds altijd erg veel honger. Vooral zo rond de klok van 19.00 is hij niet betrouwbaar… Het kan zijn dat hij drinkt en in een diepe slaap valt tot weet ik hoe laat in de nacht. Kan ook zijn dat hij gewoon nog een keer komt om een uur of 20.00 of nog later… Of misschien wel twee keer…

Als het niet nodig is, wil ik hem geen kunstvoeding geven. Ik zal dus moeten kolven om hem mijn melk te kunnen laten geven.

Hoe ga ik dit nu aanpakken?

Als ik een hele voeding kolf, heb ik geen voeding meer voor C.as voor die ronde. Als ik tussendoor kolf, ben ik ook bang niet genoeg te hebben omdat hij nog helemaal niet echt een ritme heeft…

Wie kan me helpen door uit te leggen hoe ik dit nu het beste kan aanpakken?

Alvast bedankt!

Eerst je zoontje voeden en dan kijken of je nog wat kunt kolven direct na de voeding. Soms sta je versteld wat je toch nog eruit krijgt! Dat is dan vaak ook gelijk relatief vette ‘achtermelk’ en dus behoorlijk voedzaam voor die avondvoeding die je dan weg bent. Mocht er niet veel voeding komen (de eerste keer kolven moet je lijf ook echt wennen aan de kolf dus schrik niet als je helemaal niets kolft) dan kun je ong een half uur tot 3 kwartier na een voeding opnieuw proberen. Laat je zoontje nu ongeveer 2 uur tussen de voedingen gemiddeld overdag of is het ritme dan ook nog ver te zoeken? In beide gevallen zal dat tussentijds kolven niet veel gevolgen hebben behalve je productie stimuleren. Dus kun je gelijk overwegen om bv standaard wanneer je een voorraadje wilt aanleggen een bepaald moment aanhouden en ook na je etentje blijven kolven op dat moment. Ik vond het altijd het meest handig om dat wat ik kolfde in te vriezen in ijsblokjeszakjes. Als ik er dan niet zou zijn dan kon manlief bv een x-aantal blokjes eruit drukken om een bepaalde hoeveelheid voeding voorzichtig te ontdooien. Je mag BV ook niet te warm maken voor het opwarmen! 37 graden is de max voor BV. Een flessenwarmer met thermostaat is dus wel handig. En niet te vergeten is het ook handig wanneer je zoontje tegen die tijd al uit een flesje wil drinken (er zijn flesjes die veel lijken op de borst zoals Tommie Tippee). Anders heeft je partner alsnog stress ivm een voeding die je zoontje niet wil drinken. Het kan ook helpen om bv de fles even te wikkelen in een shirt waar je zelf in hebt geslapen of een hydrofiel wat je onder een slaapshirt stopt. :wink: Hoop dat je wat aan de tips hebt en dat je straks lekker kunt genieten van je etentje. :thumbup:

Slaapt Cas 's nachts al door? Anders zou je 's ochtends de borst kunnen gaan kolven die je niet aan Cas geeft. Ik had toen Jayden doorsliep, altijd 2 borsten die op ploffen stonden :lol: ik gaf mijn minstgoede borst aan hem, zodat ik mijn goede borst makkelijker af kon kolven :slight_smile: Had zo 's ochtends altijd zo een flesje vol van 150 cc… (maar dat was wel na een paar weken kolven hoor ;))