Om dan een vooraad in te slaan voor kdv en oppas.
Sorry ik weet het veel vragen van mij maar ik ben erop gebrand dat mijn bv het gaat doen en zplang mogelijk te geven.
Ik ga pas per 12 juli werken maar ik vraag mij af hoe dat in zijn werk gaat.
Hebben jullie een schema om te kolven? Doen jullie dat voor een voeding? Of juist erna? Hoeveel moet ik minimaal kolven voor het kdv? En hoe bewaren jullie het witte goud? En hoe doe je dat bij kdv? Ingevroren of de avond van te voren al ontdooien? En moet ik alvast beginnen ermee?
Pfff sorry ik ben hier echt een leek in :oops:
Ik kreeg van het CB de volgende richtlijn (wat betreft de hoeveelheid voeding): 150xgewicht, gedeeld door het aantal voedingen.
Dus weegt je kind bijvoorbeeld 6 kilo en krijgt hij 5 voedingen per dag, dan is het 150x6 = 900 : 5 = 180 ml voeding per keer.
Je kunt BV in de diepvries bewaren, op internet is wel te vinden hoe lang (ik geloof 3 maanden bj -18 ofzo?).
Ik zou zorgen dat je het dubbele aantal van wat je nodig hebt voor één dag in de vriezer hebt. Dus als jouw kindje 2 voedingen op het kdv nodig heeft, dan zou ik er in ieder geval 4 in de diepvries proberen te hebben.
Twee voor die dag zelf en 2 voor de extra en voor de zekerheid
Op de 1e dag dat je kindje naar het kdv gaat geef je het aantal voedingen mee, en kolf je op je werk de voedingen voor de volgende keer af.
Tenminste, zo deed ik het bij onze oudste.
Ik haalde altijd de avond van te voren een voeding uit de diepvries en zette die in de koelkast, zodat ie langzaam ontdooide.
Om een voorraadje te krijgen kan je tussen twee voedingen kolven.
Ik heb nu 2 flesjes van ongeveer 120 ml in de diepvries, maar die zijn een tijdje terug gekolfd omdat ons ventje 2x doorgeslapen heeft en ik bijna uit elkaar plofte
Ik wil tussendoor gaan kolven om wat extra in de diepvries te hebben, maar ik ben niet zo heel dol op kolven, dus ik stel het steeds voor me uit… :oops:
Nu hoef ik gelukkig pas in augustus te beginnen, dus heb nog even de tijd :mrgreen:
Ik zou gewoon zo nu en dan alvast wat kolven, zodat je daar ook aan went, is toch een ander gevoel dan een baby aan je borst… vind ik dan :shifty:
Succes ermee!
geen idee of ik je al gefeliciteerd heb, anders: gefeliciteerd!!!
Ik zou nog even wachten met beginnen, je kindje is nog zo jong (en jij nog maar zo pas bevallen), zou nu nog even vraag en aanbod van het voeden op elkaar laten afstemmen (en zelf je rust pakken tussen de voedingen door ipv dan ook nog moeten kolven).
ik ben zelf geloof ik met 6 weken begonnen met kolven. eerst deed ik het in de ochtend tussen 2 voedingen in, dat was niet echt effectief en daarna ben ik in de avond gaan kolven, ook tussen twee voedingen in. Ik ben geen grote kolfheld, dus wilde graag een aardige voorraad hebben voor het geval het allemaal niet lekker zou lopen. (helaas kreeg ik spruw, en heb ik nu de hele vriezer vol liggen met (min of meer onbruikbare) spruw-melk… :wall: ).
In het mooiste geval kolf je op je werk idd net zo veel als je kindje drinkt. Dan is een kleine reserve voorraad genoeg. Ik kolf op werk per voeding ongeveer 100, terwijl ze +/- 130-150 drinkt. Ik kolf dus inde avonden nog bij om het bij te kunnen vullen. (maar ik boek vooruitgang qua hoeveelheid, dus allicht is dat binnenkort niet meer echt nodig)
ik bewaar de melk in ijsblokzakjes (die van appie eigen merk zijn het fijnst vind ik! ), zodat je het in redelijk precieze dosis kunt ontdooien. Ik zet avond voor kdv de te ontdooien hoeveelheid in koelkast (heb via-bekers van avent waar ik de boel in bewaar), en dan in koeltasje met koelelementen naar kdv. Daar gaat het de koelkast weer in, koeltasje en koelelementen gaan mee naar werk, samen met de kolf natuurlijk, en een flessenborstel om de boel tussendoor schoon te kunnen maken.
ik werk woens en vrijdag (en ma en di, maar dan heb ik het geluk zoë live te kunnen voeden), en de voeding die ik woensdags kolf, laat ik gewoon in de koelkast staan tot vrijdag. De voeding die ik vrijdag kolf en in de avonden, vries ik wel in.
Ik heb verder nog 1 reserve voeding in de vriezer liggen bij het kdv, voor het geval dat ze opeens heel veel honger krijgt, of er een fles wordt omgegooid (waag het niet… :evil:)
Op borstvoeding.com staat een handig lijstje met hoelang je melk kunt bewaren.
Het is even best wel uitzoeken hoe of wat idd (is voor mij ook eerste keer dat ik werk en bv combineer). Zo kwam ik er vandaag achter dat het handig is om op de melk die ik meegeef aan kdv te zetten of het uit de koelkast of uit de vriezer komt: ze had 1 voeding niet gedronken, en nu weet ik dus niet of dat de melk is die ik de dag ervoor gekolfd had (en dus 3/4 dagen kan bewaren) of die uit de vriezer kwam (en dus binnen 24 uur op moet na ontdooien).
Ik kolf in de ochtend, en ben daar ook rond 6-7 weken mee begonnen toen Luuk door sliep. Op het moment dat hij door ging slapen kreeg hij in de ochtend een borst en die andere kolf ik af, dat doe ik nog steeds.
Heb voor ik ging werken dus een aardige voorraad opgebouwd.
Ik vries in in ijsklontbakjes en doe dat na ongeveer 24 uur in een gewoon diepvrieszakje. De avond ervoor haal ik mijn oudste klontjes uit de vriezer (die zijn dan 1.5 oud, zo groot is mn voorraad… :shock: ) en zet het dan in de koelkast.
Ik kolf 2x op het werk, maar mn mannetje krijgt 3 voedingen bij de GO. Maar omdat ik 7 dagen per week ook in de ochtend kolf heb ik genoeg melk. Ik kolf meestal rond de 120 en hij krijgt 160 ml. Hij krijgt vanaf het begin al 160 ml, en dat heb ik nooit veranderd omdat hij tevreden is en goed slaapt bij de GO. Uiteraard krijgt hij nu ook fruithapje, boterham ed.
Succes!
@fiep: bekend probleem
Ik heb uiteindelijk zeven briefjes gemaakt met de dagen van de week erop en een plakbandje. Briefjes hingen aan de binnenkant van de keukenkast waar de flesjes bewaard werden. Zodra ik iets in de koelkast zette, ging het juiste briefje erop (dus: welke dag is dit gekolfd).
Ik deed overigens niks in de vriezer want dat lust mevrouw niet. Bij een deel van de vrouwen verandert de smaak na het invriezen en dat was bij mij dus het geval. Ik heb uiteindelijk 500 - 600 cc weg kunnen gooien want mevrouw dronk het echt niet. Keek me boos aan en dacht ‘dan maar niks’ :inlove:
Als reserve had ik dan kv, vond ik niet zo’n probleem.
Mijn dochter drinkt aan 1 borst, dus ik kolfde direct na de ochtendvoeding, 1 borst drinken, ander kolven. Zo had ik een voorraadje. Op mn werk kolf ik op de momenten dat ik anders zou voeden en dat gebruik ik dan op de volgende werkdag.
Aan het begin gaf ik wel wat teveel mee, zo wist ik wel wat ze nodig had, maar helaas moest ik dus wat weggooien…
Bedankt voor alle antwoorden. Daar kan ik wel wat mee! Goed om te weten dat het aanleggen van een voorraadje nu nog niet zo handig is. Ik zal kolven wat ik binnen een paar dagen zal geven en niet meer dan dat. Het lijkt me geen punt om sporadisch een voeding over te slaan als ik eens weg ga, want als ze af en toe door gaat slapen heb je hetzelfde effect. Het voelt hooguit niet zo prettig voor me. :lol:
Gisteren heeft ze haar eerste flesje gedronken en dat ging in gelijk heel goed. Tegelijkertijd heb ik de borst die ik anders gegeven zou hebben leeggekolfd. Dit keer 120 cc uit één borst gehaald, over productie niets te klagen dus. En papa was ook heel blij haar eens van haar honger af te kunnen helpen. :mrgreen:
Zondag maar weer een flesje proberen. Over een paar weken hebben we een bruiloft en passen mijn ouders op. Ze zal dan één of twee voedingen uit een flesje moeten krijgen, dus ik vind het fijn te weten dat het geen probleem is voor haar.